A Datolya 6 Különlegesen Pozitív Élettani Hatása

A datolya a datolyapálma gyümölcse, amelyet a világ számos trópusi régiójában termesztenek. Igen különleges és tápláló gyümölcs, szerencsére már hazánkban is egyre több rajongója akad köszönhetően édes ízének és rágósságának.

Cikkünkben, most a datolya 6 különlegesen pozitív élettani hatása kerül bemutatásra.

1. Gazdag tápanyagokban

A datolya szárított állagának köszönhetően magasabb kalória tartalommal rendelkezik, mint a friss gyümölcsök, hasonlóan a mazsolához és a fügéhez. Magas kalóriatartalma ellenére jelentős mennyiségű rostot, vitamint és ásványi anyagokat tartalmaz.

Egy 100 grammnyi adag datolya olyan tápanyagokat tartalmaz, mint:

  • Szénhidrát: 75 gramm
  • Rost: 7 gramm
  • Fehérje: 2 gramm
  • Kálium: napi irányadó bevitel 20%-a
  • Magnézium: napi irányadó bevitel %-a
  • Réz: a napi irányadó bevitel 18%-a
  • Mangán: napi irányadó bevitel 15%-a
  • Vas: napi irányadó bevitel 5%-a
  • B6-vitamin: napi irányadó bevitel 12%-a

A felsorolt tápanyagokon kívül a datolya még jelentős antioxidáns mennyiséggel is rendelkezik, ami számos krónikus betegség megelőzésében játszhat szerepet.

2. Gazdag rostokban

A megfelelő mennyiségű rostbevitel nélkülözhetetlen az egészségünk megőrzéséhez. A rostok többek között jótékony hatással lehetnek az emésztőrendszerre illetve segíthetnek a székrekedés megelőzésében is.

Egy 2017-ben készült tanulmány során 21 embert vizsgáltak, akik naponta 7 datolyát fogyasztottak 30 napon keresztül. A vizsgálat végén a részvevők 80%-a rendszeres és javult széklet ürítésről számolt be korábbi tapasztalataikhoz képest.

Továbbá a datolyában megtalálható rostok a vércukorszint szabályozásában is fontos szerepet játszhatnak. Mivel a rostok képesek lassítani az emésztést, így megakadályozhatják az étkezések utáni hirtelen és túl magasra történő vércukor emelkedést.

3. Magas antioxidáns mennyiséggel rendelkezik

A datolya különféle antioxidánsokat tartalmaz, amelyek olyan egészségügyi előnyöket biztosíthatnak mint a különböző rákos megbetegedések megelőzése, a krónikus gyulladások csökkentése vagy a lelassult öregedési folyamatok.

A Datolya 6 Különlegesen Pozitív Élettani Hatása
1. kép – A datolya kimagasló antioxidáns mennyiséggel büszkélkedhet

A datolya érdekessége, hogy az egyik legmagasabb antioxidáns tartalommal bír összehasonlítva más rokongyümölcsökkel, mint például a füge vagy az aszalt szilva. Köszönhetően az úgynevezett flavonoidoknak és karotinoidoknak a datolya akár képes lehet csökkenteni a rákos megbetegedések kockázatát, a cukorbetegség kialakulását illetve a szívvel és szemmel kapcsolatos különböző betegségeket.

4. Javíthatja az agy egészségét

Korábbi vizsgálatok arra a következtetésre jutottak, hogy a datolya segíthet megőrizni az agy egészségét azáltal, hogy képes csökkenteni többek között az interleukin nevezetű gyulladásos markert. A magas interleukin szint általában nagyobb kockázatot jelent az olyan betegségek tekintetében mint az Alzheimer-kór vagy más neurodegeneratív állapotok.

Továbbá a datolyában megtalálható tápanyagok még a tanulási képességet és a memóriát is pozitívan befolyásolhatják. Agyserkentő és gyulladáscsökkentő tulajdonságát a kutatók a magas flavonoid tartalmának tulajdonítják.

5. Segíthet a terhességi folyamatokban

A datolya kismamákra gyakorolt hatását igen részletesen tanulmányoztak a közelmúltban és meglepő eredményekre jutottak a kutatók. Először is, a datolya rendszeres fogyasztása képes lehet a terhesség utolsó heteiben elősegíteni a méhnyak tágulását, ami nagyban segíthet a szülés során.

Másodszor, egy 69 terhes nő bevonásával készült tanulmány azt találta, hogy azok a nők, akik rendszeresen fogyasztottak datolyát, sokkal nagyobb eséllyel hozták létre természetes úton gyermekeiket és a szüléssel töltött idő is jelentősen kevesebb volt.

A kutatók úgy gondolják, hogy a felsorolt tulajdonságok annak köszönhetők, hogy a datolya gazdag az úgynevezett oxicotin vegyületben, ami egy olyan hormon, ami többek között a szülés közbeni összehúzódásokat is okozza.

6. Segíthet a vércukorszint szabályozásában

Korai, állatokon végzett kutatások arra a lehetséges következetesre jutottak, hogy a datolya akár a vércukorszint szabályozásában is szerepet játszhat, köszönhetően alacsony glikémiás indexének, magas rost és antioxidáns tartalmának.

Ebből kifolyólag a datolya rendszeres fogyasztása kifejezetten előnyös lehet a cukorbetegek számára, azonban ezen a területen még további vizsgálatokra lesz szükség az említett következtetések levonásához.

Összegzés

A datolya egy igen egészséges, ízletes és tápláló gyümölcs, amelyet mindenképpen érdemes beépíteni az étrendünkbe. Gazdag rostokban, antioxidánsokban és egyéb tápanyagokban, amelyek mindegyike fontos szerepet játszhat egészségünk hosszútávú megőrzésében.

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

Mandula: 7 tudományosan bizonyított pozitív tulajdonsága

sze nov 16 , 2022
A mandula a világ egyik legnépszerűbb dióféléje, rendkívül tápláló, gazdag egészséges zsírokban, antioxidánsokban, vitaminokban és különböző ásványi anyagokban. A mandula leginkább Közel-Keleten őshonos, azonban napjainkban már az USA a világ legnagyobb mandula termelőjévé nőtte ki magát. Cikkünkben, most a mandula […]
Mandula 7 tudományosan bizonyított pozitív tulajdonsága