Térd alatti fájdalom – Minden, amit érdemes tudnia róla!

A térd alatti fájdalom a hiedelemmel ellentétben nem kizárólag a futók problémája. Főleg 30 felett jelentkező probléma és az idősebb korosztályt még nagyobb arányban érintheti. Nemtől függetlenül, szinte bárkinél kialakulhat. A térd alatti fájdalom hátterében az alábbi dolgok állhatnak:

Túlzott használat

A térd újra és újra történő hajlítása vagy túlzott igénybevétele a leggyakoribb probléma a térd alatti fájdalom hátterében. A lábak folyamatos terhelése és edzése irritálhatja a térdkalácsban és annak környékén megtalálható szöveteket és idegeket.

Sérülés

Az esésekből és balesetekből származó közvetlen nyomás a térden különböző, hosszabb ideig tartó fájdalmakat is okozhat.

Nem megfelelő csontelhelyezkedés

A csontok nem megfelelő elhelyezkedése akár a térd alatti fájdalom egyik problémája is lehet. Ha a csípőtől a bokáig terjedő csontok közül bármelyik nem megfelelő helyzetben van, beleértve a térdkalácsot is, úgy az választ adhat a fájdalmakra. Testünk egy komplex rendszer, és ha csupán egy elem is strukturálisan módosul, úgy a test a többi részen igyekszik korrigálni a változást. Végső soron ez rendszeres fájdalomhoz vezethet.

Talpproblémák

A talpunk felelős a megfelelően kiegyensúlyozott mozgásért, azonban a talpat érintő különböző fizikai változások felboríthatják az említett egyensúlyt, ami különböző láb és térdfájdalmakhoz vezethet. Ilyen probléma lehet a lapos talp, a befelé álló talpak illetve a lábrövidülés okozta egyenletlen terhelés a talpakon.

Térd alatti fájdalom – Minden, amit érdemes tudnia róla!
1. kép – A térd alatti fájdalom szinte bárkit érinthet

Gyenge vagy kiegyensúlyozatlan combizomok

A combizmok erőssége kritikus fontosságú szerepet játszhat a térd alatti fájdalom megelőzésében, hiszen a combok stabilizálják a térdünket, amikor a lábainkat hajlítjuk vagy nyújtjuk. Amennyiben a comb izmai nem megfelelő erősségűek, úgy a térdkalácsok elcsúszhatnak és fájdalomhoz vezethetnek.

Chondromalacia patella

Olyan állapot, amelyben a térdkalács alatti porcok lebomlanak.

A térd alatti fájdalom tünetei

A tünetek általában a következők lehetnek

  • a térdkalács előtt megjelenő fájdalom, ritkább esetekben a fájdalom kisugározhat a térdkalács mögé, köré
  • a fájdalom gyakran akkor jelentkezik, ha behajlítja a térdét. Guggol, jár, sétál, feláll a székből – a leghétköznapibb mozgások is fájdalommal járhatnak
  • a fájdalom erősödik ha lefelé sétál (például dombról, hegyről történő lemenetel)
  • a térd körül pattogó, csikorgó hangokat és érzést érezhet. Előfordulhat a térd körüli duzzanat is

Hogyan történik a diagnózis?

A diagnózis felállításához kezelő orvosa fizikai vizsgálatokat végezhet el, amely során igyekszik megtalálni, mely mozdulatsorok ingerelik a fájdalmat. Amennyiben szükséges, úgy további képalkotó diagnosztikai eszközök használatát is javasolhatja, mint röntgen, CT vagy MRI.

Hogyan történik a fájdalom kezelése?

A legtöbb esetben a térd alatti fájdalom egyszerű házi praktikákkal is jól orvosolható. Az alábbi tevékenységek nagyban hozzájárulhatnak a fájdalom csökkentéséhez és a gyógyulás felgyorsításához:

  • pihentesse térdeit – próbálja kerülni a fájdalmas mozdulatsorokat amennyire lehetséges. Használjon lábtámasztó párnát alváshoz.
  • jégterápia – a hideg segíthet enyhíteni a fájdalmat, csökkenti a térdi körüli duzzanatot. Alkalmazzon jégterápiát térdén napi 3-4 alkalommal, alkalmanként 20-30 percig
  • rögzítse térdeit – használjon rugalmas kötéseket, így extra támaszt tud biztosítani térdeinek a mindennapi tevékenységek során. Azonban érdemes odafigyelni, hogy ne használja ezeket a térd segítőket túl hosszú ideig, hiszen akár teljes mértékben is átvehetik a támasztó izmok és inak szerepét.
  • hetente több alkalommal végezzen erősítő és nyújtó gyakorlatokat. A testre szabott személyes terápiát mindenképpen javasolt fizioterapeutával együtt kidolgozni.
  • ortopédus doktor segítségével vásároljon olyan talpbetét, amely megfelelően tartja a lábát. A megfelelő támasztással rendelkező betétek nagyban enyhítik a térd fájdalmát

Hogyan akadályozható meg a térdi alatti fájdalom?

Az alábbiak nagyban segíthetnek megelőzni a térd fájdalmát:

  • igyekezzen rendszeres testmozgással erősíteni combizmait
  • használjon megfelelő támasztással rendelkező cipőket
  • kerülje a kemény felületeken történő sétát, futást mint például betonutak
  • figyeljen a testsúlyára (az elhízás nagy mértékben hozzájárulhat a fájdalom kialakulásához)
  • ne hajtson végre hirtelen, bemelegítés nélküli mozdulat (különösen edzések során javasolt)

Összegzés

A térd alatti fájdalom az esetek túlnyomó többségében néhány nap alatt elmúlik, azonban ha a fájdalom rendszeresen előfordul, úgy minden esetben javasolt felkeresnie háziorvosát a lehetséges kezelési lehetőségekkel kapcsolatosan.

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

Ágyi poloska csípés – Veszélyes idegen a hálószobában?

sze okt 27 , 2021
A poloskák olyan apró rovarok, amelyek emberek, illetve állatok vérével táplálkoznak. Házon belül szinte akárhol megbújhatnak: ágyban, bútorokban, szőnyegeken, sőt, akár még ruházatban is, így szinte bárhol esélyünk lehet összeszedni 1-2 ágyi poloska csípést. A poloskák éjszakai állatok, ami azt […]
Ágyi poloska csípés – veszélyes idegen a hálószobában