Beállt nyak kezelése okai és megelőzés

A nyaki fájdalom gyakori okai

A beállt nyak fájdalmas lehet, és akadályozhatja a mindennapi tevékenységeket. A tünetek még azt is megnehezíthetik, hogy jól aludjon. A nyakfájás legtöbbször átmeneti, de megfelelő ellátás nélkül krónikussá válhat.

Bár a nyakfájás gyakran sérülésre vagy konkrét egészségügyi állapotra vezethető vissza, a munka és az otthoni rutin is lehet a kiváltó ok.

A nyakfájás gyakori okai a következők lehetnek:

  • Rossz testtartás
  • Stressz, izomfeszültség
  • Izomfeszülés
  • Osteoarthritis
  • Fibromyalgia
  • Összenyomott vagy becsípődött ideg
  • Porckorong degeneráció
  • Ostorcsapásszerű összehúzódás és elernyedés
  • Gerincvelő-sérülés
  • Agyrázkódás

A nyaki fájdalom továbbá a következőkkel is társulhat:

  • Magas stressz-szint
  • Szorongás
  • Depresszió

Ahhoz, hogy a nyakfájás ne váljon krónikussá, fontos, hogy azonnal foglalkozzon vele. A nyújtás, az életmódváltás és a gyógyszeres kezelés mind segíthet enyhíteni az izomfájdalmat és a beállt nyak feszültségét.

Egyéb nyaki fájdalmat okozó állapotok

A nyakfájás gyakran izomfeszültség vagy sérülés miatt jelentkezik, de bizonyos betegségek mellékhatásaként a nyakfájás is jelentkezhet. Ide tartoznak a vírusos és bakteriális fertőzések, amelyek a nyirokcsomók gyulladását és duzzanatát okozhatják.

A nyaki merevségnek vagy fájdalomnak lehet a következő tünete is:

  • Meningitis
  • Mandulagyulladás
  • Megfázás vagy influenza
  • Epstein-Barr-vírus vagy mononukleózis (mono)
  • Pajzsmirigybetegségek, beleértve a pajzsmirigygyulladást (a mirigy gyulladása)
  • Szívbetegség vagy szívroham

A szívroham tünetei közé tartozik a mellkasi fájdalom, a légzési nehézség és a szédülés. Ha úgy gondolja, hogy Ön vagy egy szerette szívrohamot kapott, azonnal hívja a helyi mentőszolgálatot.

Nyaki fájdalom kezelése

Ne feledje, hogy a nyakát érintő bármilyen fájdalmat, merevséget vagy mobilitási problémát orvosnak kell értékelnie. Fontos, hogy kizárja a sérüléseket és a fertőzéseket. Mindig kérjen szakorvosi tanácsot, mielőtt saját maga próbálkozna a tünetek enyhítésével.

Az orvos által végzett fizikai vizsgálat segíthet a fájdalom okának azonosításában. A röntgen-, MRI- és ultrahangvizsgálat is segíthet a diagnózis felállításában.

beállt nyak
A beállt nyak kezelésében az orvos fizikai vizsgálatokat végez

Alkalmazzon hőt vagy jeget

A jég segíthet csökkenteni a gyulladást és a duzzanatot azáltal, hogy csökkenti a terület véráramlását. A hő pedig éppen ellenkezőleg, serkenti a véráramlást.

A jég és a hő együttesen segíthet megnyugtatni a meghúzódott vagy elszakadt izmot, és időt adhat a gyógyulásra. Időszerű fájdalomcsillapítást nyújthatnak a test egy túlterhelt pontján, például a nyakon.

Az Amerikai Ortopéd Sebészek Akadémiája (AAOS) azt javasolja, hogy lágyrészsérülések esetén naponta többször 20 percig alkalmazzanak jeget. Ügyeljen arra, hogy olyan hideg borogatást készítsen, amely megakadályozza, hogy a jég közvetlenül a bőréhez érjen.

Felváltva alkalmazhat jeget és meleget. Meleg fürdő, zuhany vagy melegítőpárna használata szintén segíthet a beállt nyak merevségének enyhítésében.

