A chia mag hatása: 7 lenyűgöző tulajdonsága

A chia mag lehet hogy kicsi, de az egészségügyi hatása annál nagyobb! Ezeket az ősi magokat már az azték és maja étkezések is előszeretettel alkalmazták, hatása már évszázadok óta elismert. A chia magban szinte minden megtalálható, amire egy egészséges szervezetnek szüksége lehet: antioxidánsok, omega-3 illetve további ásványi anyagok és rostok.

A chia mag további előnye, hogy rendkívül kényelmesen illeszthetjük be étkezéseinkbe, tökéletes kiegészítőként jelenhet meg reggeli vagy vacsora részeként.

Cikkünkben, most a chia mag hatása kerül bemutatásra 7 lenyűgöző tulajdonságán keresztül!

1. Magas tápanyagtartalommal rendelkezik

Már az ókori civilizációk is rendkívül táplálónak tartották a chia magot, gyakran jelent meg az emberek étrendjében illetve előszeretettel alkalmazták gyógyászati célokra illetve vallási rituálékhoz. Elképesztően tápláló élelmiszer, 28 gramm (2 evőkanál) chia mag az alábbi tápanyagokat tartalmazza:

  • Kalóra: 138
  • Fehérje: 4,7 gramm
  • Zsír: 7,8 gramm
  • Alfa-linolénsav (ALA): 5 gramm
  • Szénhidrát: 11, 9 gramm
  • Rost: 9,8 gramm

Ezen kívül tartalmaz még vasat, magnéziumot, foszfort, cinket és B-vitaminokat is. Ki gondolta volna, hogy egy ilyen kis magban ennyi minden elfér?

2. Tele van antioxidánsokkal

A chia mag az antioxidánsok egyik legkiválóbb forrása. Az antioxidánsok nemcsak megvédik a chia magban lévő érzékeny zsírokat az avasodástól, hanem az emberi egészségre is jótékony hatással vannak azáltal, hogy semlegesítik a szabad gyökökként ismert reaktív molekulákat, amelyek károsíthatják a sejtvegyületeket, ha felhalmozódnak a szervezetben.

A szabad gyökök által lehetségesen okozott egészségügyi károk lehetnek a különböző rákos megbetegedések illetve a felgyorsult öregedési folyamatok is. A chia magban megtalálható specifikus antioxidánsok mindegyike védő hatással lehet többek között olyan szervekre, mint a szív vagy a máj.

Ezen kívül segíthet csökkenteni a magas vérnyomást és még gyulladáscsökkentő hatással is bír.

3. Segíthet a fogyásban

A chia mag hatása egyes tanulmányok szerint akár a fogyásban is segíthet, ezért is alkalmazzák előszeretettel diéták során. Bár a témával kapcsolatos kutatások vegyesek, mégis úgy gondolják, hogy a rostfogyasztás fontos szerepet játszhat a túlsúly és az elhízás megelőzésében.

Továbbá, a chia magban megtalálható fehérjék segíthetnek csökkenteni az étvágyat illetve hosszabb ideig tartó teltségérzetet okozhatnak.

A chia mag hatása 7 lenyűgöző tulajdonsága
1. kép – A chia mag hatása 7 lenyűgöző tulajdonsága

Végső soron azonban azt kijelenthetjük, hogy a chia mag rendszeres fogyasztása önmagában kevés lesz a súlyvesztéshez, azonban nagyon hasznos kiegészítője lehet az egészséges, kiegyensúlyozott fogyókúrás étrendnek.

4. Csökkentheti a szívbetegségek kockázatát

A chia mag igen gazdag rostokban és omega-3-ban, így rendszeres fogyasztása mindenképpen csökkentheti a szívbetegségek kialakulásának kockázatát. Magas rosttartalma jelentősen hozzájárulhat a rossz koleszterinszint csökkentéséhez, míg omega-3 tartalma önmagában is csökkentheti a különböző szívbetegségek kialakulásának esélyeit.

Sajnos azonban a jelenleg rendelkezésre álló kutatások nem tudták megerősíteni a felsorolt egészségügyi előnyöket, ettől függetlenül azonban továbbra is nagyon sokan fogyasztják a chia magot ezen egészségügyi hatások miatt.

5. A csontok számára fontos tápanyagokat tartalmaz

A chia mag számos olyan tápanyagot tartalmaz, amelyek nélkülözhetetlenek a csontok egészségéhez. Ilyen tápanyagok:

Számos tanulmány már igazolta, hogy az említett tápanyagok rendszerese bevitele kiemelt szerepet játszhat a csontok egészségében és sűrűségében. Tehát ha kicsit szeretnék odafigyelni csontjaink egészégére, akkor bátran fogyasszunk rendszeresen chia magot!

6. Csökkentheti a vércukorszintet

A chia mag hatása akár a vércukorszintre is befolyással lehet, köszönhetően magas rosttartalmának és egyéb hasznos vegyületeinek. Korábbi állatkísérletek már bebizonyították, hogy a chia mag akár képes lehet szabályozni az inzulinérzékenységet, ami többek között a vércukorszintet stabilizálja étkezések után.

Sőt, egy 2010 és 2013 közötti kutatás arra a következtetésre jutott, hogy a chia maggal dúsított kenyér fogyasztás sokkal kisebb mértékben emelte meg a kutatásban részvevők esetében a vércukorszintet. A kezdeti eredmények tehát igen pozitívak, azonban a jövőben új kutatásokra lesz szükség, hogy a chia mag ilyen típusú hatása teljes magabiztosággal kijelenthető legyen.

7. Könnyen az étrendünkbe illeszthető

A chia magot rendkívül egyszerű beépíteni étrendünkbe. Kellemes ízvilágának köszönhetően szinte bármilyen ételhez hozzáadható. Nem kell őrölni, főzni vagy bármilyen módon előkészíteni, így nagyon praktikus kiegészítője lehet étkezéseinknek.

Továbbá fogyasztható nyersen, zabpehelyhez hozzáadva vagy puding és turmix részeként. Sőt, tekintettel arra, hogy nagyon jó felszívóképességgel rendelkezik nyugodtan alkalmazható tojás helyett, mint sűrítőanyag.

Összegzés

A chia mag gazdag ásványi anyagokban, antioxidánsokban és omega-3 zsírokban is. A rendelkezésre álló tanulmány szerint kitűnő választás lehet egészségünk megőrzéséhez, azonban bizonyos területeken további kutatásokra lesz szükség az előnyök valós meglétének igazolásához.

Egy azonban biztos: azzal nem csinálunk butaságot, ha elkezdjük rendszeresen hozzáadni a chia magot 1-1 napi étkezésünkhöz.

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

Gyümölcsallergia - Vajon Ön ebben szenved?

szo aug 27 , 2022
Mit jelent az allergia? Az allergia az immunrendszer reakciója egy olyan anyagra, amely jellemzően nem káros, de kapcsolatba kerül a szervezettel vagy bejut abba. Ezeket az anyagokat allergéneknek nevezzük, és lehetnek élelmiszerek, pollenek, fűfélék, valamint vegyi anyagok. A gyümölcsallergia pedig […]
gyümölcsallergia