A kollagén hatása a szervezetre

A kollagén a legbőségesebb fehérje a szervezetben, amelynek számos fontos feladata van, beleértve a bőrszerkezet felépítését. A kollagén hatása azonban nemcsak a bőrre terjed ki – az utóbbi években számos táplálékkiegészítőben, samponokban és testápolókban is megtalálhatjuk ezt a kulcsfontosságú összetevőt.

Mi az a kollagén?

A kollagén a legnagyobb mennyiségben előforduló fehérje a szervezetben. Egy átlagos szervezet fehérjeösszetételének körülbelül egyharmadát teszi ki. Ez a csontok, a bőr, az izmok, az ínak és szalagok egyik fő alkotóeleme, azonban más testrészekben is megtalálható, mint például az erekben, a szaruhártyában vagy a fogakban is.

A kollagén egyfajta ragasztóként működik a szervezetben – a görög „kólla” szóból ered, ami ragasztót jelent.

A kollagén hatása a szervezetre

Legalább 16 fajta kollagén létezik. A négy fő típus az I., II., III. és IV. típus:

  • I. típus: a szervezet kollagénjének 90%-át teszi ki, és sűrűn tömörített rostokból áll. Szerkezetet biztosít a bőrnek, csontoknak, ínaknak, rostos porcoknak, kötőszöveteknek és fogaknak.
  • II. típus: lazábban tömörített rostokból áll, és rugalmas porcban található, amely kipárnázza az ízületeket.
  • III. típus: támogatja az izmok, szervek és artériák szerkezetét.
  • IV. típus: segít a szűrésben. A bőr rétegeiben található.

Az évek múlásával a szervezet kevesebb és gyengébb minőségű kollagént termel. Ennek az egyik legnyilvánvalóbb jele a bőrön tapasztalható: a bőr kevésbé lesz feszes és rugalmas. Emellett a porcok is gyengülhetnek az életkor előrehaladtával.

Kollagéntermelést fokozó tápanyagok

A test prokollagént állít elő két aminosav kombinálásával. Az eljárás során a szervezet C-vitamint használ fel.

Az alábbi tápanyagok fogyasztásával Ön is segíthet szervezetének előállítani ezt a fontos fehérjét:

  • C-vitamin: legfőképp a citrusfélékben található meg, de a kaliforniai paprika és az eper is gazdag C-vitaminban.
  • Prolin: főként tojásfehérjében, búzacsírában, tejtermékekben, káposztában, spárgában és gombában található meg.
  • Glicin: sertésbőrben, csirkebőrben és zselatinban található meg, de a glicin különféle fehérjetartalmú élelmiszerekben is előfordulhat.
  • Réz: nagy mennyiségben tartalmazzák a különféle szervhúsok, a szezámmagvak, a kakaópor, a kesudió és a lencse.

Ahhoz, hogy a szervezet a legkiválóbb fehérjét állítsa elő, szüksége van aminosavakra is, hogy a kollagén hatása érvényesülni tudjon. A húsok, azon belül is a baromfi, a tenger gyümölcsei vagy a tejtermékek, a hüvelyesek és a tofu mind kiváló aminosavforrások.

A kollagén hatása a szervezetre
1. kép – a kollagén hatása a szervezetben számtalan területen megjelenhet

A csontleves az egyik legkiválóbb kollagén forrás, hiszen csirke és/vagy más állatok csontjainak forralásával készül. Emellett, ahogy említettük, a zselatin is gazdag kollagénban, gyakorlatilag főtt kollagénról beszélünk.

Azonban a kutatókat még mindig megosztja, hogy ezek az ételek valóban növelhetik-e a kollagéntermelést a szervezetben.

Kollagént károsító elemek

Természetesen ahogy támogatni, úgy rombolni is lehet a kollagént a szervezetben. Az alábbiak elkerülése ajánlott:

  • Túl sok cukor és finomított szénhidrát fogyasztása: a cukor gátolja a kollagén öngyógyító képességét.
  • Túl sok napfény: az ultraibolya sugárzás csökkentheti a kollagéntermelést.
  • Dohányzás: a dohányzás szintén csökkenti a kollagéntermelést, ezáltal a sebek gyógyulása hosszabb időt vehet igénybe, valamint a ráncok megjelenéséhez vezethet.

Sajnos egyes autoimmun betegségek, mint például a lupus, szintén károsíthatják a kollagént és a kollagéntermelést.

A kollagén táplálékkiegészítők előnyei

Ezen táplálékkiegészítők 2 típusa vált népszerűvé: a hidrolizált kollagén és a zselatin.

Sajnos jelenleg nem áll rendelkezésre elegendő tanulmány ahhoz, hogy 100%-ban kijelentsük, hogy ezen kiegészítők fogyasztásával elősegítjük a kollagéntermelést, azonban a kollagén hatása az alábbi területeken ígéretes eredményeket mutatott:

  • Izomtömeg-növelő: egy tanulmány során bebizonyosodott, hogy a kollagén peptid-kiegészítők és az erősítő edzés kombinációja jobban növeli az izomtömeget.
  • Ízületi gyulladás megelőzése: állatkísérletek során kiderült, hogy a kiegészítő védő szerepet játszhat a betegség kialakulásában és progressziójában.
  • A bőr rugalmassága: az étrend-kiegészítőt szedő nők bőrének megjelenése és rugalmassága javult. A kollagént helyi kezelések során is használják, hogy javítsák a bőr megjelenését azáltal, hogy minimalizálják a finom vonalakat és a ráncokat.

Fontos megjegyezni, hogy a zselatin-kiegészítők lehetséges mellékhatásai közé tartozhat a hosszan tartó kellemetlen íz, sőt, akár gyomorégés érzése is kialakulhat.

Egyéb felhasználása

A kollagént számos területen használják az élelmiszeripartól kezdve a gyógyszeriparig. Éveken keresztül a kollagént ragasztó előállítására használták, sőt, napjainkban a hangszerek húrjait is ebből készítik.

Az orvostudományban a plasztikai sebészet egyik alapvető forrása: töltőanyagaként és súlyos égési sérülések kötszereként használják.

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

Időszakos böjt nőknek: Így kezdjen hozzá!

vas dec 12 , 2021
Az időszakos böjt egyre népszerűbb lett az elmúlt években. Az időszakos böjt nőknek azonban máshogyan javasolt mint a férfiak számára. Ellentétben a legtöbb diétával, amely megmondja, hogy mit kell enni, az időszakos böjt arra összpontosít, hogy mikor együnk, azáltal, hogy […]
időszakos böjt nőknek