Szedjen vény nélkül kapható fájdalomcsillapítókat.

A vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók nem igényelnek receptet, és segíthetnek csökkenteni az általános fájdalmat és a gyulladást a szervezetben. A vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók közé tartozik a nem szteroid gyulladáscsökkentők (NSAID-ok) nevű gyógyszercsoport.

Egy másik OTC fájdalomcsillapító a paracetamol, de bár ez a gyógyszer csökkentheti a fájdalmat, nem rendelkezik gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal.

Mindig az orvos utasításai szerint vagy az üvegen található utasításokat követve szedje ezeket. A NSAID-oknak és más vény nélkül kapható fájdalomcsillapítóknak lehetnek mellékhatásai, beleértve a gyomorpanaszokat, hányingert és hasmenést.

Nyújtózkodjon, de kerülje a hirtelen mozdulatokat

A nyújtás segíthet enyhíteni a fájdalmat és a merevséget, és megakadályozhatja, hogy a jövőben ismétlődjön. Fontos, hogy óvatosan és lassan nyújtson, és ügyeljen arra, hogy mindig teljesen ki- és belélegezzen. A hirtelen mozdulatok vagy a túlnyújtás további fájdalmat vagy sérülést okozhat.

A nyaki fájdalom és merevség enyhítésére szolgáló gyakorlatok gyakran egyszerűek, és otthon (vagy az íróasztalnál) is elvégezhetők. Beszéljen orvosával vagy fizikoterapeutájával az Ön számára megfelelő, kezelhető gyakorlatok kialakításáról.

A nyak merevségének enyhítésére gyakran alkalmazott nyújtások a következők:

  • A vállakat hátrafelé, majd előre mozgatjuk egy körben.
  • A lapockákat enyhén összenyomjuk, tartjuk a pozíciót néhány másodpercig, elengedjük, majd megismételjük.
  • Lassan fordítsuk a fejet egyik oldalról a másikra, amennyire csak kényelmes.

Keressen fel egy fizikoterapeutát

Az orvos beutalhatja Önt egy gyógytornászhoz, ha segítségre van szüksége, hogy sérülés után visszanyerje nyakának erejét és mozgékonyságát. A gyógytornász segíthet a krónikus fájdalom kezelésében és enyhítésében is, hasznos gyakorlatokat rendelve az izmok edzéséhez.

A szakember a merevség vagy fájdalom okától függően kifejezetten az Önre szabott kezelési programot állít össze. A terapeuta rendszeres találkozókon fogadja Önt, és utasításokat fog adni a bizonyos gyakorlatok elvézésére, melyet ezután otthon is el fog tudni végezni. Gyakran előfordul, hogy ezek a gyakorlatok bárhol elvégezhetők mindeössze napi néhány perc alatt.

Fontolja meg a kiropraktikus kezelést

Az engedéllyel rendelkező csontkovács úgy kezeli az izmokat és az ízületeket, hogy enyhítse azok fájdalmát.

A csontkovácsok általában a test egy adott területének kezelésére specializálódnak. Pácienseik között a sérülésekből lábadozó emberektől a terhesekig mindenki megtalálható.

Beszéljen orvosával arról, hogy a csontkovács lenne-e a következő legjobb lépés az Ön számára.

Foglaljon egy masszázst

A képzett szakember által végzett masszázs segíthet lazítani és nyújtani a nyak- és hátizmokat.

beállt nyak esetében a masszázs segíthet
A beállt nyak esetében a masszázs segíthet

Próbálja ki az akupunktúrát

Az akupunktúra során tűket szúrnak a test meghatározott nyomáspontjaiba, hogy enyhítsék a stresszt, a feszültséget és a fájdalmat. Ez a hagyományos kínai orvoslás egyik formája, amelyet már évezredek óta gyakorolnak!

Egyes kutatók úgy vélik, hogy az akupunktúra beindíthatja a szervezetünk természetes fájdalomcsillapítóit, míg mások szerint csak placebohatást vált ki. Ettől függetlenül az akupunktúra továbbra is népszerű holisztikus kezelési mód világszerte.

