Céklapor Hatása – 7 Meglepő Előny

A cékla egy olyan gyökérzöldség, ami nagyon hasonlít a fehérrépához. A mindennapos céklafogyasztás azonban nem feltétlenül mindenki kedvence. Ezért koncentrátum formájában is lehetőség van bevinni. A céklapor hatása megegyezik azzal, mintha a sima céklát fogyasztanánk.

Igaz az egészséges életmódról folytatott beszélgetések során közel sem kerül olyan gyakran szóba, mint például a kelkáposzta, a cékla valójában tele van vitaminokkal és tápanyagokkal.

  • Fehérje
  • Rost
  • C-vitamin
  • B6-vitamin
  • Folsav
  • Magnézium
  • Kálium
  • Mangán
  • Vas

Ezzel még nincs vége. A gyökérzöldség nitrátokat és pigmenteket is tartalmaz, amelyek a céklapor számos csodálatos előnyét biztosítják. Valószínűleg már ismeri a “rossz” nitrátokat az olyan élelmiszerekből, mint az erősen feldolgozott húsok. A növényi forrásokból származó nitrátok azonban antioxidánsokat tartalmaznak, így hasznos nitrogén-oxiddá alakulnak, ami védi a szívet.

Egy átlagos adag cékla a fenti tápanyagok ajánlott napi bevitelének 3-16%-át tartalmazza. A céklapor azonban magasabb koncentrációban tartalmazza mindezeket a hihetetlen anyagokat.

Egy teáskanálnyi átlagos céklapor egy egész céklának felel meg. A céklaport turmixokhoz, pékárukhoz, levesekhez és más receptekhez adhatja, hogy tápanyagokat és finom édes ízt biztosítson az ételeknek.

Céklapor hatása – 7 meglepő előny

A céklapor hatása tükrözi a cékla előnyeit, mivel ez csak a gyökérzöldség magas koncentrációjú porrá alakított formája.

Csökkentheti a vérnyomást

Több mint 75 millió amerikai szenved magas vérnyomásban. Ez számos súlyos egészségügyi állapot, köztük a szívroham és a stroke kockázatának teszi ki őket. Számos tanulmány kimutatta, hogy a céklában található nitrátok valóban segíthetnek a vérnyomás csökkentésében, mivel a szervezetben keletkező salétromsav segít kitágítani az ereket.

Más tanulmányok szerint a cékla fogyasztása volt a legnagyobb hatással a szisztolés vérnyomásra, és hat órán keresztül alacsonyan tartotta a vérnyomást. Mivel úgy tűnik, hogy a cékla csak átmenetileg csökkenti a vérnyomást, fontos, hogy a mindennapi étrendünk alapanyagává tegyük.

Fokozza az agyi teljesítményt

Nem titok, hogy az agyunk a korral romlani kezd, de elgondolkodott már azon, hogy miért? A csökkent vérkeringés és az oxigén nagy szerepet játszik az időskori memóriavesztésben és az olyan degeneratív állapotokban, mint a demencia.
Ezért az olyan élelmiszerek, mint a céklapor, ideálisak a megfelelő agyi egészség támogatására. A céklaporban található nitrátok stimulálják az agyi ereket, és támogatják az egészséges vér- és oxigénellátást.

A cékla különösen serkenti a véráramlást az agy homloklebenyében, amely az éles döntéshozatalért felelős terület.

Javítja a sportteljesítményt

A sportolók szeretik a céklát, mert egy nagyon finom nitrátforrás. Ahogyan a nitrátok serkentik az egészséges véráramlást az agyban, úgy a test más területein is ösztönzik azt, beleértve a légzőrendszert és az izmokat. A nitrátok a sejtek energiaforrását, a mitokondriumokat is támogatják.

Ha a céklát a finteszprogram javítására szeretné használni, kezelje úgy, mint egy edzés előtti táplálékkiegészítőt. A tanulmányok azt mutatják, hogy a céklában lévő nitrátok sportolás tekintetében vett előnyei általában két és négy óra között tartanak ki.

Hatékony a gyulladás ellen

A krónikus gyulladás számos állapothoz és tünethez vezethet az egész testben, beleértve a pattanásokat, a súlygyarapodást, a fertőzéseket, az emésztési problémákat, az állandó fáradtságot és az egész testet érintő fájdalmat.

A céklapor hatása egyben az egyik legfontosabb előnye, hogy ragyogó rózsaszín árnyalatának köszönhetően segít a gyulladás elleni küzdelemben. Igen, a céklában található pigment, a betalain, képes leküzdeni a gyulladást az egész szervezetben. Tanulmányok kimutatták, hogy a céklában található anyagok csökkentik a krónikus gyulladásos állapotokhoz, például az osteoarthritishez kapcsolódó fájdalmat.

Támogatja a máj egészségét

A máj mintegy 500 különböző funkcióért felelős a szervezetben. Dióhéjban összefoglalva, segít eltávolítani a méreganyagokat, hogy megőrizze a szervezet egészségét. A céklában található betalain hatékony eszközként segíti a máj méregtelenítését, hogy hatékonyabban működhessen.

Nem csak ez, de a betalain az egészséges epetermelést és -áramlást is elősegíti a vékonybélben, hogy a máj optimális szinten működjön. A folsav és a vas is ad egy kis extra támogatást a májadnak.

Ösztönzi a fogyást

Az első részben említett listán látható, hogy a cékla egy tápanyagban gazdag élelmiszer. Komoly adag C-vitamint, káliumot, nitrátot és számtalan más ásványi anyagot kapunk minimális kalória és zsír mellett. Ez különösen előnyös, ha a fogyásunkat szeretnénk támogatni.

