A ginseng hatása – 6 bizonyított egészségügyi előnye

A ginseng hatása a hagyományos kínai orvoslásban már évszázadok óta ismert. A ginsengnek számos fajtája létezik, de a legnépszerűbbek az amerikai ginseng (Panax quinquefolius) és az ázsiai ginseng (Panax ginseng). A ginzeng két jelentős vegyületet tartalmaz: ginzenozidokat és gintonint.

Ezek a vegyületek kiegészítik egymást és szinergiájuknak köszönhetően egészségügyi előnyöket tudnak biztosítani azok számára, akik rendszeresen fogyasztják a ginsenget.

Cikkünkben most összegyűjtöttünk 6 egészségügyi előnyt, ami igazolja, hogy a ginseng hatása valóban bizonyított.

1. Csökkenti a szervezetben kialakult gyulladásokat

A ginseng jótékony antioxidáns és gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkezik. Néhány korábbi tanulmány kimutatta, hogy a ginseng kivonatok és a ginzenozid vegyületek gátolhatják a gyulladást és növelhetik a sejtek antioxidáns kapacitását.

Továbbá a kutatások azt is bebizonyították, hogy a ginseng segíthet csökkenteni az oxidatív stresszt az antioxidáns enzimek aktivitásának növelésével. Fontos azonban megjegyezni, hogy a ginseng gyulladáscsökkentő hatásásának bizonyítása további kísérleteket igényel, hogy biztosan kijelenthessük, valóban megfelelően alkalmazható az említett célra.

2. Javíthatja az agyi funkciók működését

A ginseng hatása megnyilvánulhat az agyi funkciók területein is, így például javíthatja a memóriát és az általános közérzetet is. Különböző vizsgálatok azt mutatják, hogy a ginseng összetevői, például a ginzenozidok és a K vegyület megvédhetik az agyat a szabad gyökök okozta károsodásoktól.

Egy tanulmány során 30 egészséges felnőttet követtek nyomon, akik 200 mg ginsenget fogyasztottak naponta négy héten át. A vizsgálat végén kimutathatóan javult a kutatásban részvevő alanyok mentális egészsége illetve a hangulatuk is.

A ginseng hatása – 6 bizonyított egészségügyi előnye
1. kép – A ginseng hatása – 6 bizonyított egészségügyi előnye

A kutatásban kimutatott előnyök azonban 8 hét után szinte teljesen megszűntek, így a kutatók egyelőre úgy gondolják, hogy a ginseng hatása az agyi funkciók területén leginkább röviden távon élvezhető.

Legutolsó sorban több pozitív hatást fedeztek fel azzal kapcsolatban is, hogy a ginseng hatékony módon befolyásolja az Alzheimer-kórban szenvedők agyműködését és viselkedését.

3. Javíthatja az erekciós zavarokat

A kutatások kimutatták, hogy a ginseng hasznos alternatíva lehet a férfiak merevedési zavarának kezelésében is. Úgy tűnik, hogy a benne lévő vegyületek védelmet nyújthatnak az oxidatív stressz ellen a pénisz vérereiben és szöveteiben és hozzájárulhatnak a normál működés helyreállításához.

Ezen kívül a vizsgálatok kimutatták, hogy a ginseng elősegítheti a nitrogén-monoxid termelődését, amely vegyület javítja a pénisz izomlazulását és fokozza a vérkeringést. Egy tanulmány kimutatta, hogy a koreai vörös ginsenggel kezelt férfiaknál 60%-kal javultak az erekciós zavarok tünetei.

Sőt, egy másik tanulmány kimutatta azt is, hogy 86 erekciós zavarokkal szenvedő férfi erekciós funkciója és általános elégedettsége jelentősen javult, miután 1000 mg öreg ginseng kivonatot fogyasztottak 8 héten keresztül. Azonban további tanulmányokra van szükség ahhoz, hogy határozott következtetéseket vonjunk le a ginseng ezen területen gyakorolt hatásáról.

4. Erősítheti az immunrendszert

A ginseng hatása akár az immunrendszer erősítésében is megjelenhet. Egyes, az immunrendszerre gyakorolt ​​hatását feltáró tanulmányok a műtéten vagy kemoterápiás kezelésen átesett rákos betegekre fókuszáltak.

Egy vizsgálatban 39 embert követtek nyomon, akik gyomorrák miatt estek át műtéten vagy kezelésen. A műtétet követően két éven keresztül napi 5400 mg ginsenggel kezelték őket. A vizsgálat végén arra a következtetésre jutottak az eredményekből, hogy a ginsenget fogyasztók immunrendszere sokkal ellenálóbb lett, a tünetek kevésbé tértek vissza azokkal szemben, akik nem fogyasztották a ginsenget.

Egy másik tanulmány során bebizonyosodott az is, hogy a rendszeresen ginsenget fogyasztó egyének esetében 35%-al nagyobb annak az esélye, hogy betegségmentesen fognak élni. Többször bebizonyosodott már az is, hogy a ginseng hatása fokozhatja a különböző betegségek elleni védőoltások hatását, mint például az influenza.

5. Növelheti az energiaszintet, segíthet a fáradtság leküzdésében

A ginseng akár segíthet növelni az energiaszintet és leküzdeni a fáradtságot is. Talán ez az egyik legismertebb hatása, ami miatt sokan elkezdik rendszeresen fogyasztani. A ginseng ezzel kapcsolatos hatásáról született a legtöbb tanulmány, több mint 155 darab publikáció elérhető róla.

Éppen emiatt előszeretettel alkalmazzák aktív sportolók illetve fárasztó szellemi munkát végzők is, többek között hatékonyan segíthet a burnout szindróma tüneteinek kezelésében.

6. Csökkentheti a vércukorszintet

A jelenleg rendelkezésre álló ismeretek alapján a ginseng hatása kimutatható a vércukorszint szabályozásánál is. Függetlenül attól, hogy cukorbeteg vagy egészséges egyénekről beszélünk, a ginseng mindkét csoport esetében hatásosnak bizonyul.

Továbbá azt is kimutatták, hogy a ginseng javítja a hasnyálmirigy sejtek működését, fokozza az inzulintermelést és a vércukor felvételt is a szövetekben.

Összegzés

A ginseng rendszeres fogyasztása mindenképpen csak pozitív előnyökkel járhat az életünkben. Kortól, nemtől és egészségügyi állapottól függetlenül bátran fogyasszon Ön is ginsenget, ha szeretné étrendjét kiegészíteni valamilyen természetes tápanyaggal, ami hozzájárulhat szervezete egészségének megőrzéséhez.

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

Alvászavar lelki okai - ezek az érzések válthatják ki!

csü febr 17 , 2022
Az alvászavar az az állapot, amely befolyásolja a rendszeres jó alvás képességét. Mindegy, hogy egészségügyi probléma vagy túl sok stressz áll a háttérben, az alvászavar manapság egyre gyakoribb jelenség. Az alvászavar lelki okai között gyakran állhat stressz, hektikus időbeosztás vagy […]
Alvászavar lelki okai - ezek az érzések válthatják ki!