Top 7 Élettani Hatás, Amit a C-vitamin Adhat

A C-vitamin fogyasztásnak számos egészségügyi előnye lehet, többek között erősíti az immunrendszerünket, és csökkentheti a vérnyomást. Szerencsére ez a vitamin rengeteg gyümölcsben és zöldségben megtalálható, így könnyen beépíthető a napi étrendünkbe is.

A C-vitamin nélkülözhetetlen a szervezet számára, ugyanis a szervezetünk önmagától nem képes előállítani. Ennek ellenére számos szerepe van, és lenyűgöző egészségügyi előnyökkel járhat a fogyasztása.

Vízben oldódó vitaminról beszélünk, amely sok gyümölcsben és zöldségben megtalálható, mint például a narancsban, az eperben, a kiviben, a kaliforniai paprikában, a brokkoliban vagy a spenótban.

A C-vitamin javasolt napi bevitele nők esetében 75 mg, férfiak esetében pedig 90 mg.

A szakemberek azt javasolják, hogy a C-vitamin szükségletet élelmiszerek fogyasztásával fedezzük, ám sokan táplálékkiegészítők formájában fogyasztják.

Cikkünkben 7 tudományosan bizonyított egészségügyi előnyt mutatunk be, amely összefüggésbe hozható a C-vitamin fogyasztással.

1. Csökkentheti a krónikus betegségek kockázatát

A C-vitamin egy erős antioxidáns, amely erősítheti a szervezet természetes védekezőképességét. Az antioxidánsok olyan molekulák, amelyek erősítik az immunrendszert. Ezt úgy érik el, hogy megvédik a sejteket a szabad gyököknek nevezett káros molekuláktól.

A szabad gyökök felhalmozódásával az oxidatív stressznek nevezett állapot idézhető elő, amelyet számos krónikus betegséggel hoznak összefüggésbe.

Kutatások során kiderült, hogy több C-vitamin fogyasztása akár 30%-kal is növelheti a vér antioxidáns szintjét, amely segítheti a szervezet természetes védekezőképességét a gyulladás elleni küzdelemben.

2. Segíthet a magas vérnyomás kezelésében

Csak Amerikában a felnőttek körülbelül egyharmada magas vérnyomással küzd. A magas vérnyomás hatására nagyobb az esélye annak, hogy valamilyen szívbetegség alakuljon ki.

Tanulmányok során bebizonyosodott, hogy a C-vitamin segíthet csökkenteni a vérnyomást a magas vérnyomásban szenvedők körében.

Ezenkívül állatkísérletek során is sikerült új tényeket feltárni: a C-vitamin-kiegészítő fogyasztása segített ellazítani a szívből vért szállító ereket, ami segített csökkenteni a vérnyomást.

Sőt, a C-vitamin-kiegészítő bevitele átlagosan 3,8 Hgmm-rel csökkentette a szisztolés vérnyomást és a diasztolés vérnyomást átlagosan 1,5 Hgmm-rel egészséges felnőtteknél.

A magas vérnyomásban szenvedőknél a C-vitamin-kiegészítők átlagosan 4,9 Hgmm-rel csökkentették a szisztolés vérnyomást és 1,7 Hgmm-rel a diasztolés vérnyomást.

Habár ezek a tények mind-mind lenyűgözőek, mégsem világos az, hogy a vérnyomásra gyakorolt ​​​​hatások hosszú távúak-e. Ezenkívül fontos azt is megjegyezni, hogy a magas vérnyomásban szenvedők ne csupán a C-vitamin pozitív hatásira hagyatkozzanak.

3. Csökkentheti a szívbetegség kockázatát

Számos tényező növeli a szívbetegség kockázatát, beleértve a magas vérnyomást, a magas triglicerid- vagy rossz koleszterinszintet és az alacsony jó koleszterinszintet.

A C-vitamin azonban segíthet csökkenteni ezeket a kockázati tényezőket.

Egy vizsgálat során arra a következtetésre jutottak, hogy akik legalább 700 mg C-vitamint szedtek naponta, 25%-kal alacsonyabb volt a szívbetegség kockázata, mint azoknál, akik nem szedtek C-vitamin-kiegészítőt.

