Omega-3 hatása: 10 lenyűgöző egészségügyi előny, amit adhat

Az omega-3 hatása a testre és az agyra megkérdőjelezhetetlen, az egyik legfontosabb zsírsavként van számon tartva. További előnyként említhető, hogy az omega-3 zsírsavakkal kapcsolatban született a legtöbb átfogó kutatás, így a cikkünkben szereplő előnyök mindegyikét valamilyen tudományos kutatómunka támasztja alá.

Íme az omega-3 zsírsavak 10 lenyűgöző egészségügyi előnye!

1. Segíthet a depresszió és a szorongás enyhítésében

A ginkgo biloba mellett az omega-3 hatása is közismert a szorongásos, depressziós tünetek enyhítésével kapcsolatosan. Egy kutatás során azt találták, hogy azok az emberek, akik rendszeresen fogyasztanak omega-3 zsírsavat kevésbé valószínű, hogy depressziósak lesznek. Sőt, amikor a szorongás tünetei jelentkeznek, az omega-3 alkalmazása valóban enyhítheti azokat.

Háromféle omega-3 zsírsav létezik: ALA, EPA és DHA. Úgy tűnik, hogy a három közül az EPA a legjobb a depresszió elleni küzdelemben, a kutatóvilágban sokan úgy tartják, hogy az EPA legalább annyira hatékony a depresszióval szemben, mint egy általános, antidepresszáns gyógyszer.

2. Javíthatja a szem egészségét

A DHA, az omega-3 egyik fajtája, a szem retinájának egyik fő szerkezeti alkotóeleme. Amennyiben szervezete nem kap elég DHA-t, úgy megjelenhetnek a különböző látási problémák. További érdekesség, hogy az omega-3 zsírsavak rendszeres fogyasztás segíthet megakadályozni az időskorral összefüggő szemkárosodást is.

3. Támogathatja a születendő gyermek agyi egészségét terhesség alatt

Az omega-3 hatása kulcsfontosságú szerepet játszik a csecsemők agyának növekedésében és fejlődésében. A DHA a többszörösen telítetlen zsírsavak 40%-áért felelős az agyban és a 60%-áért a szem retinájában.

Omega-3 hatása: 10 lenyűgöző egészségügyi előny, amit adhat
1. kép – Omega-3 hatása: 10 lenyűgöző egészségügyi előny, amit adhat

Ezek után nem meglepő, hogy a DHA-val dúsított tápszereket fogyasztó csecsemők sokkal jobban látnak, mint azok a társaik, akik nem fogyasztanak rendszeresen ilyen típusú táplálékot. A terhesség ideje alatt alkalmazott omega-3 bevitel olyan további előnyökkel járhat, mint:

  • magasabb intelligencia
  • jobb kommunikációs és szociális képességek
  • ritkábban megjelenő viselkedési problémák
  • csökkenhet az autizmus és az agyi bénulás kockázata

4. Javíthatja a szív egészségét és csökkenti szívbetegségek kialakulásának kockázatát

A szívroham a világ egyik vezető halálozási oka, ami egyre nagyobb figyelmet kapott az elmúlt években. Korábban a kutatók arra lettek figyelmesek, hogy a rendszeresen halfogyasztó országokban és közösségben sokkal kisebb, a szívroham által okozott halálesetek száma. Később ez a tény összefüggésbe került a rendszeres omega-3 zsírsav fogyasztással.

A felfedezés óta az omega-3 hatása közismert lett a szív egészségével kapcsolatosan. Többek között segíthet csökkenteni a magas vérnyomást, megemeli a HDL (jó koleszterin) szintet, csökkenti a vérrögök kialakulásának esélyét és nem utolsó sorban gyulladáscsökkenő hatással is bír.

5. Csökkentheti az elhízással kapcsolatos tüneteket

Az elhízással kapcsolatos tünetek lehetnek:

  • magas testzsír százalék
  • túlsúly
  • magas vérnyomás
  • alacsony HDL (jó koleszterin) szint

Az omega-3 zsírsavak rendszeres alkalmazása javíthatja az inzulinrezisztenciát, csökkenthetik a szervezetben a gyulladásokat és javíthatják az anyagcserét is, így hatékonyan hozzájárulhatnak az elhízással kapcsolatos tünetek kezeléséhez.

