Csuklyásizom (trapezius) fájdalom – mi állhat a háttérben?

A csuklyásizom (trapezius) fájdalom már-már népbetegségként tartható számon, hiszen egyre többen szenvednek tőle. Függetlenül attól, hogy Ön rendszeresen sportol vagy irodai munkát végez, szinte bárkit utolérhet az akkut vagy krónikus csuklyásizom (trapezius) fájdalom. Mielőtt megtudjuk milyen tényezők állhatnak a különböző fájdalmak hátterében mindenképpen érdemes kicsit jobban megismerni ezt az izmot.

A csuklyásizom (trapezius) testünk felső hátizmai között jelenik meg. Egy igen nagy, háromszög alakú izomról beszélünk, amely a koponya nyakszirtcsontjától a hátsó mellkasi gerincig lefut és a vállak szélességéig kiterjed.

A csuklyásizom (trapezius) alapvetően három részre osztható: felső, közép és alsó. Az izom minden szegmense fontos szerepet játszik a nyakunk és vállunk meghatározott mozgásainál. Ezen kívül a trapézunk stabilizálja a lapockákat és megkönnyíti a váll és a nyak mozgását is.

Mik lehetnek a csuklyásizom (trapezius) fájdalom tünetei?

A trapézizom számtalan különböző ok miatt lehet fájdalmas, a tünetek pedig jelentkezhetnek időszakosan vagy állandó jelleggel. Az említett tünetek az alábbiak lehetnek:

  • izommerevség
  • váll fájdalom
  • nyaki fájdalom
  • izomgörcsök
  • bizsergés vagy zsibbadás mindkét vagy egyik karban
  • a váll vagy a nyak mozgástartományának csökkenése

Mik állhatnak a csuklyásizom (trapezius) fájdalom hátterében?

A trapézizom fájdalmának számos oka lehet, jellemzően az alábbiak szoktak a háttérben állni az esetek túlnyomó többségében:

  • túlzott használat: a csuklyásizom túlzott használata gyakran okoz tartós fájdalmakat. A rendszeres, ismétlődő tevékenységek és a túlzott erőfeszítések az izom kimerültségéhez és fájdalmához vezethetnek.
  • stressz: a különböző stresszes helyzetekben testünk automatikusan egy olyan pozíciót vesz fel, amelyben a nyak és a vállak szerepe fontosabbá válik. Az említett védekező testtartás az izmok merevségével járhat, amely később fájdalmakhoz vezethet.
  • rossz testtartás: a tartósan rossz testtartás további stresszforrásként jelenthet meg a csuklyásizom (trapezius) esetében. Az esetek többségében a számítógép vagy az íróasztal előtt töltött idő közben nem figyelünk a helyes testtartására, aminek következében a trapézizom megrövidülhet és megfeszülhet.
  • trauma: a trapézizom sérülése következében előfordulhat például izomszakadás, amely a csuklyásizom fájdalmához vezethet.
1. kép – A csuklyásizom (trapezius) fájdalom szinte bármelyik korosztálynál megjelenhet

Hogyan kezelhető a csuklyásizom (trapezius) fájdalom?

A trapézizom fájdalmának enyhítésében az alábbiak lehetnek segítségére:

Nyújtás

A nyújtás segíthet megakadályozni a csuklyásizom túlzott megfeszülését, továbbá segíthet a különböző sérülések megelőzésében is. A nyújtás közben nagyon fontos, hogy kizárólag finom, lassú mozdulatokat alkalmazzon és semmiképpen se rángassa, pattogtassa az izomzatot. A nyújtások periódusát tekintve az ideális időtartam 15-30 másodperc közé tehető. Az alábbi gyakorlatok akár Önnek is segíthetnek a csuklyásizma lenyújtásában:

  • macska-tehén nyújtás
  • fül a vállakhoz
  • ölelkező nyújtás             

Trigger pont masszázs

A testünkben különböző trigger pontok találhatóak, amelyek nyomás alatt feloldanak így segíthetnek az izmok görcsösségének enyhítésében. Amennyiben szeretné trapézizmát lazán tartani, úgy mindenképpen tanácsos lehet havi egy alkalommal felkeresni egy trigger pont masszőrt, aki segíthet az említett izomgörcsök feloldásában.

Hideg-meleg terápia

A hideg-meleg terápia szintén hozzájárulhat a csuklyásizom gyulladásos állapotának enyhítésében. A hideg-meleg terápiát akár naponta 3-4 alkalommal is alkalmazhatja 10-15 perces időtartamokkal. A meleg terápia esetében kifejezetten előnyös lehet egy infralámpa beiktatása.

Nem szteroid alapú gyulladáscsökkentők

A különböző vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók szintén segíthetnek a csuklyásizom fájdalmának enyhítésében, azonban önmagukban kevesek lesznek a probléma forrásának megszüntetéséhez.

Mikor érdemes orvoshoz fordulnia?

Az esetek túlnyomó többségében az csuklyásizom fájdalma akár házi praktikákkal is enyhíthető, azonban mindenképpen érdemes orvoshoz fordulnia, ha:

  • a fájdalom erősödik
  • nem tudja mozgatni a vállát, nyakát
  • a fájdalom nem enyhül egy hét után sem
  • a fájdalomhoz láz is társul

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Guillain-Barré-szindróma - Ha nem időben kezelik, súlyos lehet!

vas márc 7 , 2021
A Guillain-Barré-szindróma egy ritka, de súlyos autoimmun rendellenesség, amelyben az immunrendszer megtámadja a perifériás idegrendszer (PNS) egészséges sejtjeit. Ez gyengeséghez, zsibbadáshoz és bizsergéshez vezet, végül bénulást okozhat. Ennek az állapotnak az oka ismeretlen, de általában fertőző betegség váltja ki, például […]
Guillain-Barré-szindróma