Mandula: 7 tudományosan bizonyított pozitív tulajdonsága

A mandula a világ egyik legnépszerűbb dióféléje, rendkívül tápláló, gazdag egészséges zsírokban, antioxidánsokban, vitaminokban és különböző ásványi anyagokban. A mandula leginkább Közel-Keleten őshonos, azonban napjainkban már az USA a világ legnagyobb mandula termelőjévé nőtte ki magát.

Cikkünkben, most a mandula 7 tudományosan bizonyított pozitív tulajdonsága kerül bemutatásra.

1. Rendkívül tápláló

Fogyasztható nyersen és pörkölten is, illetve tej, olaj vagy liszt formájában, egy azonban biztos – a mandula rendkívül magas tápanyagtartalommal rendelkezik. 28 gramm mandula, olyan tápanyagokat tartalmaz, mint:

  • Rost: 3,5 gramm
  • Fehérje: 6 gramm
  • Zsír: 14 gramm (ebből 9 egyszeresen telítetlen)
  • E-vitamin
  • Mangán
  • Magnézium
  • B2-vitamin (riboflavin) és foszfor

A mandula emellett magas a fitinsavban is, ami egy olyan anyag, amely megköt bizonyos ásványi anyagokat, és megakadályozza azok felszívódását.

2. Tele van antioxidánsokkal

A mandula magas tápanyagtartalma mellett, még kiemelkedő antioxidáns mennyiséggel is büszkélkedhet. Az antioxidánsok többek között segítenek megvédeni szervezetünket az oxidatív stressz állapotával szemben. Ennek köszönhetően az öregedési folyamat lelassítható és a krónikus gyulladások is megelőzhetők.

Fontos azonban megemlíteni, hogy antioxidáns tartalmának nagy része a barna rétegében található, így amennyiben az eltávolításra került, úgy egészségügyi szempontból nem a legjobb választás ez a típusa.

A mandula antioxidáns tartalmával kapcsolatban már tanulmányok is születtek. Egy 2017-ben készült kutatás során 60 dohányos férfi napi 85 gramm mandulát fogyasztott 3 hónapon keresztül. A vizsgálat végén a kutatók egyértelműen megállapították, hogy a mandula fogyasztás hatására a résztvevők oxidatív stressz biomarkerei 25-35%-al csökkentek.

3. Gazdag E-vitaminban

Az E-vitamin kiemelkedően fontos szerepet játszik szervezetünk védelmében. Többek között csökkentheti a szívbetegségek kockázatát, előnyös lehet a máj számára, javíthatja a bőr egészségét és nem utolsó sorban a kognitív egészség megőrzésében is segítséget nyújthat.

Mandula 7 tudományosan bizonyított pozitív tulajdonsága
1 . kép – A mandula rendkívül gazdag E-vitaminban is

A világ egyik legjobb természetes E-vitamin forrása, 30 gramm mandula nagyjából a napi irányadó E-vitamin bevitel közel 40%-át tartalmazza. Az E-vitamint hatását pedig már számos tanulmány során vizsgálták, ahol többek között az is bebizonyításra került, hogy akár még az Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát is csökkentheti.

4. Segíthet a vércukorszint szabályozásában

A mandula alacsony szénhidrát tartalmú, de gazdag egészséges zsírokban, fehérjében és rostokban. Pontosan ezért, kiváló választás lehet a cukorbetegek számára. Továbbá gazdag magnéziumban, ami szintén előnyös lehet a cukorbetegeknek, mivel korábbi kutatások arra a következtetésre jutottak, hogy a cukorbetegek 35%-a szenved magnéziumhiányban, így a magnézium pótlása már önmagában is csökkentheti a vércukorszintet és javíthatja az inzulinműködést.

5. Csökkentheti a magas vérnyomást

A mandula magas magnéziumtartalmának köszönhetően még a vérnyomás szabályozásában is segítséget nyújthat. A magnéziumhiány szorosan összefüggésbe hozható a magas vérnyomással a testsúlytól függetlenül és a rendelkezésre álló kutatások alapján a magnéziumhiány pótlása jelentősen csökkentheti a vérnyomást.

6. Csökkentheti a koleszterinszintet

A magas LDL szint – más néven „rossz” koleszterin – a szívbetegségek jól ismert kockázati tényezője. Jó hír azonban, hogy bizonyos tanulmányok kimutatták, hogy a mandula hatékonyan csökkentheti a rossz koleszterinszintet.

Egy 16 hetes, 65 prediabéteszes ember bevonásával végzett vizsgálat megállapította, hogy az az étrend, amelynek kalóriataralma 20%-a mandulafogyasztásból származik, akár 23%-al csökkentheti az LDL-koleszterinszintet.

7. Csökkenti az étvágyat

Lehet, hogy már korábban Te is észrevetted, hogy ez a különleges gyümölcs számtalan diéta részét képezi, az egyik legegészségesebb nassolni való, amit a táplálkozási szakértők is előszeretettel ajánlanak. Alacsony szénhidráttartalma tökéletesen illeszkedhet szinte bármilyen diétához, a benne található fehérjék és rostok pedig növelik a teltségérzetet, így csökkentve a túlzott étkezések lehetőségét.

Így ha Te is szeretnél megszabadulni felesleges kilóidtól, akkor bátran ajánljuk, hogy nassolj rendszeresen mandulát, de azért ne felejtsd el betartani a mértékletességet.

Összegzés

A mandula rengeteg egészséges zsírt, fehérjét és rostot tartalmaz és meg E-vitaminban is gazdag, így valóban egy igen tápláló és egészséges élelmiszer, ami fontos szerepet játszhat egészségünk megőrzésében.

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

Kesudió hatása - Táplálkozási előnyök és hátrányok

szo nov 19 , 2022
A legtöbb dióféléhez hasonlóan a kesudió hatása is hozzájárulhat az általános egészségi állapot javításához. Olyan előnyökkel hozzák összefüggésbe, mint a fogyás, a vércukorszint jobb szabályozása és az egészségesebb szív. A kesudió egy vese alakú mag, amely a kesudiófáról származik – […]
kesudió hatása