Brokkoli – 9 Egészségügyi Előny, Amiért Érdemes Fogyasztanod

A brokkoli egy faszerű zöld színű zöldség, ami szoros rokonságban áll a kelbimbóval, karfiollal és a kelkáposztával is. Az egyik legegészségesebb zöldségként van számon tartva, gyakran nevezik szuperélelmiszernek elképesztő egészségünkre gyakorolt tulajdonságai miatt. 3 fő fajtája létezik és ezek mindegyik tele van fontos vitaminokkal, ásványi anyagokkal, rostokkal és antioxidánsokkal.

Cikkünkben most a brokkoli 9 egészségügyi előnye kerül bemutatásra, ami miatt neked is érdemes rendszeresen fogyasztanod!

1. Gazdag vitaminokban és bioaktív vegyületekben

A brokkoli egyik legnagyobb egészégügyi előnye a magas tápanyagtartalma. Tele van vitaminokkal, ásványi anyagokkal, rostokkal és egyéb bioaktív vegyületekkel. 100 gramm brokkoli az alábbi tápanyagokat tartalmazza:

  • Szénhidrát: 6 gramm
  • Fehérje: 2,6 gramm
  • Zsír: 0,3 gramm
  • Rost: 2,4 gramm
  • C-vitamin: napi irányadó bevitel 135%-a
  • A-vitamin: napi irányadó bevitel 11%-a
  • K-vitamin: napi irányadó bevitel 116%-a
  • B9-vitamin (folsav): napi irányadó bevitel 14%-a
  • Kálium: napi irányadó bevitel 8%-a
  • Foszfor: napi irányadó bevitel 6%-a
  • Szelén: napi irányadó bevitel 3%-a

A brokkolit fogyaszthatjuk nyersen vagy akár megfőzve is, azonban azt fontos tudnod, hogy bizonyos elkészítési eljárások jelentősen csökkenthetik a tápanyagtartalmát, mint például a mikrohullámú sütőben történő melegítés. Ezért ha fontos számodra a tápanyagmennyiség, akkor mindenképpen a nyersen vagy párolva történő fogyasztást javasoljuk.

2. Gazdag antioxidánsokban

A brokkoli magas antioxidáns tartalma rendkívül különlegessé és egészségessé teszi ezt a zöldséget. Az antioxidánsok olyan molekulák, amelyek gátolják vagy semlegesítik a szabad gyökök által okozott sejtkárosodást, így csökkenthetik a gyulladást és általános egészségvédő hatást eredményezhetnek.

Brokkoli – 9 Egészségügyi Előny, Amiért Érdemes Fogyasztanod
1. kép – A brokkoli az egyik legmagasabb antioxidáns tartalmú élelmiszer

A brokkoliban magas a glükorafanin szint, ami egy olyan vegyület, amely az emésztés során szulforafán antioxidánssá alakul. Már rendelkezésre álló kutatások pedig bebizonyították, hogy a szulforafán olyan egészségügyi előnyökkel járhat, mint a csökkent vércukor és koleszterinszint.

Továbbá a brokkoliban megtalálhatóak olyan antioxidáns vegyületek, amelyek képesek csökkenteni a szem sejtkárosodását is.

3. Gyulladáscsökkentő hatással bír

A brokkoliban megtalálható bioaktív vegyületek jelentős gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkeznek. Ezek a vegyületek külön-külön is igen hatékonyak, azonban a brokkoliban több különböző bioaktív vegyület is megtalálható, ami szinergiahatást eredményezhet, így biztosítva még jelentősebb egészségügyi előnyöket.

A kezdeti eredmények igen ígéretesek a brokkoli gyulladáscsökkentő hatásával kapcsolatban, azonban további kutatásokra lesz még szükség, hogy teljesen megértsük, hogyan is befolyásolja a testünkben előforduló gyulladásokat.

4. Védelmet nyújthat a rákos megbetegedésekkel szemben

A keresztesvirágú zöldségek mint a brokkoli is akár hatékonyan léphet fel a rákos megbetegedések különböző típusaival szemben. Kisebb tanulmányok már bebizonyították, hogy a keresztesvirágú zöldség rendszeres fogyasztása védelmet nyújthat olyan betegségekkel szemben, mint:

  • mellrák
  • prosztatarák
  • gyomorrák
  • veserák

A korábban említett tanulmányokra támaszkodva az eredmények nagyon biztatóak, azonban még további kutatásra lesz szükség, hogy a brokkoli akár kiemelkedő szerepet töltsön be a rákos megbetegedések prevenciójában és kezelésében.

