Zsírégetés, kisebb vércukorszint? Vacsorázzon korábban!

A zsírégetés folyamatára és a vércukor szintjére hatással van a későn elfogyasztott vacsora.

  • Egy nemrégiben készült tanulmány szerint, a késői vacsorázás súlygyarapodást és magas vércukorszintet okozhat, függetlenül a kalóriától.
  • A vacsora elfogyasztása este 10 órakor befolyásolhatja a vércukorszintjét és a zsírégetés képességét, szemben azzal ha ezt a szokott időben este 6 órakor tesszük
  • A tanulmány megállapította, hogy a késő étkezők vércukorszintje csaknem 20 százalékkal magasabb, és a zsírégetés 10 százalékkal csökkent, összehasonlítva azokkal, akik korábban vacsoráztak.

Az általános bölcsesség az, hogy a kalória az kalória, függetlenül attól, hogy mikor visszük be, és a gyarapodást az okozza, hogy a bevitel sokkal több, mint az elégetett mennyiség. A táplálkozási szakemberek ezt a fogyasztás elméletének, a súlyszabályozásnak.

De lehet, hogy ez nem is olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik. Az új kutatások szerint, az étkezés ideje jelentős szerepet játszhat a súlygyarapodásban.

A késői étkezés lassítja a zsírégetés folyamatát

zsírégetés
A későn elfogyasztott vacsora lassítja a zsír égetését.

Az Endokrin Társaság Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism című folyóiratában közzétett tanulmánya szerint a késői vacsora súlygyarapodást és magas vércukorszintet okoz, függetlenül attól, hogy az étkezés mennyisége megegyezik-e azzal, mint korábban.

„Tudtunk más kutatásokról is, amelyek arra utaltak, hogy a késői étkezés társult az elhízással, és mivel az asszociáció nem ugyanaz, mint az okozati összefüggés. Ezért szigorúbb szempontok szerint akartuk vizsgálni.” – nyilatkozta a tanulmány szerzője, Dr. Jonathan C. Jun, a Johns Hopkins Egyetem orvosprofesszora.

Jun kifejtette, hogy a kutatócsoport meg akarta érteni, vajon a késői étkezés valóban megváltoztatja-e az anyagcserét az elhízás elősegítésére.

“Ezért úgy döntöttünk, hogy ezt a véletlenszerű, klinikailag ellenőrzött vizsgálatot végezzük el, mely során egészséges embereket veszünk fel, és két különböző időpontra készítjük elő ételeiket. Emellett felügyeljük az étrendjüket és az alvásidejüket is. – mondta.

Zsírégetés – Ugyanolyan étkezés, azonos alvási idő

Jun és csapata 20 egészséges önkéntest (10 férfit és 10 nőt) tanulmányoztak, hogy megtudják, hogyan végbe a vacsora metabolizmusa este 10 óra után, szemben azzal ha este 6 órakor történik mindez.

A tanulmány összes résztvevője egyszerre ment aludni: 11 órakor.

A tanulmány eredményei azt mutatják, hogy későbbi vacsoránál magasabb a vércukorszint és alacsonyabb az elégetett zsírmennyiség, még akkor is, ha az emberek ugyanazt az ételt fogyasztják.

“Nem lepődtünk meg. Más kutatók hasonló munkát végeztek a cirkadián ritmus és az étrend szempontjából. Ezenkívül más laboratóriumok is kimutatták, hogy ha a test normál cirkadián ritmustól eltérően eszik, akkor nem metabolizálja ugyanúgy a glükózt ”- mondta Jun.

A tanulmány megállapította, hogy a késő étkezők vércukorszintje csaknem 20 százalékkal magasabb, és a zsírégetés 10 százalékkal csökkent, összehasonlítva azokkal, akik korábban vacsoráztak.

“Az egészséges önkéntesekben észlelt hatások jobban előfordulhatnak elhízott vagy diabéteszes emberekben, akiknek már veszélyeztetett azanyagcseréje” – mondta a tanulmány első szerzője, Chenjuan Gu, PhD, a Johns Hopkins Egyetem posztdoktori kutatója.

Nem egy méret a mindenki számára megfelelő

A tanulmány legérdekesebb része az, hogy a kutatók azt találták, hogy nem mindenki reagál a késői étkezésre ugyanúgy.

Jun szerint az éjszakai baglyoknál, akik hajnali 2 és 3 óra körül szoktak enni, úgy tűnt, nincs befolyásoló hatása az előrehozott étkezésnek. „Vannak olyan különbségek az emberek anyagcseréjében, amelyek vagy érzékenyebbé teszik őket a késői étkezésre. Vagy pedig egyáltalán nincs rájuk hatással. “

A legrészletesebb tanulmányok

Jun rámutatott, hogy ez a tanulmány sokkal részletesebb, mint a korábbi témájú kutatások. A résztvevők aktivitásmérőket hordtak, vérmintákat vettek tőlük, alvásvizsgálatokon és testzsír vizsgálaton vettek részt. Valamint olyan, nem radioaktív markereket tartalmazó élelmiszereket fogyasztottak a zsír anyagcseréjének mérésére.

