Nyaki Idegbecsípődés: vajon mit tehetünk ellene?

A nyaki idegbecsípődés esetében a test nyaki szakaszán bizonyos idegek nyomás alá kerülnek vagy megsérültek. Ezek az állapotok folyamatos gyulladás alá helyezik az említett idegeket, amelyek a túlzott kompresszió hatására igen változatos tüneteket produkálhatnak.

A nyaki idegbecsípődés inkább a 40 év feletti korosztályt szokta érinteni, azonban előfordulhat fiatalabb egyéneknél is (általában a fiatalabbaknál valamilyen sportsérülés következében kerülhetnek az idegek nyomás alá). Az idősebbek esetében a gerinc természetes kopásából kialakuló nyaki gerincszakasz deformációk okozhatják a tüneteket az esetek nagy részében, amelyek később akár nyaki gerincsérvhez is vezethetnek. Bizonyos esetekben a problémák hátterében különböző csontkinövések is állhatnak.

Mik lehetnek a nyaki idegbecsípődés tünetei?

A tünetek igen változatosak lehetnek, egyénenként eltérhetnek. Egyes betegeknél a fájdalom igen erős lehet, míg mások enyhe érzetekről számoltak be. A tünetek az alábbiak lehetnek:

  • zsibbadás a nyak, karok és a vállak szakaszában
  • csökkent szorítóerő
  • égető érzés a végtagokban
  • gyengeség
  • kifelé sugárzó fájdalom
  • tenziós fejfájás
  • fájdalom a fej illetve a nyak körül mozgást követően
  • limitált mozgástartomány a nyak területén

Hogyan kezelhetők a nyaki idegbecsípődés tünetei?

Az enyhébb tünetek általában igen jól kezelhetők akár otthonában is, megfelelő nyújtási gyakorlatok segítségével. A lehetséges további idegkárosodások elkerülése érdekében a gyakorlatokat próbálja lassan, megfelelő végezni, sőt tanácsosabb lehet professzionális szakember segítségét kérni például gyógytornász vagy ortopédus.

1. kép – A nyaki idegbecsípődés szinte bármelyik korosztályban előfordulhat

Az alábbi gyakorlatok előnyösek lehetnek a nyaki idegbecsípődés okozta tünetek enyhítésére:

1. Trapéz izom nyújtása

A trapéz izom a nyakunk hátsó szakaszához kapcsolódik, így okozhat nyaki problémákat, amennyiben az izom túl feszes. Az alábbi gyakorlat segíthet ellazítani az említett izomszakaszt:

1. Helyezze jobb kezét a combja alá

2. Bal kezével finoman hajlítsa a fejét a bal oldalra

3. Tartson szünetet 30 másodpercig és ismételje meg a gyakorlatot mindkét oldal 3-3 alkalommal

2. Állak betolása

Ez a gyakorlat segíthet javítani nyaka tartási pozícióját, illetve a nyaki izmok ellazítását. A gyakorlat az alábbi módon kivitelezhető:

1. Helyezze ujját az álla csúcsára

2. Finom és lassan tolja az állát a nyaka felé, amíg nem lesz „tokás”

3. Tartsa ebben a pozícióban állát és nyakát 5 másodpercig

4. Ismételje meg a gyakorlatot 5-6 alkalommal

3. Fejforgatás

Egy nyaki idegbecsípődés során szűkülhet a nyak mozgástartománya, ilyen esetekben segíthet a fejforgatás. A gyakorlat kivitelezése közben kifejezetten fontos a kontrollált és lassú mozdulatok elsajátítása. Amennyiben fájdalmas a mozgás próbáljon lassítani.

1. Nézzen előre egyenes testtartással

2. Döntse el fejét jobbra lassan. Tartsa így a fejét 10 másodpercig.

3. Döntse fejét balra és ebben a pozícióban is tartsa 10 másodpercig.

4. Ismételje meg a gyakorlatot 5-6 alkalommal

4. Vállgörgetés

A váll oldalsó részei oldhatják a feszültséget a váll és a nyak területein. A gyakorlat a következő:

1. Emelje fel lapockáját majd tekerje lassan visszafelé

2. Ismételje meg a gyakorlatot 5-6 alkalommal

3. Ismételje meg a gyakorlatot az ellenkező irányba is

Alternatív nyaki idegbecsípődés kezelési lehetőségek

Amennyiben az otthoni gyakorlatok kevésnek bizonyulnának, az alábbi alternatív lehetőségek segíthetnek a becsípődött idegek kiszabadításában:

  • pihenés (semmiképpen se hagyja abba a mozgás, de figyelj a terhelés mértékére)
  • nyaktámasztó gallér, Schanz gallér alkalmazása – kizárólag rövid időre javasolt, maximum napi 20 percre. Ellenkező esetben a nyaki izmok elgyengülhetnek, hiszen nem végzik feladataikat, így a korábbi tünetek felerősödhetnek
  • cserélje le hagyományos párnáját, próbáljon beszerezni olyan megoldást, amely megfelelően alátámasztja nyaki gerincszakaszát alvás közben is. Az alábbi ortopéd párna alkalmas lehet a tünetek enyhítésére.
  • akkupunktúra
  • masszázs illetve masszázskészülékek alkalmazása
  • jóga
  • csontkovácsolás
  • manuál terápia
  • gyógytorna
  • jó testtartás kialakítása. Ebben az esetben segíthet a tartásjavító fűző, a nyaktámasztó gallérhoz hasonlóan napi 20 percnél több ideig nem javasolt a használata. A fűző viselése közben igyekezzen megfelelő testtartást felvenni, hogy ne a rossz állapotot jegyezze meg a teste.
  • hideg-meleg terápia (infralámpa, különböző jégzselé párnák)
  • izomlazító gyógyszerek, fájdalomcsillapítók

Mikor érdemes felkeresnie orvosát?

Az esetek nagy százalékában a nyaki idegbecsípődés tünetei az idő múlásával enyhülnek majd megszűnnek. A tünetek akár pár nap alatt is enyhülhetnek, de előfordulhatnak olyan esetek is, hogy hónap után következhet be javulás. Mindenképpen keresse fel orvosát, amennyiben a tünetek az említett házi praktikák segítségével sem szűnnek meg 6 hónapot követően, illetve ha a fájdalmak erősödnek.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Miben segít a lökéshullám terápia?

ked dec 1 , 2020
A lökéshullám terápia egy olyan kezelési módszer, amely során egy készülék segítségével sokkhullámokat irányítanak a kezelendő testrészre. Az utóbbi időben rengeteg tudományos kutatást végeztek a lökéshullám terápiával kapcsolatban, az elemzések pedig alátámasztották a terápia pozitív hatásait. A fájdalmas sportsérülések, esetleg […]
Lökéshullám terápia