Spenót hatása – 4 tulajdonsága, amit muszáj megismerni

A spenót egy Perzsiából származó leveles zöldség. Az amarántok családjába tartozik, rokona a cékla és a quinoa. Rendkívül egészséges zöldségnek tartják, hiszen a spenót hatása a szervezetre a tudomány számára sem ismeretlen: tele van tápanyagokkal és antioxidánsokkal, amelyek nagyon hasznosak.

A spenót fogyasztása nemcsak a szem egészségét javíthatja, hanem csökkentheti az oxidatív stresszt, megelőzheti a rákot és csökkentheti a vérnyomást is.

A spenótot számos módon készíthetjük el frissen, de akár konzerv formájában is fogyasztható. Önmagában és más ételekben is finom.

Cikkünkben a spenót hatása mellett az egyéb tudnivalókat is összegyűjtöttük.

Vitamin- és ásványianyag tartalma

A spenót számos vitamin és ásványi anyag kiváló forrása, mint például:

  • A-vitamin: A szervezet képes a spenótban megtalálható karotinoidokat A-vitaminná alakítani.
  • C-vitamin: Ez a vitamin egy erős antioxidáns, amely elősegíti a bőr egészségét és az immunrendszer működését.
  • K1 vitamin: Nélkülözhetetlen a véralvadáshoz.
  • Folsav: Létfontosságú a terhes nők számára, és elengedhetetlen a normál sejtműködéshez és a szövetek növekedéséhez.
  • Vas: A vas segít a hemoglobin képzésében, amely oxigént szállít a szervezet szöveteibe.
  • Kalcium: Nélkülözhetetlen a csontok egészségéhez, és kulcsfontosságú az idegrendszer, a szív és az izmok számára.

Emellett számos egyéb vitamint és ásványi anyagot is tartalmaz, beleértve a káliumot, magnéziumot, valamint B6-, B9- és E-vitamint.

A spenót hatása: egészségügyi előnyök

A spenót rendkívül egészséges, fogyasztása pedig számos egészségügyi előnnyel jár.

Számos kutatás bebizonyította, hogy javítja az oxidatív stresszt, a szem egészségét és a vérnyomást.

1. Antioxidánsokat tartalmaz

A szabad gyökök az anyagcsere melléktermékei, melyek oxidatív stresszt okozhatnak. Ez felgyorsíthatja az öregedést, és növeli a rák és a cukorbetegség kockázatát.

A spenót azonban antioxidánsokat tartalmaz, amelyek küzdenek az oxidatív stressz ellen, és csökkenthetik az általa okozott károkat a szervezetben.

Egy vizsgálat során kiderült, hogy a spenót valóban segít megelőzni az oxidatív károsodást. Habár a tanulmányban kevés résztvevő volt, mégis annak eredményeit más állatokon és embereken végzett kutatások is alátámasztják.

2. Javítja a szem egészségét

A spenót gazdag karotinoidokban. Az emberi szemek is nagy mennyiségben tartalmaznak ilyen pigmenteket, amelyek védik a szemet a napfény által okozott károktól.

Ezenkívül számos tanulmány azt mutatja, hogy a karotinoidok megakadályozzák a makuladegenerációt és a szürkehályogot, amelyek a vakság fő okai.

Sőt, a spenótban található vegyületek még a meglévő károkat is visszafordíthatják.

3. Segíthet a rák megelőzésében

A spenót két olyan összetevőt is tartalmaz, amelyek lelassíthatják a rák növekedését. Ez pedig az MGDG és az SQDG.

Egy tanulmány során ezek a vegyületek segítettek lelassítani a daganat növekedését, valamint csökkentették a daganat méretét is.

Spenót hatása - 4 tulajdonsága, amit muszáj megismerni
1. kép – A spenót hatása akár még a rákos megbetegedések megelőzésében is szerepet játszhat

Számos tanulmány összefüggésbe hozza a spenótfogyasztást a prosztatarák kockázatának csökkenésével emberekben. Ezenkívül a spenót hatása a mellrákra is kiterjed: elfogyasztása segíthet megelőzni a mellrákot.

Állatkísérletek során azt is kimutatták, hogy a spenót elnyomhatja a rák kialakulását.

Antioxidáns tartalmának köszönhetően pedig a küzdelem a rák ellen szintén hatékonyabb lehet.

4. Csökkenti a vérnyomást

A spenót nagy mennyiségű nitrátot tartalmaz. A nitrátok segítik a vérnyomás mérséklését és csökkentik a szívbetegségek kockázatát.

Egy vizsgálat bebizonyította, hogy a spenótfogyasztás hatékonyan csökkenti a vérnyomást. Sőt, számos egyéb tanulmány is megfigyelte a spenót ezen képességét jelezve, hogy a spenót javítja a szív egészségét.

A spenót hatása: a hátrányok

A spenót egy rendkívül egészséges zöldség, azonban néhány személynél káros hatásokat okozhat.

1. Vesekövet okozhat

A veseköveket a sav és az ásványi sók felhalmozódása okozza. A leggyakoribb változat a kalciumkövek, amelyek kalcium-oxalátból állnak.

A spenót kalcium- és oxaláttartalma egyaránt magas, éppen ezért, akiknél magas a vesekő kialakulásának kockázata, korlátozniuk kell a spenót fogyasztást.

2. Megzavarhatja a vérhígító gyógyszereket

A spenót K1-vitamin tartalma magas, amely számos funkciót lát el a szervezetben, de főleg a véralvadásban betöltött szerepéről ismert.

Ennek hatására a spenót fogyasztása megzavarhatja a vérhígító gyógyszereket. A vérhígítót szedőknek mindenképp konzultálniuk kell egy egészségügyi szakemberrel, mielőtt nagy mennyiségű spenótot fogyasztanának.

Összegzés

A spenót egy tápláló zöldség, amely több szempontból is jótékony hatással van az egészségre. Fogyasztásával csökkenthető az oxidatív stressz, javítható a szem egészsége, valamint megelőzhető a szívbetegségek kialakulásának kockázata. Emellett a rákmegelőzésben is szerepet játszhat.

A spenót könnyen beilleszthető az étrendbe, ezért ha egy kicsit szeretne egészségesebben élni, mindenképp próbáljon meg belőle többet fogyasztani.

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

Top 10 Fehérje Gazdag Ételek

sze nov 2 , 2022
A napi elegendő fehérjebevitel elengedhetetlen az általános egészségi állapotodhoz, ezért a fehérje gazdag ételek fogyasztására fokozottan érdemes odafigyelni. A fehérje egyes molekulák nagy kategóriája, amelyek szerkezetet és támogatást adnak a sejteknek, és szükségesek az immunrendszer működéséhez, a mozgáshoz, a kémiai […]
Top 10 Fehérje Gazdag Ételek