A légszomj okai és 5 egyszerű tipp a kezelésére

A légszomj egy olyan kellemetlen állapot, amely megnehezíti a levegő teljes bejutását a tüdőbe. Ennek oka lehet akár szív- és tüdőprobléma is, azonban nem kell egyből a legrosszabbra gondolnunk. Néhány ember esetében a légszomj csak nagyon ritkán és rövid ideig tapasztalható, azonban a hosszú távon előforduló (pl. több héten át tartó) állapot már okot adhat az aggodalomra.

Egészséges felnőttek esetén a percenkénti be- és kilégzés általában 20. Ez nagyjából 30.000 lélegzetet jelent naponta. Természetesen a kemény edzés vagy megfázás befolyásolni tudja ezt a számot, de a légszomj alapvetően nem gyakori az efféle tevékenységek vagy enyhe betegségek esetén sem. Ha hirtelen jelentkezik a légszomj, illetve súlyos légzési nehézségeket is tapasztal, azonnal hívjon orvost! Különösen akkor fontos az orvos jelenléte, ha émelygéssel és mellkasi fájdalommal jár a tünet.

Légszomj esetén az alábbiakat tapasztalhatja:

  • kifulladás érzete
  • feszültség a mellkasában
  • fojtó érzet
  • nem képes mély lélegzetet venni
  • fulladás érzet

A légszomjnak 2 típusa lehet: akut (hirtelen légzési nehézség) vagy krónikus (tartós légszomj). Egyéb tünetekkel is párosulhat, például láz, kiütés vagy köhögés. A krónikus légszomj esetében a kiváltó ok egy mindennapi tevékenység is lehet, például szobáról szobára sétálva vagy ülő helyzetből felállva.

1. kép – A légszomj hátterében rengeteg dolog megbújhat

Bizonyos testhelyezetek is szerepelhetnek a légszomj okai között. Azonban a tünetek nyomon követése sokat segíthet orvosának kideríteni a légszomj okait, illetve javasolhat hatékony kezelési módszereket.

Sok állapot előidézhet légszomjat. A rövid távú légszomj okai lehetnek:

  • Szorongásos rendellenességek
  • Asztma
  • Tüdőembólia (vérrög keletkezett a tüdőben)
  • Törött bordák
  • Túl sok folyadék a szívben
  • Fulladás
  • Összeomlott tüdő
  • Szívroham
  • Szív elégtelenség
  • Szívritmuszavar
  • Véreszegénység (alacsony vörösvérsejtszám)
  • Pneumonia és egyéb légúti fertőzések
  • Terhesség
  • Anafilaxia (súlyos allergiás reakció)
  • Hirtelen vérvesztés

A hosszú távú légszomj okai az alábbiak lehetnek:

  • Folyadék a tüdő körül
  • Asztma
  • Nincs formában
  • Krónikus obstruktív tüdőbetegség (COPD)
  • Sarcoidosis
  • Szívbetegség, beleértve a pangásos szívelégtelenséget
  • A szív körüli szövet gyulladása
  • Magas vérnyomás a tüdőben, más néven pulmonális hipertónia
  • Elhízottság
  • A tüdő hegesedése
  • Merev, vastag vagy duzzadt szívizom, más néven kardiomiopátia

A légszomj okainak kiderítésében az alábbi vizsgálatokat végezheti el orvosa:

  • Pulzus-oximetria: az oxigén mennyiségének vizsgálata a vérben.
  • Vérvétel: a vérszegénység és/vagy fertőzések szűrése érdekében, illetve megmutatja a vérrögképződés eshetőségét is.
  • Mellröntgen vagy CT vizsgálat: tüdőgyulladás, vérrög, és egyéb tüdővel kapcsolatos betegségek szűrése érdekében.
  • Elektrokardiogram (EKG): segíthet kideríteni, hogy szívinfarktussal áll-e összefüggésben a légszomj, illetve a szív egészséges ritmusát is ellenőrzik ezzel.

Mikor lehet érdemes orvoshoz fordulni?

Semmiképp se hagyja figyelmen kívül ezt a tünetet, főként, ha súlyosbodik is, illetve amennyiben a légszomj együtt jár a következő tünetekkel:

  • Duzzanat a lábában és a bokájában.
  • Probléma a légzéssel bizonyos testhelyzetekben.
  • Magas láz, hidegrázás és köhögés.
  • Rendkívüli sípoló hang légzés közben.