Az akupunktúra biztonságosnak tekinthető, de a szakértőhöz való fordulás kulcsfontosságú. Csak olyan szakembert keressen fel, aki rendelkezik szakvizsgával, és győződjön meg arról, hogy a tűk teljesen sterilizáltak.

Korlátozza a nyakát zavaró fizikai aktivitást

Ha a nyak merevsége és fájdalma valamilyen fizikai tevékenység után kezdődött, korlátozza ezt a tevékenységet, amíg a merevség meg nem szűnik. Ezek a fizikai tevékenységek lehetnek olyanok, amelyeket akár a munkája részeként, akár szabadidős testmozgásként végez.

Általánosságban elmondható, hogy minden nyakfájás esetén korlátozni kell a nehéz emelést és az olyan tevékenységeket, amelyek súlyosbíthatják a nyakizmokat.

Ha izomhúzódása van, valószínűleg pihenésre van szüksége a teljes gyógyuláshoz. Az ideális pihenőidő a sérüléstől függ, és napoktól hetekig terjedhet. Ezt az időtartamot orvos vagy más egészségügyi szakember határozhatja meg.

Beállt nyak kialakulásának megelőzése

Életmódbeli változtatásokkal és ergonómiai munkahelyi eszközökkel segíthet megelőzni a nyakmerevséget, amelyeket ebben a részben ismertetünk.

A megelőzés azt is jelentheti, hogy meg kell szüntetni néhány rossz szokást, például a krónikus rossz testtartást. Ezenkívül a rendszeres testmozgás erősítheti az izmokat, és kevésbé valószínűvé teszi, hogy azok megfeszüljenek vagy megsérüljenek.

A dohányzás szintén a hát- és nyakfájás kockázati tényezője, különösen azoknál, akik hosszú távú nikotinfüggőségben szenvednek. Beszéljen orvosával, és fontolja meg a leszokás tervének kidolgozását.

Stressz csökkentése

A stressz miatt megfeszülhetnek a nyak, a vállak és a hát izmai. A beállt nyak kialakulásának csökkentése érdekében a stressz eníhtése segíthet a nyaki fájdalom és merevség kezelésében és megelőzésében.

A stresszt többféle módon is csökkentheti, többek között az alábbi lehetőségekkel:

  • Zenehallgatás
  • Egyfajta meditáció gyakorlása
  • Nyaralás vagy szünet, még ha csak egy rövid kirándulásról is van szó
  • Valami olyasmit csinál, amit élvez, például egy hobbit

Segíthet abban is, hogy egészségesebb határokat szabjon a magán- és a szakmai életében. Gyakorolja, hogy nemet mondjon az idejével kapcsolatos igényekre, amikor már így is túlterhelt.

Rendszeres testmozgás

A rendszeres testmozgás számos egészségügyi előnnyel jár. Ezek közül sok segíthet megelőzni a nyak gyenge izmai miatti sérüléseket és fájdalmakat, vagy enyhítheti a stressz okozta feszültséget.

A testmozgás általános előnyei a következők:

  • Az izmok és csontok erősítése
  • Az immunrendszer erősítése
  • Segít jobban aludni
  • Javítja a mentális egészséget
  • A stressz enyhítése
  • Növeli a várható élettartamot

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a következő irányelveket ajánlja a testmozgáshoz:

  • Az 5 és 17 év közötti gyermekeknek napi 60 perc mérsékelt vagy erőteljes fizikai aktivitásra kell törekedniük.
  • A 18 és 64 év közötti felnőtteknek 150-300 perc mérsékelt intenzitású aerob fizikai aktivitást, vagy legalább 75-150 perc magasabb intenzitású aerob fizikai aktivitást kell célul kitűzniük.

Ne feledje, hogy az edzésnek nem kell súlyemelésnek vagy maratonfutásnak lennie! A séta, a jóga vagy a kutyasétáltatás mind-mind remek példák arra, hogy a napi rutinba beiktassa az aktív perceket.

