Melatonin hatása, felhasználása és mellékhatások

A melatonin egy gyakori étrend-kiegészítő, amely világszerte nagy népszerűségre tett szert. Bár természetes alvássegítőként ismert, az egészség más aspektusaira is erőteljes hatással van. De milyen is pontosan a melatonin hatása?

Ez a cikk áttekinti a melatonin előnyeit és lehetséges mellékhatásait, valamint a legjobb adagolást.

Mi a melatonin?

A melatonin egy hormon, amelyet az agyban található tobozmirigy termel.

Elsősorban a szervezet cirkadián ritmusának szabályozásáért felelős, hogy irányítsa a természetes alvási ciklusunkat.

Ezért gyakran használják alvássegítőként olyan problémák leküzdésére, mint az álmatlanság.

Az alvás javítása mellett a melatonin az immunrendszer működésének, a vérnyomásnak és a kortizolszintnek a szabályozásában is szerepet játszik.

Ráadásul antioxidánsként is hat, és egyes kutatások szerint számos egészségügyi állapotot jelentősen befolyásolhat.

Sőt, tanulmányok szerint a melatonin javíthatja a szem egészségét, csökkentheti a szezonális depresszió tüneteit, és még a savas refluxot is enyhítheti.

A melatonin hatása – Támogathatja a jobb alvást

A melatonint gyakran nevezik alváshormonnak – és nem véletlenül.

Ez az egyik legnépszerűbb alvássegítő és gyakori természetes gyógymód olyan problémák kezelésére, mint az álmatlanság.

Több tanulmány is kimutatta, hogy a melatonin támogathatja a jobb alvást.

Egy 50 álmatlanságban szenvedő emberen végzett vizsgálat kimutatta, hogy a melatonin két órával a lefekvés előtt történő szedése segített gyorsabban elaludni és javította az alvás általános minőségét.

Bár a melatoninnak kevesebb mellékhatása van, mint más altatószereknek, ugyanakkor kevésbé hatékony is lehet.

A melatonin hatása – Növelheti az emberi növekedési hormon szintjét

A növekedési hormon egy olyan típusú hormon, amely létfontosságú a növekedéshez és a sejtek regenerációjához.

E fontos hormon magasabb szintjét az erő és az izomtömeg növekedésével is összefüggésbe hozták.

Egyes tanulmányok szerint a melatoninnal való kiegészítés növelheti a hormon szintjét a férfiaknál.

Egy nyolc férfin végzett kis tanulmány szerint a melatonin alacsony (0,5 mg) és magas (5 mg) dózisa egyaránt hatékonyan növelte a hormon szintjét.

Egy másik, 32 férfin végzett vizsgálat hasonló eredményeket mutatott.

Azonban nagyobb mértékű vizsgálatokra van azonban szükség annak megértéséhez, hogy a melatonin hogyan befolyásolhatja a növekedés hormon szintjét a lakosság körében.

A melatonin hatása – Elősegítheti a szem egészségét

A melatonin magas antioxidáns-tartalmú, ami segíthet megelőzni a sejtkárosodást és megőrizni a szem egészségét.

Sőt, a kutatások szerint a melatonin előnyös lehet olyan állapotok kezelésében, mint a glaukóma és az időskori makuladegeneráció.

Egy 100 AMD-s emberen végzett vizsgálatban a 3 mg melatonin 6-24 hónapon át történő pótlása segített megvédeni a retinát, késleltetni az időskori károsodást és megőrizni a látás tisztaságát.

A kutatások azonban korlátozottak, és további vizsgálatokra van szükség ahhoz, hogy meghatározzák a hosszú távú melatonin-kiegészítők hatását a szem egészségére.

A melatonin hatása – Segíthet a GERD kezelésében

A gastrooesophagealis refluxbetegség (GERD) egy olyan állapot, amelyet a gyomorsav visszaáramlása okoz a nyelőcsőbe és olyan tünetekkel jár, mint a gyomorégés, hányinger és böfögés.