Ezenkívül azt is megállapították, hogy a C-vitamin élelmiszerekből történő fogyasztása összefüggésbe hozható a szívbetegségek alacsonyabb kockázatával.

Top 7 Élettani Hatás, Amit a C-vitamin Adhat
1. kép – A C-vitamin akár a szívbetegségek kockázatát is csökkentheti

Egy másik tanulmány azt vizsgálta, hogy a napi legalább 500 mg C-vitamin bevétele milyen hatással van a szívbetegségek kockázati tényezőire. Kiderült, hogy a C-vitamin-kiegészítés jelentősen csökkentette a rossz koleszterinszintet, valamint a vér trigliceridszintjét is.

Összefoglalva tehát megállapítható, hogy napi legalább 500 mg C-vitamin bevétele vagy fogyasztása csökkentheti a szívbetegségek kockázatát. Viszont, ha már alapvetően is magas a C-vitamin bevitele, amely étrendből ered, előfordulhat, hogy a kiegészítők nem nyújtanak további szív-egészségügyi előnyöket.

4. Csökkentheti a vér húgysavszintjét és segíthet megelőzni a köszvényes rohamokat

A köszvény az ízületi gyulladás egy fajtája, amely nagyon fájdalmas, és az ízületek, különösen a nagy lábujjak gyulladásával jár. A köszvényben szenvedők duzzanatot és hirtelen, súlyos fájdalomrohamokat tapasztalhatnak.

Ezek a tünetek főleg akkor jelentkeznek, ha túl sok húgysav van a vérben. A húgysav a szervezet által termelt salakanyag, amely magas szinten kikristályosodhat és lerakódhat az ízületekben.

Azonban a C-vitamin itt is kifejtheti pozitív hatását: segíthet csökkenteni a húgysav szintjét a vérben, és ennek eredményeként elkerülhetők a fentebb említett a köszvényes panaszok.

Egy kutatás során számos egészséges férfi szokásait vizsgálták annak megállapítására, hogy a C-vitamin bevitel összefüggésben áll-e a köszvény kialakulásával. Kiderült, hogy azoknál, akik C-vitamin-kiegészítőt szedtek, 44%-kal alacsonyabb volt a köszvény kialakulásának kockázata.

Bár a kutatások igen bíztatók, további vizsgálatokra van szükség a C-vitamin köszvényre gyakorolt ​​​​hatásával kapcsolatban.

5. Segít megelőzni a vashiányt

A vas fontos tápanyag, amely számos funkciót lát el a szervezetben. Nélkülözhetetlen a vörösvértestek képzéséhez és az oxigén szállításához a szervezetben.

A C-vitamin-kiegészítők támogathatják a vas felszívódását. A C-vitamin segít abban, hogy a rosszul felszívódó vasat, például a növényi eredetű vasforrásokat könnyebben felszívódó formává alakítsa.

Ez főleg a vegetáriánus étrendet követőek számára fontos, hiszen a hús jelentős vasforrás.

Csupán 100 mg C-vitamin fogyasztása 67%-kal javíthatja a vas felszívódását, következésképpen segíthet csökkenteni a vérszegénység kockázatát a vashiányra hajlamos emberek körében.

Alacsony vasszint esetén több C-vitaminban gazdag élelmiszer fogyasztása javasolt, illetve C-vitamin-kiegészítők szedése is segíthet javítani a vér vasszintjét.

6. Erősíti az immunrendszert

Legtöbben azért szednek C-vitamin kiegészítőket, hogy erősítsék az immunrendszerüket, mivel a C-vitamin elősegíti a limfociták és fagociták néven ismert fehérvérsejtek termelődését, amelyek segítenek megvédeni a szervezetet a fertőzésekkel szemben.

Sőt, a C-vitamin segíti ezeknek a fehérvérsejteknek a hatékonyabb működését, miközben megvédi őket a potenciálisan káros molekulák, például a szabad gyökök által okozott károsodástól.