Az Ön számára legmegfelelőbb edzéstípus többek között az Ön korától, lakóhelyétől és képességeitől függ.

Ergonómikus munkahely létrehozása

Az ergonómia a személy munkaterületének, időbeosztásának vagy feladatainak az egyéni igényekhez való igazítását jelenti. Továbbá alapvetően arról szól, hogy változtatásokat eszközölünk a munkánkban, hogy jobban végezhessük azt.

Az ergonómia számos kezelési lehetőséget és megoldást kínálhat a beállt nyak fájdalaminak enyhítése esetén.

Ezek közé tartoznak:

  • Kiváló minőségű szék vásárlása vagy kérése irodahelyiségébe. Az állítható irodai szék ideális.
  • A szék kényelmes pozícióba állítása. Ügyeljen arra, hogy a lábai laposan álljanak a padlón, a térdei pedig kicsit lejjebb legyenek, mint a csípője.
  • A megfelelő testtartás alkalmazása ülés közben. Tartsa meg a megfelelő testtartást úgy, hogy a hátát egyenesen tartja, karjait pedig az íróasztalhoz igazítja.
  • Mozgassa a számítógépet úgy, hogy szemmagasságban legyen. Győződjön meg róla, hogy nem csavarja a nyakát felfelé vagy lefelé.
  • Állítható íróasztal vagy állóasztal használata, ha lehetséges. Így felváltva ülve és állva is tud dolgozni. A testhelyzet megváltoztatása segíthet csökkenteni a hosszú órákon át tartó ülés okozta megterhelést.
  • Ergonómikus billentyűzet és egér használata. Ez nézhet ki osztott billentyűzetnek, vagy olyan egérnek, amely függőlegesen pozícionálja a kezét. Ezek a változtatások javíthatják a testtartást, a vállgörcsöket, valamint a kéz- és csuklófájdalmakat.
  • Álljon fel, hogy óránként nyújtózkodjon és mozogjon. Ha szünetet tart, próbáljon meg sétálni egy kicsit, hogy lazítson.

Gyakran az ergonómiai megoldások kéz a kézben járnak a gyógytornász vagy foglalkozás-terapeuta kezelésével.

Korlátozza, hogy mennyi ideig nézi az okostelefont

Ha állandóan a telefonját nézi, az megterheli a nyakizmait és néha fájdalmat okozhat. Ez a jelenség még saját kifejezést is kiérdemelt: “tech neck”, vagy “text neck”.

Egy 2015-ös kis tanulmány megállapította, hogy a nyak legnagyobb mértékű hajlítását az szöveges beszélgetés közbeni ülés okozza. Egy nagyobb, 2019-es tanulmány 500 jordániai egyetemi hallgató bevonásával azt találta, hogy a mobiltelefon-használat hossza pozitívan korrelált a fájdalom súlyosságának és időtartamának növekedésével.

A kutatók megállapították, hogy a diákok több mint 24 százaléka a 11 pontos numerikus fájdalomértékelő skálán (NRS-11) 4-nél nagyobb pontszámot adott a nyaki fájdalomra, ami “mérsékelt fájdalmat” vagy annál rosszabbat jelent.

Összességében a szerzők hangsúlyozták annak fontosságát, hogy figyeljünk arra, hogy a mobileszközök használata hogyan járulhat hozzá a nyaki fájdalomhoz, és hogy a testhelyzet megváltoztatása és a használat időtartamának csökkentése tanácsos lehet.

Ha gyakran kell használnia az okostelefonját, próbáljon ki néhányat az alábbi tippek közül, hogy csökkentse a nyak megterhelését:

  • Tartsa a telefont szemmagasságban.
  • Ne tartsa a telefont a válla és a füle között.
  • Használjon fülhallgatót vagy fejhallgatót.
  • Tartson rendszeresen szünetet a telefonja mellett.
  • Módosítsa a pozícióját, vagy tartson szünetet, ha fájdalmat észlel.
  • A telefon használata után nyújtson, hogy ellazítsa izmait.