A melatonin bizonyítottan gátolja a gyomorsav kiválasztását. Csökkenti a nitrogén-oxid termelését is, amely vegyület ellazítja a nyelőcső alsó záróizomzatát, így a gyomorsav bejuthat a nyelőcsőbe.

Ezért egyes kutatások szerint a melatonin alkalmazható a gyomorégés és a GERD kezelésére.

Egy vizsgálat 351 GERD-ben szenvedő embernél hasonlította össze az omeprazol és egy melatonint, valamint számos aminosavat, vitamint és növényi vegyületet tartalmazó étrend-kiegészítő hatását.

A 40 napos kezelés után a melatonin tartalmú kiegészítőt szedők 100%-a számolt be a tünetek csökkenéséről, míg az omeprazolt szedő csoportnak csak 65,7%-a.

Adagolás

A melatonin napi 0,5-10 mg-os adagokban szedhető.

Mivel azonban nem minden melatonin-kiegészítő egyforma, a káros mellékhatások elkerülése érdekében a legjobb, ha betartja a címkén feltüntetett ajánlott adagot.

Az is lehet, hogy alacsonyabb adaggal kell kezdenie, és szükség szerint növelnie kell, hogy megtalálja, mi válik be Önnek.

Ha a melatonint az alvásminőség javítása érdekében használja, a maximális hatékonyság érdekében próbálja meg lefekvés előtt 30 perccel bevenni.

Eközben, ha a cirkadián ritmus korrekciójára és egy szabályosabb alvási ütemterv kialakítására használja, akkor körülbelül 2-3 órával lefekvés előtt kell bevennie.

Biztonság és mellékhatások

A kutatások azt mutatják, hogy a melatonin biztonságos és nem okoz függőséget mind rövid, mind hosszú távú használat esetén felnőtteknél.

Továbbá, annak ellenére, hogy a melatonin pótlásával kapcsolatos aggodalmak szerint csökkenhet a szervezet természetes termelőképessége, számos tanulmány mást mutat.

Mivel azonban a melatonin hatásait vizsgáló hosszú távú tanulmányok csak felnőttekre korlátozódnak, gyermekek és serdülők számára jelenleg nem ajánlott.

A melatoninnal kapcsolatban leggyakrabban jelentett mellékhatások közé tartozik a hányinger, fejfájás, szédülés és álmosság.

A melatonin kölcsönhatásba léphet bizonyos gyógyszerekkel is, beleértve az antidepresszánsokat, a vérhígítókat és a vérnyomáscsökkentőket.

Ha ezen gyógyszerek bármelyikét szedi, a mellékhatások megelőzése érdekében a melatonin szedése előtt beszéljen kezelőorvosával.

melatonin hatása
A melatonin étrendkiegészítő formájában is szedhető

Összefoglaló – Melatonin hatása

A melatonin javíthatja az alvást, a szem egészségét, a szezonális depressziót, a növekedési hormon szintet és a GERD tüneteit.

A napi 0,5-10 mg-os adagok hatásosnak tűnnek, bár a legjobb, ha követjük a címkén szereplő ajánlásokat.

A melatonin biztonságos és minimális mellékhatásokkal jár, de kölcsönhatásba léphet egyes gyógyszerekkel és gyermekek számára pedig jelenleg nem ajánlott.

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

Brokkoli – 9 Egészségügyi Előny, Amiért Érdemes Fogyasztanod

hét nov 7 , 2022
A brokkoli egy faszerű zöld színű zöldség, ami szoros rokonságban áll a kelbimbóval, karfiollal és a kelkáposztával is. Az egyik legegészségesebb zöldségként van számon tartva, gyakran nevezik szuperélelmiszernek elképesztő egészségünkre gyakorolt tulajdonságai miatt. 3 fő fajtája létezik és ezek mindegyik […]
Brokkoli – 9 Egészségügyi Előny, Amiért Érdemes Fogyasztanod