A céklalé hatása – 11 egészségügyi előnye a céklalé fogyasztásának

A céklát lehet szeretni vagy utálni, azonban azt mindenki tudja, hogy a céklalé hatása elképesztően pozitív az emberi szervezetre nézve. A cékla egy hagymás, édes gyökérzöldség, ami az elmúlt évtizedekben szuper élelmiszerré nőtte ki magát és nem véletlenül.

Egyre több kutatás igazolja, hogy a céklalé hatása nem csupán placebo, hanem valós egészségügyi előnyöket biztosít azok számára, akik rendszeresen fogyasztják. Íme, 11 egészségügyi előny, amit a cékla biztosíthat számunkra.


1. Csökkentheti a magas vérnyomást

A céklalé hatása megjelenhet akár a vérnyomás terültén is. Természetes vérnyomáscsökkentőként is ismert, mivel a céklában található nitrátok a vérben nitrogén-monoxiddá alakulnak, így elősegítve az erek tágulását és ellazulását is.

Amennyiben Ön is szeretné csökkenteni magas vérnyomását, úgy bátran fogyasszon naponta 2,5 dl cékla levet!

2. Javítja az állóképességet

Egy 2012-es tanulmány szerint a céklalé rendszeres fogyasztása növeli a plazma nitrátszintjét és javítja a fizikai teljesítményt is. A vizsgálat során az edzett kerékpárosok, akik naponta 2 csésze cékla levet ittak, körülbelül 12 másodperccel javították a 10 kilométeres időfutamukat. Ugyanakkor csökkentették a maximális oxigénkibocsátásukat is.

3. Javíthatja az izomerőt a szívelégtelenségtől szenvedőknél

Kutatások igazolják, hogy a céklalé hatása akár a szívelégtelenségben szenvedők esetében is pozitív lehet. Egy 2015-ös tanulmány eredményei alapján 13 százalékkal nőtt a szívizomerő a szívelégtelenségben szenvedők körében közvetlenül azután, hogy 2.5 dl cékla levet elfogyasztottak.

4. Lassíthatja a demencia folyamatát

Egy 2011-es tanulmány szerint a céklában található nitrátok elősegíthetik az idős emberek agyának véráramlását és lassíthatják a kognitív leépülést is.

A kutatásban résztvevők magas nitrát tartalmú étrendet fogyasztottak, aminek szerves része volt a céklalé is. Ezt követően a koponya MRI-jük fokozott agyi véráramlást mutatott a homloklebenyben, amely különösen fontos szerepet játszik a kognitív gondolkodásban és viselkedésben.

További kutatásokra lesz szükség, hogy bebizonyosodjon a cékla hatása a demencia lassításában, azonban a kezdeti eredmények igen ígéretesek.

5. Segít megőrizni az egészséges testsúlyt

A természetes módon előállított céklalé szinte semmi zsírt nem tartalmaz, így remek választás lehet akár reggelihez is. Magas tápanyagtartalma megfelelő energialöketet adhat egy nehéz nap előtt is.

6. Segíthet a rák megelőzésében

A cékla gazdag színét a betalainoktól kapja, amelyek vízben oldódó antioxidánsok. Egy 2016-os tanulmány szerint a betalainok kemoprevenciós képességekkel rendelkeznek egyes rákos sejtvonalakkal szemben.

A céklalé hatása – 11 egészségügyi előnye a céklalé fogyasztásának
1. kép – A céklalé hatása – 11 egészségügyi előnye a céklalé fogyasztásának

A kutatók jelen álláspontja szerint a betalainok szabad gyökfogók, amelyek segítenek megtalálni és elpusztítani az instabil sejteket a szervezetben.

7. Magas káliumforrás

A céklalé hatása előnyös lehet akkor is, ha több káliumot szeretnék bevinni szervezetünkbe. A kálium pótlása több szempontból is fontos lehet, hiszen a kálium hiány tünetei között megjelenhet a gyengeség, izomgörcsök, emésztési zavarok vagy a légzési nehézségek is.

8. Gazdag ásványi anyagokban

Szervezünk nem képes megfelelően működni nélkülözhetetlen ásványi anyagok nélkül, ezért is fontos a megfelelő pótlásuk. A káliumon kívül a céklalé még gazdag:

9.Kiváló folsavforrás

A folsav a B-vitamin egyik típusa, ami vörösvérsejteket termel, javítja és előállítja a DNA-t. Amennyiben Ön nem fogyaszt elegendő folsavat, úgy rövid időn belül megjelenthetnek a folsav hiány tünetei. Ilyen tünetek lehetnek:

  • fáradtság
  • szürkülő haj
  • szájfájdalmak
  • nyelv duzzanata
  • növekedési problémák

Szerencsére a céklalé igen gazdag folsavban, így ha Ön is szeretné elkerülni a folsav hiány tüneteit akkor bátran beépítheti étrendjébe rendszeres fogyasztását!

10. Támogatja a máj működését

A zsíros máj tünetei akkor jelentkeznek, amikor kialakul a zsírmájbetegség. Ebben az egészségügyi állapotban a máj több zsírt raktároz el, mint amennyire szüksége van, ami különböző tünetek megjelenését okozhatja, azonban sok ember esetében a folyamat teljesen tünetmentes is lehet.

A céklalében található betain antioxidánsok segíthetnek megelőzni a zsírmáj tüneteinek kialakulását is.

11. Csökkentheti a koleszterinszintet

Egy 2011-es patkányokon végzett tanulmány megállapította, hogy a céklalé csökkentette az összkoleszterin- és trigliceridszintet, valamint növelte a HDL-t, vagyis a „jó” koleszterint. Amennyiben Önnek problémái vannak a koleszterinjével, úgy mindenképpen érdemes megfontolnia a céklaré rendszeres fogyasztását.

Összegzés

A céklalé hatás megkérdőjelezhetetlen az emberi szervezet számára, aminek köszönhetően természetes szuperétellé nőtte ki magát az elmúlt években. Függetlenül attól, hogy Ön szembesül-e a cikkünkben leírt egészségügyi problémákkal vagy sem, mindenképpen javasoljuk, hogy fogyasszon rendszeresen cékla levet!

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

Menta tea hatása – 10 tudományosan igazolt előny, amiről érdemes tudnia!

sze márc 2 , 2022
A menta tea hatása az elmúlt években igen közismerté vált, hasonlóan a lenmagolaj hatásához. Nem véletlen, hiszen az Európában és Ázsiában őshonos gyógynövényt előszeretettel alkalmazzák egészségügyi előnyei és friss, mentolos íze miatt. Cikkünkben most összegyűjtöttünk 10 tudományosan igazolt hatást, amit […]
Menta tea hatása – 10 tudományosan igazolt előny, amiről érdemes tudnia!