Kreatin hatása – 6 jótékony tulajdonság, amiért érdemes fogyasztanunk

A kreatin hatása leginkább azok számára ismert, akik valamilyen rendszeres sporttevékenységet folytatnak. A sport világában a kreatin egy olyan természetes kiegészítőként jelenik meg, ami segíthet a teljesítmény fokozásában.

Hatásával kapcsolatban számtalan kutatás készült, aminek köszönhetően a világ egyik legnépszerűbb és leghatékonyabb étrendkiegészítőjeként van számon tartva, ami hozzájárulhat az izom és erőnövekedéshez.

Azonban a kreatin hatása nem csupán ennyiben nyilvánul meg. Cikkünkben most 6 tudományosan megalapozott tulajdonságot gyűjtöttünk össze, amit a kreatin rendszeres fogyasztása eredményezhet.

1. Segíti az izomsejtek energia termelését

A kreatin kiegészítők segíthetnek növelni az izmok foszforkreatin készleteit. A foszfokreatin elősegíti az adenozin-trifoszfát (ATP) képződését, ami azért is kiemelten fontos, mert ezt a kulcsmolekulát használják a sejtjeink energiaforrásként. Szinte minden alapvető életfunkció során megjelenik a szervezetünkben.

De miért is fontos ez a sportolók számára? Az edzések során az ATP lebomlik és így energiát termel a fizikai aktivitáshoz, azonban az ATP újratermelési sebessége nem gyorsabb, mint ahogy a szervezetünk képes elhasználni hirtelen.

Végső soron pedig a különböző kreatin kiegészítők pontosan ezt az újratermelési folyamatot képesek támogatni. A külsőleg bevitt kreatin segítheti a foszforkreatin raktárak növelését, így lehetővé téve, hogy a szervezet több ATP-t termeljen. Az eredmény? A magasabb ATP szint nagyobb intenzitású edzést eredményez, ami jelentősen hozzájárul az izmok hatékony stimuláláshoz a növekedéshez.

2. Támogatja az izom egyéb funkcióit

A kreatin hatása nem csak a teljesítmény esetében jelenik meg, akár az izmok bizonyos funkcióit is képes jótékonyan befolyásolni. Egy 2017-es tanulmány során arra lettek figyelmesek a kutatók, hogy a kreatin akár képes lehet a sejtpályák megváltoztatására is, ami végső soron új izomnövekedéshez vezethet.

Kreatin hatása – 6 jótékony tulajdonság, amiért érdemes fogyasztanunk
1. kép – A kreatin hatása az izmok erejének növekedésénél is megnyilvánul.

Ezen kívül még serkenti az új izomrostokat létrehozó fehérjék képződését is. Sőt, a kreatinról jól ismert, hogy képes növelni az izmok víztartalmát is, ezt nevezzük sejtvolumizációnak, ami az izmok méretének növekedésében nyilvánul meg.

Végső soron pedig olyan kutatások is születtek, amelyek az bizonyították, hogy a kreatin hatása képes lehet csökkenteni a miosztatin szintet, ami egy olyan molekula, amely az izomnövekedés lelassításáért felelős.

3. Javítja az edzések közben teljesítményt

A kreatin ATP-re gyakorolt hatása látványos erőnövekedést eredményezhet, főleg azok számára, akik először próbálják ezt a kiegészítőt. Többek között hatással lehet:

  • sprintelési képességre
  • erő szintre
  • fáradékonyságra
  • izomtömeg növelésében
  • regenerációban
  • agyi teljesítményben

A kreatin egyik legnagyobb előnye, hogy edzettségi szinttől függetlenül szinte bárki számára előnyös lehet. Természetesen hatása egyénenként változhat, azonban egy tanulmány során arra a következtetésre jutottak a kutatók, hogy átlagosan 15%-os teljesítményjavulást eredményezhet.

4. Segíthet a Parkinson-kór kezelésében

A Parkinson-kór esetében jellemző, hogy csökken az agy dopamin szintje, ami kulcsfontosságú szerepet tölt be funkciójában. A dopaminszint jelentős csökkenése az agysejtek pusztulását, izomremegést vagy akár beszédzavarokat is eredményezhet.

Korábban végzett állatkísérletek során azt figyelték meg a kutatók, hogy a kreatin képes volt megakadályozni a dopaminszint drasztikus csökkenését. Azonban jelenleg nem áll rendelkezésére további bizonyíték azzal kapcsolatban, hogy ez az emberek esetében is azonos hatással bír.

Továbbá a Parkinson-kórtól szenvedők esetében kifejezetten előnyös lehet a kreatin rendszeres alkalmazása, mivel jelentősen javíthatja az erőnlétet a betegség mellett elengedhetetlen edzések során.

5. Csökkentheti a vércukorszintet

A rendelkezésre álló tanulmány azt sugallják, hogy a kreatin-kiegészítők csökkenthetik a vércukorszintet azáltal, hogy fokozzák a 4-es típusú glükóztranszporter (GLUT-4) működését, amely molekula felelős a vércukor izmokba történő juttatásáért.

Egy 12 hetes kutatás azt vizsgálta, hogy a kreatin hogyan befolyásolja a vércukorszintet egy magas szénhidrát tartalmú étkezés után. Azok, akik kreatint és testmozgást kombináltak, jobb vércukorszint-szabályozást mutattak, mint azok, akik csak sportoltak a kiegészítő nélkül.

6. Javíthatja az agy egészségét

A kreatin hatása akár az agyunk egészségénél is fontos szerepet játszhat. A rendelkezésre álló kutatások alapján az agynak igen nagy mennyiségű ATP-re van szüksége a különböző feladatok elvégzéséhez.

A táplálékkiegészítők növelhetik az agy foszfokreatin raktárát, hogy több ATP-t termeljenek. A kreatin az agyműködést is elősegítheti a dopaminszint és a mitokondriális működés növelésével. Idősek körében végzett kutatás például bebizonyította, hogy akár már 2 hét rendszeres kreatinfogyasztás után is jelentősen javulhat a memória.

Sőt, ezt az eredményt megerősítette az a felmérés is, amely során vegetáriánusoknak adtak kreatin kiegészítőt. A húsok a legjobb természetes forrásai a kreatinnak, így a vegetáriánusok esetében jellemzően alacsonyabb a kreatin szint a szervezetben. A vizsgálat végén a részvevők memória és intelligencia tesztet töltöttek ki, ahol a kreatint fogyasztók átlagosan 35%-al jobb eredményeket értek el szemben azokkal a társaikkal, akik nem kaptak kreatint.

Összegzés

A kreatin hatása leginkább a rendszeres sportolást végzők esetében lehet igen látványos, azonban több olyan tulajdonsággal is rendelkezik, ami szinte bárki számára igen hasznos lehet az egészség szempontjából.

Ha tehát Te is úgy gondolod, hogy számodra is értékes lehet a kreatin, akkor bátran próbálj ki egy megbízható gyártótól elérhető táplálékkiegészítőt.

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

Hematit hatása - Enyhíti a stresszt?

szo okt 8 , 2022
A hematit a nevét a görög “vér” szóból kapta, amely a porított hematit színét írja le. Ennek a csiszolva fémesen szürke kristálynak sokféle pozitívumot tulajdonítanak. A hematit hatása többek között lelki és spirituális megnyilvánulásokban figyelhető meg. Tekintve, hogy kutatások tekintetében […]
hematit hatása