6. Gyulladáscsökkentő hatással bír

A gyulladások természetes válaszok a fertőzésekre, létfontosságúak az egészség szempontjából. A gyulladások azonban ritkább esetekben rendszeresen fennállnak és úgynevezett krónikus gyulladásokká alakulhatnak, amelyek már veszélyesek lehetnek a szervezet számára.

Az omega-3 zsírsavak csökkenthetik a gyulladáshoz kapcsolódó molekulák és anyagok, például a gyulladásos eikozanoidok és citokinek termelését. Manapság több vizsgálat is igazolja, a magasabb omega-3 szint és a csökkent gyulladások közötti fennálló kapcsolatot.

7. Javíthatja a mentális zavarok tüneteit

A pszichiátriai zavarokkal küzdő embereknél szinte minden esetben alacsony omega-3 szintet figyeltek meg a kutatók. A jelenleg rendelkezésre álló tanulmányok alapján az omega-3 hatása akár segítséget nyújthat a különböző mentális zavarok tüneteinek kezelésénél is. Csökkentheti a hangulatingadozásokat illetve a visszaesések gyakoriságát a skizofréniában és bipoláris zavarban szenvedő betegeknél, sőt még az erőszakos hajlam csökkenésére is hatással van.

8. Csökkentheti a rákos megbetegedések kockázatát

A rákos megbetegedések a nyugati világ egyik vezető halálozási kategóriája és egyre több kutató állítja, hogy az omega-3 hatása csökkentheti az ilyen típusú betegségek kialakulását. Egyes tanulmányok arra lettek figyelmesek, hogy az alacsony omega-3 szinttel rendelkező embereknél 55%-al magasabb volt a vastagbélrák kockázata.

Ezen kívül az omega-3 zsírsavak fogyasztása csökkentheti a prosztata illetve a mellrák kockázatát is. Azonban további kutatásokra lesz szükség, hogy ezeket az állításokat teljes magabiztosággal kijelenthessük.

9. Csökkenti az asztma megjelenésének kockázatát

Az asztma egy krónikus tüdőbetegség, amelynek tünetei lehetnek a köhögés, légszomj vagy a sípoló tüdő. A súlyos asztmás rohamok nagyon veszélyesek lehetnek, az ilyen rohamokat a tüdő légutak gyulladása és duzzanata okozhatja.

Számos tanulmány igazolja, hogy az omega-3 zsírsavak rendszeres fogyasztása gyermekeknél és felnőtteknél egyaránt csökkentheti az asztma tüneteinek kialakulását.

10. Javíthatja az alvások minőségét

A megfelelő minőségű és mennyiségű alvás kritikus szerepet játszik az egészség fenntartásában. Az alvásmegvonás számos betegség alapjaként szolgálhat, mint az elhízás, depresszió vagy cukorbetegség. Az omega-3 zsírsavban megtalálható DHA alacsony szintje a melatonin hormon alacsonyabb szintjéhez is vezethet, amelyet gyakran neveznek az elalvásért felelős hormonnak. Gyermekeken és felnőtteken végzett vizsgálatok egyaránt azt mutatják, hogy az omega-3 hatása növelheti az alvásidőt és javíthatja annak minőségét is.

Összegezés

Az omega-3 hatása a testre és az agyra egyaránt hatással lehet, nemtől és kortól függetlenül szinte bárkinek ajánlott a rendszeres fogyasztása. Ha Ön is szeretné egészségét még jobban támogatni, úgy mindenképpen érdemes lehet beépíteni az omega-3-at étrendjébe!

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

Quinoa allergia - Vajon ebben szenved?

szo jún 18 , 2022
A quinoa egy ízletes és népszerű dél-amerikai mag. Pszeudogabonaként is ismert, íze és tulajdonságai a közönséges gabonafélékhez hasonló. Sokan a quinoát kötelezően fogyasztandó szuperélelmiszernek tartják, mivel rostot, fehérjét, vizet és szénhidrátot tartalmaz. Azonban mint minden étel ez is allergiát válthat […]
quinoa allergia