Hasnyálmirigy diéta – hasnyálmirigy-gyulladás után

Mi az a hasnyálmirigy-gyulladás? Milyen hasnyálmirigy diéta javasolt a lábadozás alatt? Következő cikkünkben összeszedtük azokat a fontos információkat, amelyek segíthetnek a felépülésben.

A hasnyálmirigy segít szabályozni a szervezet cukorfeldolgozási módját. Ezenkívül fontos szerepet játszik az enzimek felszabadításában és az élelmiszerek emésztésében.

Ha a hasnyálmirigy megduzzad vagy begyullad, nem tudja ellátni ezen funkcióját. Ezt az állapotot hasnyálmirigy-gyulladásnak nevezik.

Mivel a hasnyálmirigy nagyon szorosan kapcsolódik az emésztési folyamatokhoz, ezért nagyban befolyásja a működését az, hogy hogyan étkezünk. Akut hasnyálmirigy-gyulladás esetén a gyulladást gyakran epekő váltja ki.

De krónikus hasnyálmirigy-gyulladás esetén, amikor a fellángolások idővel kiújulnak, az étrendednek nagy köze lehet a problémához. A kutatók egyre többet megtudnak azokról az élelmiszerekről, amelyeket fogyaszthatunk a hasnyálmirigy védelme, sőt még gyógyulása érdekében is.

Hasnyálmirigy diéta – Mit szabad enni?

A hasnyálmirigy egészségének megőrzése érdekében keressük azokat az élelmiszereket, amelyek fehérjében gazdagok, alacsony állati zsírtartalmúak és antioxidánsokat tartalmaznak. Próbáljon ki sovány húsokat, babot és lencsét, tiszta leveseket és tejtermékeket (például lentej és mandulatej). A hasnyálmirigynek nem kell olyan keményen dolgoznia, ha az ilyen típusú ételeket kell feldolgoznia.

A kutatások azt sugallják, hogy egyes hasnyálmirigy-gyulladásban szenvedő emberek a kalóriák akár 30-40%-át is elviselik zsírból, ha az teljes értékű növényi forrásból vagy közepes láncú trigliceridekből (MCT) származik. Mások jobban teljesítenek, ha sokkal kevesebb zsírt fogyasztanak, például napi 50 grammot vagy kevesebbet.

A spenót, az áfonya, a cseresznye és a teljes kiőrlésű gabonák megvédhetik az emésztést, és felvehetik a harcot a szerveket károsító szabad gyökök ellen.

Ha valami édesre vágyik, a hozzáadott cukrok helyett inkább gyümölcsöt egyen, mivel a hasnyálmirigy-gyulladásban szenvedőknél nagy a cukorbetegség kockázata.

Vegye figyelembe a koktélparadicsomot, uborkát és humuszt, valamint a gyümölcsöt, amikor nassolni kezd. A hasnyálmirigyed hosszútávon meg fogja ezeket hálálni.

hasnyálmirigy diéta
A hasnyálmirigy diéta során együnk spenótot, teljes kiörlésű gabona termékeket

Hasnyálmirigy diéta – Mit nem szabad enni?

A korlátozandó élelmiszerek a következők:

  • vörös hús
  • belsőségek
  • sült ételek
  • krumpli és burgonya chips
  • majonéz
  • margarin és vaj
  • teljes zsírtartalmú tejtermék
  • péksütemények és desszertek hozzáadott cukorral
  • hozzáadott cukrot tartalmazó italok

Ha a hasnyálmirigy-gyulladás ellen próbál küzdeni, kerülje a transz-zsírsavakat az étrendjében.

A sült vagy erősen feldolgozott ételek, például a sült krumpli és a gyorséttermi hamburgerek a legrosszabbak közé tartoznak. A belsőségek, a zsíros tejtermékek, a burgonya chips és a majonéz szintén a korlátozandó élelmiszerek listáján szerepel.

A főtt vagy rántott ételek kiválthatják a hasnyálmirigy-gyulladás kiújjulását. Csökkentse a süteményekben, palcsintánkban és tésztaételeketben található finomított lisztet is. Ezek az élelmiszerek megterhelhetik az emésztőrendszert azáltal, hogy az inzulinszintet megemelik.