„Az embereken nagyon intenzív monitorozást végeztünk, amikor a laborban voltak. Minden órában vért vettünk, tevékenységüket és alvásukat két hétig ellenőriztük, mielőtt a laborba jöttek volna. “- mondta Jun. “Az általuk elégetett zsír mennyisége pedig mérve volt.”

Megkérdezve, hogy ez a tanulmány meggyőzően bizonyítja-e, hogy súlyos testsúly gyarapodást okozhat-e, Jun magabiztosan válaszolt:

“Igen, azt hiszem, hogy ez legalább azt mutatja, hogy létezik biológiai valószínűség vagy biológiai magyarázat arra, hogy az ételek ütemezése hogyan befolyásolhatja a test viselkedését a kalóriákkal szemben” – mondta.

A megállapítások segíthetnek az étkezési szokások kialakításában

“Bár a tanulmányt fiatal felnőtt, egészséges testtömegű önkéntesekkel végezték, hasznos információkkal szolgálhat az étkezési szokások megfelelő kialakításában” – mondta Lisa K. Diewald, MS, RD, LDN, a MacDonald elhízásmegelőzési és oktatási központjának MacDonald programjának vezetője.

Diewald hozzáteszi, hogy az eredmények jelentősek a betegségmegelőzés szempontjából.

“Ez a tanulmány emlékeztet arra, hogy az étkezési szokások, amelyek nemcsak a hagyományos tényezőkre, például az étkezés tartalmára és mennyiségére, hanem az étkezés időzítésére is kiterjed. Befolyásolhatja a krónikus betegségek, például a cukorbetegség és a szívbetegségek kockázatát.

Diewald szerint a vacsora a legtöbb felnőtt számára a kalória szempontjából messze a nap legnagyobb étele.

Elmagyarázta, hogy az elfoglalt emberek általában reggelire és ebédre rohannak, ami gyakran azt jelenti, hogy később esznek, és többet, mint kellene. “[Ez] késő esti órákban arra késztetheti az embert, hogy nagy étkezésre vágyjon. Ahogyan pedig ez a tanulmány rámutat, bizonyos nehézségeket okozhat a glükóz- vagy zsír anyagcserében, még egészséges testsúlyú fiataloknál is.”

Mit kell tenni?

Diewald azt javasolta, hogy késő délután kicsi, magas fehérjetartalmú étkezést vegyünk magunkhoz, például görög joghurtot, dióval meghintve, ha tudjuk, hogy későn fogunk hazaérkezni.

“Kicsit megfékezzük az étvágyat, hogy ha a vártnál később kell enni, akkor ez kisebb méretű étkezés legyen csupán” – mondta.

A választások között szerepelhet egy kis saláta grillezett csirkével, fél szendvics és gyümölcs, vagy egy csésze zöldségleves és egy pohár alacsony zsírtartalmú tej.

“Törekedjünk, hogy a lehető legnagyobb étkezését reggelire vagy ebédre tegyük” – mondta Diewald.

A lényeg

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint késői vacsorát fogyaszthatnak kalóriától függetlenül súlygyarapodást és magas vércukorszintet.

A kutatók azt találták, hogy nem mindenki reagál ugyanúgy, és a korábbi lefekvéshez szokott embereknél okozta a legtöbb súlygyarapodást. Az étkezési idő változása legkevésbé az éjszakai baglyokat érintette.

A kutatók szerint ez határozott bizonyíték arra, hogy a késői étkezés még akkor is súlygyarapodást okoz, ha nem növeli az elfogyasztott kalóriát.

A szakértők szerint a hosszú, dolgos napokon érdemes délután egészséges, könnyed táplálékot fogyasztani, hogy megfékezze késői étvágyat.

A zöld te fogyasztása javítja az anyagcsere működését, élénkíti az zsírégetést.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Williams-szindróma tünetei, diagnózisa, kezelése

ked aug 25 , 2020
Williams-szindróma A Williams-szindróma, más néven Williams-Beuren szindróma, ritka genetikai rendellenesség, mely számos fejlődési problémát okoz. Ezek magukban foglalhatják a szív- és érrendszeri problémákat, az izom-csontrendszeri problémákat és a tanulási nehézségeket. A rendellenesség 10.000 emberből 1-et érinthet. Habár a Williams-szindróma egy […]
1. kép - A Williams szindróma tünetei már gyerekkorban is megjelennek