Mi a Piriformis-szindróma?

Áttekintés

Lehet, hogy hallot már az isiászról, egy fájdalomról, amely a fenéken kezdődik, és egyik vagy mindkét lábán keresztül lefut. Az isiász általában a hát alsó részén lévő idegek nyomása vagy irritációja miatt alakul ki. Az egyik olyan állapot neve, amely nyomást gyakorol ezekre az idegekre nem más, mint a piriformis-szindróma.

A piriformis egy izom, amely a keresztcsont elejéről nyúlik ki. Ez a háromszög alakú csont a medencében lévő két csípője között található. Az izom az ülőidegen át a combcsont tetejéig terjed. A combcsont a felső lábszár nagy csontja.

A piriformis segít a combnak az egyik oldalról a másikra mozogni. A piriformis izomgörcs nyomást gyakorolhat az ülőidegre és tüneteket okozhat. Ennek eredménye a piriformis-szindróma.

A piriformis-szindróma tünetei

Az isiász a piriformis-szindróma fő tünete, azonban előfordulhat, hogy más tüneteket is tapasztal. Gyakran a kellemetlen érzés érezhető a test egy másik részén, például a láb hátsó részén. Ami gyakorlatilag fájdalommal társul.

A piriformis szindróma néhány más gyakori jele a következők közül lehet:

  • a fenék zsibbadása és bizsergése, amely a láb hátsó részén lefelé nyúlhat
  • a fenék izmainak érzékenysége
  • nehéz kényelmesen ülni
  • fájdalom ülve, amely annál rosszabb, minél tovább ül
  • a fenék és a lábak fájdalma, amely súlyosbodik az aktivitással

A piriformis szindróma súlyos eseteiben a fenék és a láb fájdalma olyan súlyos lehet, hogy akár rokkantság is kialakulhat. Előfordulhat, hogy nem tudja elvégezni az alapvető, mindennapi feladatokat, például a számítógép mellett ülést, bármilyen hosszú ideig tartó vezetést vagy esetlegesen a háztartási feladatokat.

A piriformis-szindróma okai

A piriformisok minden nap igénybe vannak véve. Akkor használjuk őket, egyszerűen csak sétálunk vagy elfordítjuk testünk alsó részét valamelyik irányba. Akkor is használatban van, ha csak áthelyezzük testünk pozícióját. Az izom hosszú inaktivitás vagy túl sok testmozgás miatt sérülhet vagy irritálódhat.

A piriformis-szindróma néhány gyakori oka:

  • túlzott terhelés a túlzott testedzéstől
  • futás és más ismétlődő tevékenységek, amelyek a lábakat érintik
  • hosszabb ideig tartó ülés
  • nehéz tárgyak emelése
  • kiterjedt lépcsőzés

A sérülések szintén károsíthatják az izmot, és lenyomhatják az ülőideget. A piriformis tipikus sérülési okai a következők:

  • hirtelen csípő csavar
  • rossz esés
  • közvetlen találat sportolás közben
  • járműbaleset
  • behatolási seb, amely eléri az izmot
piriformis-szindróma
A piriformis-szindróma gyakori kiváltó oka, a hosszas egyhelyben ülés

A szindróma kockázati tényezői

Aki hosszabb ideig ül, például olyan emberek, akik egész nap az íróasztalnál vagy a televízió előtt ülnek, nagyobb a piriformis-szindróma kockázata. Fokozott kockázatnak van kitéve akkor is, ha gyakori alsó testtáji edzéseket végez.

A piriformis-szindróma diagnosztizálása

Keresse fel orvosát, ha a fenekében vagy a lábában néhány hétnél tovább tartó fájdalmat vagy zsibbadást tapasztal. Az isiász az októl függően több hétig vagy akár tovább is elhúzódhat. Akkor is fel kell keresnie orvosát, ha tünetei gyakran jelentkeznek és elmúlnak.

Az vizsgálat során az orvos áttekinti kórtörténetét, a tüneteit és a fájdalom lehetséges okait. Ha nemrégiben elesett vagy emlékszik az izmok megerőltetésére sport közben, feltétlenül ossza meg ezeket az információkat orvosával. Nem számít, ha nem biztos benne, hogy ez váltotta ki a tüneteit.

Orvosa fizikai vizsgálatot is végez. Különböző mozgási gyakorlatokat fog elvégeztetni, hogy megmondja, milyen pozíciók okoznak fájdalmat.