5. Csökkentheti a vércukorszintet

A brokkoli rendszeres fogyasztás különösen hasznos lehet a cukorbetegek számára, mivel javíthatja a szervezet vércukorszint szabályzó képességét. Bár a pontos működés nem ismert, a kutatók úgy gondolják, hogy ez a tulajdonsága az antioxidáns tartalmával hozható összefüggésbe.

Egy 2018-as vizsgálat például szignifikánsan csökkent inzulinrezisztenciát mutatott ki azoknál a 2-es típusú cukorbetegeknél, akik egy hónapon keresztül naponta fogyasztottak brokkoli csírát.

Tehát ezek alapján, ha szeretnéd jobban szabályozni vércukorszintedet, akkor bátran próbáld ki a brokkolit!

6. Támogatja a szív egészségét

Már rendelkezésre álló tanulmányok bebizonyították, hogy a brokkoli több módon is képes támogatni szívünk egészségét. Az emelkedett rossz koleszterinszint a szívbetegségek egyik fő kockázati tényezője. Jó hír azonban, hogy a brokkoli rendszeres fogyasztása képes csökkenteni az LDL vagyis a rossz koleszterin szintjét.

Sőt, a brokkoliban megtalálható specifikus antioxidánsok még a szívroham általános kockázatát is csökkenthetik.

7. Elősegíti az emésztést

A brokkoli rostban és antioxidánsokban is gazdag, ezen tápanyagok pedig képesek támogatni a belek működését és az emésztést. A brokkoli fontos szerepet játszhat az egészséges bélműködés fenntartásában, jelentősen hozzájárul a jó baktériumok fenntartásához a bélrendszerben.

Egy 2019-es kutatás például arra a következtetésre jutott, hogy azok az egyének, akik rendszeresen fogyasztanak, brokkolit sokkal könnyebben tudnak székelni, szemben azokkal, akik nem fogyasztják ezt a különleges zöldséget.

8. Támogatja az agy működését

A brokkoli egyesek számára úgy néz ki, mint egy kis agy, ami igen találó megközelítés, hiszen az agyunk egészségére is képes befolyással lenni. A brokkoliban megtalálható bioaktív vegyületek egy része például lassíthatja a kor előre haladtával kapcsolatos szellemi hanyatlást és támogathatja az agy és az idegszövetek egészséges működését.

Korábbi kutatások már igazolták, hogy a brokkoli képes csökkenteni az agysérülések kockázatát illetve az idegszöveti gyulladások mértékét.

9. Javítja az orális higiéniát

A brokkoli számos olyan tápanyagot tartalmaz, amelyek közül néhányról már most ismert, hogy támogathatja a száj egészségét és megelőzheti a különböző fogászati problémákat. Többek között a brokkoli jó C-vitamin- és kalciumforrás, ami két olyan tápanyag, amely csökkenti a fogágybetegség kockázatát.

További kutatások pedig arra lettek figyelmesek, hogy a brokkoliban megtalálható szulforafán csökkenheti a szájüregi rák kockázatát is. Nem utolsó sorban néhányan azt állítják, hogy a nyers brokkoli fogyasztása képes eltávolítani a lepedéket és még a fogakat is fehérítheti, azonban e tulajdonságival kapcsolatban még nem születtek tanulmányok.

Összegzés

A brokkoli egy olyan tápanyagban gazdag zöldség, ami számos módon képes javítani az egészségünket. Legyen szó gyulladáscsökkentésről, szívünk védelméről, vércukorszint szabályozásról vagy agyunk egészségéről – a brokkoli rendszeres fogyasztása mindegyik esetben előnyünkre fog válni!

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

Az avokádó 5 rendkívüli hatása az egészségre

ked nov 8 , 2022
Tápláló, sokoldalú és ízletes – ezek a tulajdonságok mind elmondhatók az avokádó esetében, ami hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Érdekessége, hogy egyesek gyümölcsnek gondolják, míg mások zöldségnek nevezik, pedig tudományos tekintetben bogyónak tekinthető. Az avokádó leginkább a hagyományos mexikói, […]
Az avokádó 5 rendkívüli hatása az egészségre