Ha azonban a légszomjat bizonyítottan nem egy bizonyos betegség idézi elő, kipróbálhatunk többféle otthoni kezelési lehetőséget, amelyek hatékonyan segíthetik a kellemetlen állapot megszűnését. Íme 5 tipp a hatékony kezelés érdekében:

1. Ülés közben dőljön előre

Ülés közben alapvetően segít testének a pihenésben, illetve megkönnyítheti a légzést is.

Üljön egy székre, miközben lába a talajon helyezkedik el, majd kissé mellkasával hajoljon előre.

Óvatosan tegye a könyökét térdére, vagy tartsa meg kezével az állát. Ne felejtsük el, hogy a nyak és a váll izmait pihentetni kell!

2. Ülés közben dőljön rá az asztalra

Üljön egy székre, miközben lába a talajon helyezkedik el.

Nézzen az asztal felé, majd hajoljon kissé mellkassal előre, és nyújtsa a karját az asztalra.

Pihentesse a fejét az alkarján vagy egy párnán.

3. Álljon meg támasztott háttal

Ahogy ülés, úgy állás közben is tudunk segíteni, hogy a légzésünk könnyebb legyen.

Álljon meg úgy a fal mellett lefelé nézve, hogy a csípője a falhoz érjen.

Tartsa a lábfejeket vállszélességben, és helyezze nyugodtan a kezeit a comjaira.

A vállat meglazítva, kissé hajoljon előre, a karok pedig lazán lógjanak.

4. Álljon támasztott karokkal

Álljon meg egy asztal előtt, majd támaszkodjon a könyökére vagy kezeire a bútordarabon, miközben a nyaka végig pihen.

Pihentesse a fejét és az alkarját, illetve lazítsa meg a vállait.

5. Pihenjen nyugodt testhelyzetben

Sokszor előfordulhat, hogy alvás közben észlelünk légszomjat. Ennek következtében gyakran felébredhetünk, ami ronthatja az alvás minőségét és mennyiségét.

Próbáljon az oldalára feküdni úgy, hogy a lábai közé rak egy párnát. Eközben a fej alá is helyezzen párnákat, hogy kicsit meg legyen emelve annyira, hogy a hát egyenes maradjon. A másik pozíció, ami segíthet, hogy hanyatt fekszik megemelt fejjel (párnákkal szintén), a térdet kissé behajlítja egy párnával.

Mindkét testhelyzet segíti a légutak pihenését, megkönnyítve a légzést.

Ezek mellett egy tanulmány szerint a hűvös levegő enyhítheti a légszomjat. Bőven elegendő, ha vásárolunk egy kis kézi ventilátort, és a légszomj esetén kicsit az arcunkra fújjuk. A kézi ventilátor mellett a koffein is segítségünkre lehet – a koffein ellazítja az asztmás beteges légzőrendszerének izmait. Ez akár négy órán keresztül javíthatja a tüdő működését.

A légszomj okai lehetnek olyanok is, amelyek súlyos sürgősségi ellátást igényelnek. A kevésbé súlyos eseteket otthon, a fent említett módszerekkel is tudjuk javítani. Az életmódváltás is szerepet játszhat a gyógyulási folyamatban, illetve megelőzésben:

  • dohányzásról való leszokás és a dohányfüst elkerülése
  • a szennyező anyagok, allergének és környezeti toxinok elkerülése
  • fogyás
  • nagyobb erőfeszítések elkerülése, amennyiben lehetséges
  • megfelelő táplálkozás, elegendő alvás
  • az asztma vagy hörghurut ajánlott kezelési terv követése.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Next Post

Fogyasszunk kamillateát! – a kamillatea hatása szervezünkre

sze ápr 8 , 2020
A kamillatea hatása rendkívül hasznos lehet szervezünk számára. A rendszeres kamillatea fogyasztás a hiedelemmel ellentétben nem csupán gyulladás csökkentésére alkalmas, hanem egyéb, pozitív előnyökkel is jár, például tudta, hogy fájdalomcsillapító és görcsoldó hatással is rendelkezik? A kamillatea népszerű nemcsak nálunk, […]
Kamillatea hatása