Ez nem minden! A C-vitamin elengedhetetlen része a bőr védekező rendszerének, mivel beépül a bőrbe, ahol antioxidánsként működhet, és segíthet megerősíteni a bőr védőrétegeit.

Vizsgálatok során az is kiderült, hogy a C-vitamin fogyasztás lerövidítheti a sebgyógyulási időt is.

Az alacsony C-vitamin szint összefüggésbe hozható a rossz egészségügyi eredményekkel is: a tüdőgyulladásban szenvedőknek általában alacsonyabb a C-vitamin szintje, valamint az is bebizonyosodott, hogy a C-vitamin-kiegészítők lerövidítik a gyógyulási időt.

7. Védi a memóriáját és a gondolkodását az életkor előrehaladtával

Világszerte több mint 35 millió embert érint a demencia, jellemzően idősebb felnőttek körében fordul elő.

Tanulmányok szerint az oxidatív stressz és az agy, a gerinc és az idegek gyulladása növelheti a demencia kockázatát.

Mivel a C-vitamin erős antioxidáns, ezért az alacsony szintjét a gondolkodási és emlékezési képesség romlásával hozták összefüggésbe.

Sőt, a tanulmányok során az is kiderült, hogy a demenciában szenvedőknél alacsonyabb lehet a vér C-vitamin szintje.

Tehát a táplálékkal vagy étrend-kiegészítőkkel bevitt magas C-vitamin-bevitel védő hatást fejt ki a gondolkodásra és a memóriára az életkor előrehaladtával.

A C-vitamin segíthet az olyan állapotok kialakulása ellen, mint például a demencia.

Nem bizonyított állítások a C-vitaminról

Habár számos előnye van a C-vitamin fogyasztásnak, amelyek tudományosan is bizonyítottak, mégis rengeteg olyan megalapozatlan állítás is létezik, amelyek egyáltalán nem bizonyítottak.

Íme néhány állítás, amely egyelőre nincs bizonyítva a C-vitaminról:

  • Megakadályozza a megfázást: habár a vizsgálatok során kiderült. hogy a C-vitamin csökkenti a megfázás súlyosságát és a felépülési időt, magát a megfázást nem akadályozza meg.
  • Csökkenti a rák kockázatát: kisebb tanulmányok összefüggésbe hozták a C-vitamin fogyasztás a rákbetegségek alacsonyabb kockázatával. A legtöbb tanulmány azonban azt találta, hogy a C-vitamin nem befolyásolja a rák kialakulásának kockázatát.
  • Véd a szembetegségek ellen: sokan úgy gondolják, hogy a C-vitamin csökkenti a szembetegségek, például a szürkehályog és az időskori makuladegeneráció kockázatát, azonban a C-vitamin-kiegészítők nincsennek erre hatással.
  • Kezelheti az ólommérgezést: nincs arra vonatkozóan bizonyíték, hogy a C-vitamin képes kezelni az ólommérgezést, habár azt megállapították, hogy az ólommérgezésben szenvedőknek alacsony a C-vitamin szintje.

Összegzésként elmondható, hogy a C-vitamin szedése számos lenyűgöző egészségügyi előnnyel járhat, mint például az antioxidánsok szintjének növelése, a vérnyomás csökkentése, a köszvényes rohamok elleni védelem, a vas felszívódásának javítása, az immunitás fokozása, valamint a szívbetegségek és a demencia kockázatának csökkentése.

A C-vitamin-kiegészítők nagyszerű és egyszerű módszert jelentenek a C-vitamin bevitelének növelésére, ha a normál étrendből nem tudja biztosítani a szervezet számára.

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

B12 vitamin: 9 pozitív egészségügyi hatása

sze nov 23 , 2022
A B12 vitamin egy esszenciális vitamin, melyet a szervezet nem tud önmagától előállítani, viszont nagyon is szüksége van rá. Természetes formában megtalálható állati eredetű termékekben, vagy akár bizonyos élelmiszerek adalékanyagaként is szerepelhet. Ezenkívül már számos táplálékkiegészítőben is megtalálható. A B12 […]
B12 vitamin: 9 pozitív egészségügyi hatása