Ne vezessen hosszú ideig egyhuzamban, szünet nélkül

Ahogyan az egész napos íróasztalnál ülés, úgy az autó volánja mögött ülés is hatással lehet a nyakára.

Ha hosszú ideig kell vezetnie, íme néhány tipp a beállt nyak megelőzésére:

  • Tartson szüneteket, hogy felálljon és kinyújtózzon. Fontolja meg, hogy beállít egy ébresztőt, amely emlékezteti Önt, hogy mikor kell abbahagynia.
  • Győződjön meg arról, hogy az ülése megfelelően be van-e állítva. Állítsa a vezetőülést és a fejtámlát olyan pozícióba, amely a legnagyobb alátámasztást nyújtja Önnek, és jó testtartást biztosít.
  • Soha ne írjon szöveges üzenetet vezetés közben. Illegális, veszélyes és rosszat tesz a nyakának, ha a telefonjáról állandóan az útra kell néznie.

Változtasson alvási pozíciót

A jó alvás az egyik legfontosabb dolog, amit az egészségünkért tehetünk.

Az éjszakai alvási pozíció szintén hatással lehet a nyakára. Ha az oldalán vagy a hátán alszik (hanyatt fekve), kevésbé terheli meg a nyakát, mint ha hason fekve alszik. Az egyik oldalán történő alvás esetén azonban a mellkasi és a nyaki gerincoszlop pozíciója fontos a beállt nyak megelőzése szempontjából.

Egyes párnákat készítő gyártóegységek azt állítják, hogy extra nyaktámaszt nyújtanak. Ezeket az állításokat nem mindig támasztja alá a tudomány, de sokan úgy találják, hogy a megfelelő párna nagyban hozzájárulhat a nyakuk kényelméhez alvás közben. Megfontolandó a matrac cseréje is.

Beállt nyak – Mikor kell orvoshoz fordulni?

Ha a nyakfájás zavarja a rendszeres napi tevékenységeit, forduljon orvoshoz.

Az AAOS szerint a nyakfájás miatt azonnal orvosi ellátást kell keresnie, ha:

  • A fájdalom sérülés vagy autóbaleset után kezdődött.
  • Fájdalma lefelé terjed a karján vagy a lábán
  • Zsibbadás vagy gyengeség van a karjában, kezében vagy lábában.
  • Fejfájása van a nyakfájás mellett

Ezeket a tüneteket súlyosabb alapbetegség is okozhatja.

Összefoglaló – Beállt nyak

A nyakfájás gyakori probléma, évente emberek millióit érinti. A legtöbbször a kisebb fájdalommal járó merev nyak otthon is kezelhető jéggel, vény nélkül kapható fájdalomcsillapítókkal és enyhe nyújtással.

Az életmódbeli változtatások is segíthetnek a nyaki fájdalmak csökkentésében és megelőzésében. Próbáljon meg szünetet tartani a számítógép vagy a telefon mellett, és figyeljen jobban a testtartására. Ha rendszeresen fájó vagy merev nyakkal ébred, fontolja meg alvási pozíciójának megváltoztatását, vagy próbáljon ki egy új párnát.

Ha nyakfájdalma továbbra is fennáll, súlyosbodik, vagy más tünetek kísérik, forduljon orvoshoz. Ez különösen fontos, ha nemrégiben szenvedett sérülést. Ha azonnal intézkedik, amint észreveszi a problémát, megelőzheti a probléma súlyosbodását, és segíthet a megelőző taktika kidolgozásában.

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

Alopecia Areata (foltos hajhullás) - mitől alakulhat ki?

hét szept 19 , 2022
Mi az az alopecia areata (foltos hajhullás)? Az alopecia egy olyan állapot, amelynek következében a haj foltokban kezd hullani. Ezek a foltok általában egy tízforintos nagyságú méretet vehetnek fel, azonban előfordulhat olyan is, hogy összekapcsolódnak. Ez az állapot akkor alakulhat […]
Alopecia Areata (foltos hajhullás) - mitől alakulhat ki