Zsálya tea hatása – Miért fogyasszuk?

Ha végigsétál a helyi élelmiszerboltan, valószínűleg észreveszi a közönséges zsályát (Salvia officinalis). A konyhai gyógynövényként jól ismert zsályalevelek vitaminokban (különösen K-vitaminban), valamint egyéb antioxidáns vegyületekben, például ellag- és rozmarinsavban gazdagok, amelyeknek egyéb előnyei mellett antibakteriális és gyulladáscsökkentő hatásuk is van. A zsálya tea hatása állítólag segít bizonyos egészségügyi problémákon, valamint a testsúly és még a depresszió kezelésében is.

Mi a zsálya tea?

A zsályatea a mentafélék családjába tartozó zsálya leveléből készült illatos ital. Az élénkítő tea enyhén mentolos, mégis kesernyés ízű, ezért érdemes más összetevőkkel, például gyömbérrel, mentával, vagy egy szelet citrommal és egy csipet mézzel édesíteni.

A mediterrán térségben őshonos zsálya története az egyiptomi időkre nyúlik vissza, amikor a fűszert a termékenységben betöltött potenciális szerepe miatt fedezték fel. Azóta az ókori Görögországban és Rómában is használták hagyományos gyógynövényes gyógymódokhoz. Annak ellenére, hogy viszonylag kevés kutatást végeztek a növényről, a zsályát folyamatosan hirdetik egészségügyi előnyei és számos állapot kezelésében betöltött tulajdonságai miatt.

Hogyan készítsük el?

A zsálya tea elkészítésének legegyszerűbb módja, hogy egy bögre frissen forralt vízbe teszünk egy előkészített teafiltert és néhány percig hagyjuk ázni. Ha szeretné kihagyni a teafiltert és saját maga elkészíteni a zsálya teát, azt a következőképpen teheti meg:

  • Adjon néhány evőkanál friss zsályalevelet (vagy feleannyi szárított levelet) egy bögrébe vagy teafőzőbe.
  • Forralja fel a vizet, vagy melegítse forráspontig, és hagyja kissé kihűlni, mielőtt a csészébe tölti
  • Miután megtelt, hagyja az italt néhány percig ázni, mielőtt eltávolítja vagy leszűri a leveleket a vízből
  • Adjon hozzá más kívánt összetevőket ízlése szerint
zsálya tea hatása
A zsálya tea hatása képes több egészségügyi állapotot javítani

Koffeintartalom

A zsálya tea természetes módon koffeinmentes, ami azt jelenti, hogy alkalmas azok számára, akik kerülik az élénkítőszert, vagy olyan alvás-barát teát keresnek, amely valószínűleg nem befolyásolja az éjszakai órákat.

Zsálya tea hatása – Egészségügyi előnyök

Bár a zsálya tea egészségügyi hatásaira vonatkozó kutatások korlátozottak, van némi bizonyíték arra, hogy a zsálya tea bizonyos egészségügyi előnyökkel jár. Az alábbiakban áttekintjük a rendelkezésre álló kutatások néhány megállapítását:

A menopauzális tünetek csökkenése

A zsályalevelek jótékonyan hatnak a menopauzával járó hőhullámok, éjszakai izzadás és a túlzott izzadás csökkentésére.

Egy 30, 46-58 év közötti posztmenopauzában lévő nőn végzett vizsgálat szerint a Saliva officinalis kivonat hatására csökkent e tünetek súlyossága, valamint a pánik, a fáradtság és a koncentrációs probléma képessége. Bár több, nagyobb mintaszámú vizsgálatra van szükség ahhoz, hogy ezt teljes mértékben alá lehessen támasztani, viszont ez a vizsgálat ígéretes jelzés a jövőre tekintve.

A szájüregi nyálkahártya-gyulladás enyhítése

Ezt a fajta szövetduzzanatot a szájnyálkahártya lebomlása okozza, és mint ilyen, a szájnyálkahártya-gyulladás fájdalmas sebeket és fekélyeket képezhet. A rák kezelése során a kemoterápia és a sugárkezelés gyakori mellékhatása.

Egy ígéretes kísérleti tanulmány szerint azok a kemoterápiában részesülők, akik zsálya-kakukkfű-borsmenta hidrospirállal öblögettek, enyhülést vettek észre a szájnyálkahártya-gyulladás egyes tüneteivel szemben. Azonban további kutatásokra van szükség ennek az egészségügyi előnynek a jogossága érdekében.