A hasnyálmirigy-gyulladás helyreállítási étrendje

Ha akut vagy krónikus hasnyálmirigy-gyulladásból lábadozik, kerülje az alkoholfogyasztást. Ha dohányzik, akkor is le kell szoknia. Koncentráljon az alacsony zsírtartalmú étrendre, amely nem terheli meg a hasnyálmirigyét.

You should also stay hydrated. Keep an electrolyte beverage or a bottle of water with you at all times.

Maradjon hidratált! Mindig tartson magánál elektrolitos italt vagy egy üveg vizet.

Ha hasnyálmirigy-gyulladás miatt került kórházba, orvosa valószínűleg dietetikushoz küldi, hogy segítsen megtanulni, hogyan változtasson tartósan étkezési szokásain.

A krónikus hasnyálmirigy-gyulladásban szenvedők gyakran alultápláltságot tapasztalnak a csökkent hasnyálmirigy-funkció miatt. Az A-, D-, E- és K-vitaminok leggyakrabban a hasnyálmirigy-gyulladás következtében hiányoznak.

Hasnyálmirigy diéta tippek

Ha hasnyálmirigy-gyulladásban szenved, mindig konzultáljon orvosával vagy dietetikusával, mielőtt megváltoztatná étkezési szokásait. Íme néhány tipp, amit javasolhatnak:

  • Egyen hat-nyolc alkalommal kisebb fogásokat a nap folyamán, hogy segítsen felépülni a hasnyálmirigy-gyulladásból. Ez könnyebb az emésztőrendszerének, mint két vagy három nagy étkezés.
  • Használja az MCT-t elsődleges zsírként, mivel az ilyen típusú zsírok emésztéséhez nincs szükség hasnyálmirigy enzimekre. Az MCT-k megtalálhatók a kókuszolajban és a pálmamagolajban, és a legtöbb egészséges élelmiszerboltban beszerezhetők.
  • Kerülje a túl sok rostot egyszerre, mert ez lelassíthatja az emésztést, és a tápanyagok kevésbé ideális felszívódását eredményezheti. A rostok csökkenthetik a korlátozott mennyiségű enzim hatékonyságát is.
  • Vegyen be multivitamin-kiegészítőt, hogy biztosan megkapja a szükséges tápanyagot.

A hasnyálmirigy-gyulladás okai

A krónikus hasnyálmirigy-gyulladás leggyakoribb oka a túl sok alkoholfogyasztás.

A hasnyálmirigy-gyulladás genetikai eredetű is lehet, vagy egy autoimmun reakció tünete. Az akut hasnyálmirigy-gyulladás sok esetben az állapotot elzáródott epevezeték vagy epekő váltja ki.

A hasnyálmirigy-gyulladás egyéb kezelései

Ha hasnyálmirigyét a hasnyálmirigy-gyulladás károsította, az étrend megváltoztatása segít jobban érezni magát. De lehet, hogy nem elegendő a hasnyálmirigy működésének teljes helyreállításához.

Kezelőorvosa kiegészítő vagy szintetikus hasnyálmirigy-enzimeket írhat fel Önnek, amelyeket minden étkezés közben be kell vennie.

Ha továbbra is fájdalmat érez a krónikus hasnyálmirigy-gyulladás miatt, fontolja meg az orvos által előírt hasnyálmirigy-gyulladás kezelésének kiegészítésére szolgáló alternatív terápiát, például jógát vagy akupunktúrát.

Endoszkópos ultrahang vagy műtét javasolt a következő lépésként, ha fájdalma továbbra is fennáll.

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

Citromfű Tea Hatása - Ezért fogyasszuk rendszeresen!

ked dec 21 , 2021
A citromfű egy magas, száras növény, melynek citrusos íze van. A citromfű illóolaját az aromaterápiában használják a levegő felfrissítésére, valamint a stressz csökkentésére. Azonban a citromfű tea hatása nem csak a stresszt csökkenti, hanem az alvást is segíti. Emellett a […]
Citromfű Tea Hatása - Ezért fogyasszuk rendszeresen!