Néhány képalkotó tesztre szintén szükség lehet a fájdalom egyéb okainak kizárásához. Az MR-vizsgálat vagy a CT-vizsgálat segíthet abban, hogy könnyebben meg lehessen állapítani, hpgy az ízületi gyulladás vagy a megrepedt lemez okozza-e a fájdalmat. Ha úgy tűnik, hogy a piriformis szindróma okozza a tüneteit, az izom ultrahangja hasznos lehet az állapot diagnosztizálásában.

A piriformis-szindróma kezelése

A piriformis-szindróma gyakran nem igényel kezelést. A pihenés és a tüneteit kiváltó tevékenységek elkerülése általában az első megoldás a kezelésre.

Jobban érezheti magát, ha hideg és meleg vizes borogatást alkalmaz a fájdalom területén. Csomagoljon egy jégcsomagot egy vékony törülközőbe, hogy ne érje közvetlenül a bőrét a jég. Tartsa a kötést 15-20 percig. Ezután körülbelül egy ideig használjon melegvizes borogatást. Végezze el ezt néhány óránkénti ciklusokban.

A vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók, például az ibuprofen (Advil) vagy a naproxen (Aleve) szintén segíthetnek a fájdalom enyhítésében.

A piriformis szindrómával járó fájdalom és zsibbadás minden további kezelés nélkül elmúlhat. Ha nem, akkor előnyös lehet a fizikoterápia. Megtanul különféle gyakorlatokat, amelyek javítják a piriformis erejét és rugalmasságát.

Egy egyszerű gyakorlat, amelyet kipróbálhat a következő:

Feküdjön a hátára, mindkét térdét behajlítva. Emelje fel a bal bokáját, és támassza a jobb térdéhez. Ezután óvatosan húzza a jobb térdét a mellkasa felé, és tartsa öt másodpercig. Lassan tegye vissza mindkét lábát kiinduló helyzetébe, és hajtsa végre ugyanazt a nyújtást a másik oldalon. Ezután ismételje meg mindkét gyakorlatot.

A piriformis-szindróma súlyos eseteiben kortikoszteroid injekciójára lehet szükség az izomgyulladás enyhítéséhez. A transzkután elektromos idegstimulátor (TENS) kezelés is hasznos lehet. A TENS eszköz egy kézi egység, amely kis elektromos töltéseket küld a bőrön keresztül az alatta lévő idegekre. Az elektromos energia stimulálja az idegeket és zavarja az agy fájdalomjelzéseit.

Ha még mindig szükség van további beavatkozásra a fájdalom enyhítéséhez, akkor műtétre lehet szüksége, mely során a piriformis izmot vágják meg, az ülőidegre kifejtett nyomás enyhítése érdekében. Erre azonban ritkán van szükség.

A piriformis-szindróma megelőzése

Annak ellenére, hogy a testmozgás néha piriformis szindrómát okozhat, a rendszeres testmozgás segíthet csökkenteni a kialakulás kockázatát. Az izmoknak testmozgásra van szükségük ahhoz, hogy erősek és egészségesek maradjanak. A piriformis szindrómához vezető sérülések megelőzése érdekében a következőket kell tennie:

  • melegítsen be és nyújtózkodjon, mielőtt futna vagy erőteljes edzésbe kezdene
  • fokozatosan növelje az edzés vagy sport intenzitását
  • kerülje a dombok fel és le, illetve az egyenetlen felületeken való futását
  • keljen fel és mozogjon, ne üljön vagy feküdjön egy bizonyos pozícióban hosszabb ideig

Ha már kezelték a piriformis szindrómval, akkor valamivel nagyobb a kockázata annak, hogy visszatér. Ha követi a fizikoterápiában megtanult gyakorlatokat, képesnek kell lennie arra, hogy elkerülje a súlyos sérülést megakadályozó visszaesést.

A szindróma kilátásai

A Piriformis-szindróma nem gyakori állapot, és nehezen diagnosztizálható. Általában némi pihenéssel és fizikoterápiával kezelhető.

Ha aktív marad, meg kell győződnie arról, hogy a testmozgás előtt megfelelően melegíti be izmait, amely elősegítheti, hogy a háta és a lába jobban érezze magát edzés előtt, alatt és után.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Anyajegy – szükséges-e az eltávolítása?

ked dec 22 , 2020
Sokunknak van olyan anyajegye a testén, amelytől szívesen megszabadulna különféle okokból. Mielőtt az anyajegy eltávolításán, vagy anyajegy eltávolító eszköz vásárlásán gondolkodnánk, érdemes tisztázni, hogy mi is az az anyajegy? Az anyajegyek a bőr elszíneződésének egyik gyakori típusa, amelyek születéskor vagy […]
Anyajegy