Védelmet nyújthat a szájüregi baktériumok ellen

Egy 2015-ös vizsgálatban, amelyben 70 11-14 éves lányt osztottak két csoportra, az egyikben zsályás szájvizet, a másikban placebót használtak, az eredmények szerint 21 napig tartó zsályás szájvíz használata jelentősen csökkentette a Streptococcus mutans kolóniaszámát a foglepedékben. A tesztcsoportban ugyanis a mintánkénti 3900-ról (a kiindulási értéken) 300-ra csökkent a számuk a háromhetes használatot követően.

A zsálya hatásaiból arra következtetnek, hogy a levelek terápiás hatásai közé tartoznak az antibakteriális és gombaellenes tulajdonságok, ami megmagyarázza a szájhigiénia bizonyos paramétereinek javítására gyakorolt hatását.

Csökkentheti a koleszterinszintet

A zsályakivonat csökkentette az éhgyomri glükózt és az összkoleszterinszintet egy 2013-as vizsgálatban, amelyben 40 hiperlipidémiás, 2-es típusú cukorbetegségben szenvedő beteg vett részt. Ők három hónapon keresztül egy 500 milligrammos kapszula formájában fogyasztották a S. officinalis levélkivonatot. Az eredmények azt sugallják, hogy a S. officinalis levelek antihiperglikémiás tulajdonságokkal rendelkezhetnek és javíthatják a lipidprofilt az ilyen betegek körében, bár ez egyeseknél nagyobb dózisokat igényelhet a hatások érvényesüléséhez.

Egyéb előnyök

A Salvia fajoknak (amelybe a zsálya minden fajtája beletartozik) jótékony hatást tulajdonítanak a memóriazavarokra, a túlzott izzadásra (hyperhidrosis), a gyomorégésre és az álmatlanságra. A zsályateával való gargalizálás állítólag torokfájás és köhögés ellen is alkalmazható.

Felmerült, hogy a zsálya potenciálisan természetes gyógymódot nyújthat olyan súlyos betegségek, mint a cukorbetegség, a lupusz, a szívbetegség és a rák kezelésére – tudományos bizonyítékok azonban nem állnak rendelkezésre ezekre az állításokra.

Mellékhatások

A zsálya élelmiszerekben biztonságosan fogyasztható, azonban a tujon vegyület jelenléte miatt, amely bizonyos körülmények között mérgező lehet, a legjobb, ha a napi zsályatea fogyasztását 3-6 csészére korlátozzuk, hogy elkerüljük a potenciálisan toxikológiai küszöbértékek elérését. A zsálya illóolaj formájában tartalmazza a tujon és a kámfor nevű anyagokat, amelyek szélsőséges esetben görcsöket és szervi károsodást okozhatnak, amiről egyesek, akik az olajat fogyasztották, már beszámoltak.

A zsályateából kivont tujon, kámfor és egyéb vegyületek mennyisége azonban a gyártási eljárástól, például a betakarítástól és a kivonástól függően nagymértékben változik.

Általánosságban elmondható, hogy a legjobb elkerülni a zsályateát, ha allergiás a zsályára vagy más, a Lamiaceae növénycsaládba tartozó növényekre (például a borsmentára és az oregánóra).

A terhes nőknek nem szabad a főzéshez használt mennyiséget meghaladó mennyiségű zsályát fogyasztaniuk, mivel a nagyobb mennyiség méhösszehúzódásokat válthat ki – nem is beszélve arról, hogy vegyületei mérgező hatással lehetnek a magzatra és az újszülöttekre. Ezért a szoptató nőknek érdemes elkerülniük a zsálya tea fogyasztását, vagy előbb konzultálniuk kell a háziorvosukkal.

Egy csésze zsálya elkortyolgatása segíthet az egészség javításában, mivel antioxidáns vegyületeket tartalmaz, azonban a kutatások hiányoznak a végleges előnyeit illetően. Legyen óvatos a fogyasztásával, mivel a túlzott mennyiség esetén a tujon és a kámfor megnövekedett szintjének teheti ki Önt.

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

A Datolya 6 Különlegesen Pozitív Élettani Hatása

hét nov 14 , 2022
A datolya a datolyapálma gyümölcse, amelyet a világ számos trópusi régiójában termesztenek. Igen különleges és tápláló gyümölcs, szerencsére már hazánkban is egyre több rajongója akad köszönhetően édes ízének és rágósságának. Cikkünkben, most a datolya 6 különlegesen pozitív élettani hatása kerül […]
A Datolya 6 Különlegesen Pozitív Élettani Hatása