Quinoa allergia – Vajon ebben szenved?

A quinoa egy ízletes és népszerű dél-amerikai mag. Pszeudogabonaként is ismert, íze és tulajdonságai a közönséges gabonafélékhez hasonló. Sokan a quinoát kötelezően fogyasztandó szuperélelmiszernek tartják, mivel rostot, fehérjét, vizet és szénhidrátot tartalmaz. Azonban mint minden étel ez is allergiát válthat ki. A quinoa allergia kellemetlen tünetekkel járhat, de mielőtt részletesebben is írunk róla, ismerjük meg, mi is az a quinoa.

A quinoa nátriumban szegény, kalciumban, káliumban és vasban gazdag, így egészséges és tápláló része bármely étrendnek.

Néhány embernél azonban a quinoa fogyasztása gyomorfájást, viszkető bőrt, csalánkiütést és az ételallergia egyéb gyakori tüneteit okozhatja. A mag és annak bevonata szaponin nevű vegyületet tartalmaz, amely ezeket a tüneteket okozhatja.

Ha érzékeny a szaponinra vagy allergiás a quinoára, akkor az nem jelenti azt, hogy le kell mondania az ízletes fogásokról. A quinoát megmoshatja annak érdekében, hogy megszabaduljon a bevonattól, vagy akár más egészséges gabonafélékkel helyettesítheti.

A quinoa allergia tünetei

Ha allergiás vagy intoleráns a quinoára, előfordulhat, hogy a következőket tapasztalja:

  • gyulladás a bőrben, a tüdőben és az emésztőrendszerben
  • asztmához hasonló tünetek, mint a sípoló légzés, légszomj, köhögés vagy mellkasi szorító érzés.
  • viszketés
  • ekcéma
  • csalánkiütés
  • hányinger
  • hányás
  • hasmenés
  • gyomorfájdalom

Mint minden allergia esetén, a quinoa fogyasztása esetén is előfordulhat, hogy súlyos allergiás reakciót vált ki. Ezek a tünetek a következők lehetnek:

  • emelkedett pulzusszám
  • sápadt bőr
  • alacsony vérnyomás
  • arcduzzanat
  • légzési nehézség
quinoa allergia
A quinoa egy nagyon jó tápanyag, ami illeszkedhet bármely étrendbe.

Szaponin allergia

Egyesek arról számoltak be, hogy a quinoával szemben intolerancia vagy allergia alakul ki, miután egy ideig quinoát ettek. Ennek oka gyakran a szaponin, a quinoa bevonatában található vegyi anyag.

Egyes kutatások szerint a szaponin segíthet csökkenteni a rák kockázatát.

Az allergia vagy intolerancia tünetei kialakulhatnak a quinoa magban található fehérje vagy oxalátok hatására is.

A szaponin egy keserű, szappanos anyag, amely megvédi a quinoa növényt a gombák és rovarok támadásaitól. Méreganyagokat is tartalmaz, amelyek egyes embereknél irritációt és egyéb problémákat okozhatnak. Bár a toxicitás szintje alacsony, egyes emberek érzékenyek lehetnek erre a vegyületre.

Ha allergiás a szaponinra, akkor is beillesztheti a quinoát az étrendjébe akkor, ha jól megmossa a magokat. Áztassa a quinoát legalább 30 percre, és főzés előtt többször öblítse le. Ez segít eltávolítani a természetes bevonatot, amely a szaponinokat tartalmazza.

Kerülendő élelmiszerek és a quinoa helyettesítői

Ha Ön quinoa-allergiás, a tünetek elkerülése érdekében érdemes lesz odafigyelnie a quinoát tartalmazó ételekre és a keresztreaktív élelmiszerekre. A quinoát amúgy sok más egészséges gabonafélével helyettesítheti.

Keresztreaktív élelmiszerek

A quinoa ugyanabba a családba tartozik, mint a spenót, a cékla és a mángold. Ez azt jelenti, hogy mivel rokonok, hasonló allergiás reakciókat tapasztalhat a quinoa esetében, pont úgy, mint a mángoldallergia esetében.

Kerülendő élelmiszerek

Kerülje a quinoa és a quinoából készült ételek fogyasztását, ha allergiás a magra. Ezek közé az élelmiszerek közé tartoznak bizonyos lisztek, levesek, reggeli gabonafélék vagy kombinált ételek, mint például a piláf.

Ha a szaponin a bűnös, a kerülendő élelmiszerek listája tovább bővül. A szaponin más élelmiszerekben is megtalálható, többek között a következőkben:

  • csicseriborsó
  • szójabab
  • amarant magvak
  • hüvelyesek, beleértve a földimogyorót, a vesebabot és a tengerészbabot is.