A céklapor hatása esetében az előnyök megsokszorozódnak, mivel több tápanyagot kapunk magas koncentrációban. Ne feledje, hogy mindössze egy teáskanál céklapor egy teljes céklának felel meg.

Segíthet a merevedési zavarokban

Igen, ismét a véráramlásról fogunk beszélni. A céklaporban lévő nitrátok és nitrogén-oxid támogatják az egészséges véráramlást és az oxigén bejutását a test minden részébe, ami hasznos lehet a különböző zavarok esetén.

A cékla por adagolása

Napi két-öt teáskanálnyi mennyiség kiváló, ha beiktatjuk a napi rutinba, de ha új számunkra a céklafogyasztás, akkor egy teáskanálnyi adaggal is kezdhetünk. A napi adag felét beveheti egy édes reggeli turmixhoz hozzáadva még az intenzív edzés előtt, a másik felét pedig vacsora közben.

A céklaport könnyű beilleszteni az étrendbe, mert az íze nem túl erős, és enyhén édes ízt ad az ételeknek. Íme, csak néhány ötlet, hogyan adhatja hozzá az étrendjéhez a céklaport.

  • Smoothie-k
  • Palacsinta
  • Muffinok
  • Hummusz
  • Levesek
  • Salátaöntet
  • Joghurtos mártogatósok
  • Csokoládétorta
céklapor hatása
A céklapor könnyen hozzáadható egy finom smoothie-hoz.

A cékla por mellékhatásai

Jó hír: a céklapor nagyon biztonságos, ha beépítjük az étrendünkbe, mert ez nem más csupán csak céklapor. A céklában található anyagok normál élelmiszeripari mennyiségben biztonságosak, és valószínűleg nagyobb gyógyászati mennyiségben is biztonságosak.

Fontos azonban, hogy a napi öt grammos határérték alatt maradjon. A céklában található túl sok nitrát fogyasztása vesekőhöz vezethet, főleg ha Ön erre hajlamos. Továbbá, ha fennáll a vesebetegség kockázata, valószínűleg jó ötlet elkerülni a koncentrált céklapor fogyasztását.

Itt van még egy további jó hír: a céklaporban lévő anyagoknak nincs ismert kölcsönhatása más gyógyszerekkel.

Bár a cékla a terhesség alatt biztonságosan fogyasztható, ne fogyasszon több céklaport, mint amennyit általában élelmiszerként fogyaszt. A nagyobb mennyiségek biztonságosságát terhes vagy szoptató nőknél ugyanis nem vizsgálták.

Céklapor vs. céklalé

Ha a céklalé vs. céklapor előnyeiről van szó, mindkét választásból ugyanazokat a tápanyagokat és nitrátokat kaphatja. A céklapor azonban néhány olyan plusz előnnyel jár, amelyek az egészségért rajongók számára jobb választássá tehetik.

A céklapor alacsonyabb cukortartalmú. A porban még mindig van némi cukor, de sokkal kevesebb, mint amit gyümölcslé formájában fogyasztana.

A céklaporban a kalóriatartalom is alacsonyabb, mint a gyümölcslében. Ez teszi a porformát nagyszerű választássá mindazok számára, akik fogyni szeretnének, vagy kalóriakereten belül akarnak maradni.

A tápanyagok gyümölcslé formájában veszélyeztetettek lehetnek. A pasztőrözés során történő melegítés azt jelentheti, hogy nem kapja meg az összes hasznos tápanyagot, amint a gyümölcslé a poharába kerül.

A céklapor könnyebben fogyasztható. Persze, megihat egy pohár gyümölcslevet, de meg tudná ezt tenni minden nap? A por formája sokkal sokoldalúbb, így könnyebben beilleszthető az étrendbe – különösen azok számára, akik nem rajonganak különösebben a cékláért.

Nem elég ha csak több vörös céklát iktatunk az étrendbe?

Igen, egyszerűen csak ehetne több céklát is. De el tudná viselni, hogy hetente – vagy naponta – többször is céklát egyen, mondjuk saláta formájában?

A céklapor egyszerű, mert a reggeli, ebéd és vacsora között különböző ételekhez hozzá adhatja.

Ráadásul a céklapor nagyon koncentrált, így sokkal kevesebbet fogyaszthat általában nézve, mintha hagyományos céklát fogyasztana.

Összefoglaló – A céklapor hatása

A cékla egy elfeledett szuperélelmiszer, amely közel sem kap elég figyelmet. A cékla nem csak erőteljes tápanyagokat tartalmaz, hanem olyan egyedi anyagokat is, mint a nitrát és a pigmentjeiből származó betalain, amelyek számos egyedi előnyhöz juttatják a szervezetet.

A céklapor előnyei nagyjából megegyeznek a hagyományos cékla előnyeivel, de nem kell napi tíz céklát fogyasztania ahhoz, hogy élvezze a a benne lévő tápanyagokat. Csak adjon néhány kanál port a turmixához, és máris készen is. Ez teszi a céklaport biztonságos és hatékony elemmé, amelyet beilleszthet a napi rutinjába.

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

Melatonin hatása, felhasználása és mellékhatások

vas nov 6 , 2022
A melatonin egy gyakori étrend-kiegészítő, amely világszerte nagy népszerűségre tett szert. Bár természetes alvássegítőként ismert, az egészség más aspektusaira is erőteljes hatással van. De milyen is pontosan a melatonin hatása? Ez a cikk áttekinti a melatonin előnyeit és lehetséges mellékhatásait, […]
melatonin hatása