Antioxidáns ételek – 8 finom élelmiszer, amit ki kell próbálnia!

Az antioxidáns ételek fogyasztása az elmúlt években különösen nagy jelentőséget kapott. Napjainkban egyre nagyobb számban alakulnak ki különböző betegségek, így a preventív tevékenységek szerepe is felértékelődött.

De mik is azok az antioxidáns ételek? Mi az az antioxidáns?

Az antioxidánsok olyan vegyületek, amelyek a szervezetben termelődnek de megtalálhatóak bizonyos élelmiszerekben is. Segítenek megvédeni testünk sejtjeit az úgynevezett szabad gyököktől, amelyek különböző károsodásokat végső soron pedig egészségügyi problémákat okozhatnak. Amikor ezek a szabad gyökök a testben felhalmozódnak, úgy megjelenik az oxidatív stressz állapota, amelynek során az egészséges sejtek DNS-e és struktúrája is módosulhat.

Végső soron a krónikus oxidatív stresszes állapot növelheti számtalan, különböző betegség kialakulásának a kockázatát, beleértve a szívbetegségeket, 2-es típusú cukorbetegséget vagy a rákos megbetegedéseket.

Szerencsére ezek az antioxidánsok megtalálhatók különböző élelmiszerekben, így az ilyen típusú antioxidáns ételek rendszeres fogyasztása növelheti a szervezet antioxidáns szintjét, ami pedig segíthet megelőzni a különböző betegségeket vagy hatékonyan részt vehetnek a kezeléseikben.

Íme, 8 étel, amellyel Ön is javíthatja szervezete antioxidáns szintjét!

1. Étcsokoládé

A csokoládé szerelmesinek jó hír lehet, hogy az étcsokoládé rendszeres fogyasztása nem csak több kakaót tartalmaz, de antioxidáns és ásványianyag tartalma is igen magas. A FRAP elemzése alapján az étcsokoládé 100 grammjában akár 15 mmol antioxidánst is tartalmazhat. Érdekesség, hogy ez a mennyiség több mint az áfonyában és a málnában, amelyek körülbelül 9.2, illetve 2.3 mmol antioxidánst tartalmaznak azonos adagban.

Sőt, a kakaóban gazdag csokoládék még a magas vérnyomással rendelkező emberek számára is előnyös lehet, mivel képes megfelelően szabályozni a vérnyomást illetve megemeli a szervezet jó koleszterin szintjét is, ami a szívbetegségek kialakulásának kockázatát csökkenti.

2. Pekándió

A pekándió Mexikóban és Dél-Amerikában őshonos diófajta, sajnos hazánkban kevésbé ismert dióféle. Pedig a pekándió kiváló forrása lehet az egészséges zsíroknak és ásványi anyagoknak, nem utolsó sorban pedig kiemelkedően magas antioxidáns tartalommal bír.

A pekándió különlegessége, hogy látványosan képes lehet megemelni a vér antioxidáns szintjét. Tanulmányok kimutatták, hogy azok az emberek, akik kalóriájuk napi 20%-át pekándió fogyasztásával érték el jelentősen magasabb antioxidáns szinttel rendelkeznek.

Fontos azonban megemlíteni, hogy a pekándió igen kalória gazdag étel, emiatt érdemes mértékkel fogyasztani, ha nem szeretnél felesleges többletkalóriákat bevinni.

3. Áfonya

Az antioxidáns ételek egyik legismertebb képviselője az áfonya. Ellentétben a pekándióval igen alacsony a kalóriatartalma, viszont hasonlóan magas antioxidáns és ásványi anyag szinttel rendelkezik.

Számos kutatás igazolja, hogy az áfonya tartalmazza a legtöbb antioxidánst az összes általunk gyakran fogyasztott zöldség és gyümölcs közül és rendszeres fogyasztásuk késleltethetik az agy öregedésének folyamatát is.

4. Eper

Az eper az egyik legnépszerűbb gyümölcs hazánkban is. Édes, finom és nem utolsósorban tápláló is – magas antioxidáns és C-vitamin tartalommal rendelkezik. Hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, mint az áfonya, gyakran együtt is fogyasztják őket, ami különösen előnyös lehet az egészségünkre nézve.

5. Articsóka

Az articsóka ízletes és tápláló zöldség, nem túl gyakran kerül a családok asztalára ebédek alkalmával, ami igen nagy hiba. Már a történelem során is rendszeresen alkalmazták pozitív egészségügyi tulajdonságai miatt, többek között sárgaságnál vagy májbetegségek kezelésénél kapott fontos szerepet. Gazdag élelmi rostokban, antioxidánsban és ásványi anyagokban is.

Az articsóka különösen gazdag a klorogénsav néven ismert antioxidánsban. Tanulmányok arra utalnak, hogy a klorogénsav antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatásai csökkenthetik bizonyos rákos megbetegedések kialakulását vagy a 2-es típusú cukorbetegség és a szívbetegségek kockázatát is.

6. Málna

A málna az áfonyához hasonló antioxidánsokban gazdag élelmiszer. Kiváló forrása az élelmi rostoknak, C-vitaminnak, mangánnak is. Több tanulmány is igazolta, hogy a feketemálna gyulladáscsökkentő és antioxidáns tulajdonságai jelentősen lelassíthatják és enyhíthetik a különféle rákos megbetegedések tüneteit.

7. Bab

Az antioxidáns ételek listáján természetesen a bab is helyett kapott, hiszen az egyik legmagasabb antioxidáns szinttel rendelkező növényi forrás. Hihetetlenül magas rosttartalommal rendelkezik, segít a bélmozgás rendszeres fenntartásában és rendkívül olcsó, szinte bárhol elérhető élelmiszer. Hazánkban leginkább levesekben szeretjük őket fogyasztani, pedig főtételként is igen tápláló és nagyszerű választás lehet.

8. Spenót

A spenótot senkinek sem kell bemutatni, hiszen Popeye kedvenc étele volt. Manapság a sportólok fogyasztják főként, kimagasló ásványi anyag, antioxidáns és rosttartalommal rendelkezik, úgynevezett szuperélelmiszerként tartják számon. Ráadásul kalória tartalma is igen alacsony, így a diétázok számára is tökéletes választás lehet.

A spenót emellett kiváló lutein és zeaxantin forrás. Ezek olyan antioxidánsok, amelyek segíthetnek megvédeni a szemet a káros UV-fénytől és más káros hullámhosszoktól.

Összegzés

Az antioxidáns ételek fogyasztása mindenki számára ajánlott, aki szeretne egy kicsit többet tenni az egészségéért. Szerencsére a listán szereplő élelmiszerek nagy része, szinte bármelyik kisboltban is megtalálható, így bárki számára elérhetők. Ne legyünk hát lusták kipróbálni őket, szélesítsük kicsit az étkezési szokásainkat, miközben segítségükkel még egészségünket is felturbózzuk!

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

Csalánkiütés okai, megelőzése és kezelése

szo júl 16 , 2022
Mi a csalánkiütés? A csalánkiütés, más néven urticaria, egy viszkető hólyagos elváltozás, amely a bőrön található. Általában vöröses vagy rózsaszínes és néha csípős fájdalmas érzés kíséri. A legtöbb esetben a csalánkiütést egy gyógyszerre vagy élelmiszerre esetleg a környezetben lévő irritáló […]
csalánkiütés 2