Úgy tűnhet, hogy nehéz lehet ezeket az élelmiszereket kiiktatni az étrendjéből. Próbálja meg nyomon követni az egyes ételekre adott reakcióit, amikor bizonyos babokat vagy magvakat fogyaszt, hogy eldönthesse, ezeket teljesen el akarja-e kerülni, vagy megpróbálja kezelni.

Élelmiszerhelyettesítők

Ha nem fogyaszthatja a quinoát, rengeteg olyan alternatívája van a magnak, amely biztosítja a szükséges tápanyagokat és a kívánt ízt. Választhat egy olyan klasszikust, mint a kuszkusz, vagy kipróbálhat más, egészséges hatású gabonaféléket is.

Hajdina

A hajdina sokoldalú és finom és nem a búza családjába tartozik.

Ez a földes gabona tápláló és energizáló. Magasabb a rost- és fehérjetartalma, mint a quinoának. A hajdinából csokoládés süteményt, citromos gofrit, éjszakai parfét, sós kreppet, sőt krémes rizottót is készíthet.

Köles

A köles a gluténmentes gabonafélék egyik csoportja, amely egészséges tulajdonságairól ismert. A világon általánosan termesztett négy különböző kölesfajta a következő:

  • gyöngyköles
  • rókafarkú köles
  • proso köles
  • ujjköles

A gyöngyköles a legszélesebb körben termesztett fajta. A gyöngyköles szénhidrátokban és antioxidánsokban gazdag, de rosttartalma feleakkora, mint a quinoáé. A kölest felhasználhatja krémes karfiolpüréhez, almás-mazsolás süteményhez, vagy a ragacsos rizs adalékanyagaként.

Árpa

Az Amerikai Diabétesz Szövetség (ADA) a gyöngyárpát cukorbetegség elleni szuperélelmiszernek tartja, mivel a teljes kiőrlésű gabona tele van rosttal és káliummal. Az árpában ráadásul kevesebb zsír van, mint a quinoában.

Diós íze miatt az árpa bármilyen ételhez tökéletes. Természetesen ott van a klasszikus marhahúsleves árpával, de ezen kívül ezzel a gabonával további ételek ízesíthetőek kellemesen.

A hajdinához hasonlóan az árpa is kiváló rizottóhoz. Aranyrépa és árpa salátát is készíthet szivárványos mángolddal, ami egy finom szezonális étel.

Búzabogyó

A búzabogyó a teljes búzaszem. Ugyanannyi fehérjét tartalmaz, mint a quinoa, de kevesebb mint feleannyi zsírt. A búzabogyó tele van rosttal is. Diós és robusztus íze van, ami salátába téve szintén egy kellemes ízt kölcsönöz az ételnek.

Dobja össze egy kis cseresznyével, csirkével és pekándióval egy kiadós salátához. Vagy keverje össze tonhallal és olajbogyóval egy nyári kevert sütéshez.

Freekeh

A gasztronómusok szerint a freekeh a következő szuper gabonaféle. A hagyományos közel-keleti gabona, a freekeh fiatal zöld búza, amelyet nyílt tűzön sütnek. Kiváló rost- és fehérjeforrás.

A földes gabonát csicseriborsó- és fűszersalátában is felhasználhatja, de ízletes egy currylevesben édesburgonyával és kelkáposztával.

Mikor kell segítséget kérni?

Mint bármely más ételallergia esetében, a quinoa fogyasztása után is előfordulhat kisebb vagy súlyos reakció. Ha súlyos allergiája van, fennállhat a veszélye annak, hogy anafilaxiás sokkot kap.

Azonnal keresse fel orvosát, ha allergiás reakciót tapasztal a quinoára.

Ha ez egy kisebb reakció, orvosa valószínűleg szájon át bevehető antihisztamint fog felírni. Ha súlyos reakciója van, azonnal menjen a sürgősségi osztályra. Súlyos allergiás reakció esetén adrenalin – vagy EpiPen – injekciót kell beadnia.

Quinoa allergia – Összefoglaló

Ha allergiás a quinoára, a legjobb, ha kiiktatja az étrendjéből, hogy megelőzze a jövőbeni allergiás reakciókat. Míg a kisebb allergiás reakciókat könnyebb kezelni, a súlyos reakciók életveszélyesek lehetnek.

Ha csak a szaponinra van intoleranciája, akkor a quinoa továbbra is része lehet az étrendjének, feltéve, hogy jól megmossa a szemeket és eltávolítja a külső védőréteget.

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

Tetoválás allergia - Hogyan lehet azonosítani és kezelni?

vas jún 19 , 2022
Az egy teljesen normális reakció, ha tetoválás után irritációt vagy duzzanatot észlel. De a tetoválási reakciók túlmutathatnak az egyszerű irritáción. A bőr megduzzadhat, viszkethet, és gennyes váladékozás alakulhat ki. Mitől alakulhat ki tetoválás allergia? A legtöbb allergiás reakció bizonyos tintákhoz […]
tetoválás allergia