Ashwagandha hatása – 7 egészségügyi előny

Az Ashwagandha egy nem mérgező gyógynövény, amely egyre nagyobb figyelmet kap a stressz és a szorongás szabályozására való képessége miatt. A gyógynövény fontos része az évszázados indiai hagyományos orvoslási rendszernek, az Ayurvédának, és számos betegség, például reuma és álmatlanság kezelésére használják.

Ugyan számos klinikai vizsgálatban, de viszonylag kis számú résztvevőn tesztelték a növényi anyagot. További és kiterjedtebb vizsgálatokra van szükség az ashwagandha állítólagos előnyeinek megállapításához, különösen hosszú távon.

Mi az Ashwagandha?

Az Ashwagandha az adaptogéneknek nevezett növények egy osztályába tartozik, amelyek ismertek egészségügyi előnyeikről, ha teaként, porokként, tinktúraként és kiegészítőként vagy nyers formában fogyasztják.

Az indiai ginzeng, téli cseresznye vagy tudományos nevén Withania somnifera néven is ismert ashwagandha egy gyógynövénycserje, amelynek gyökereit és bogyóit gyógyászati tulajdonságaik miatt használják.

Ashwagandha hatása – 7 egészségügyi előny

Az ashwagandha kutatása folyamatosan fejlődik, mivel a tudósok világszerte tanulmányozzák hatékonyságát a különböző betegségek ellen.

Íme néhány tudományosan alátámasztott előnye az ashwagandhának.

1. Enyhíti a stresszt és a szorongást

Az Ashwagandha talán leginkább stresszoldó tulajdonságairól ismert. Számos tanulmány kiemeli ezt az előnyt, megfigyelve, hogy az ashwagandha képes jelentősen csökkenteni a résztvevők stressz- és szorongásszintjét.

Egy konkrét tanulmány azt mutatta, hogy az ashwagandha jótékony hatással lehet az alvás minőségére, mivel a kutatók megerősítették, hogy a résztvevők sokkal jobban aludtak a gyógynövény adagjaival, mint a placebo adagokkal.

2. Csökkenti a vércukorszintet és a zsírt

Néhány kisebb klinikai vizsgálat megállapította, hogy az ashwagandha hatása segít a vércukorszint és a trigliceridek (a vérben lévő leggyakoribb zsírtípus) csökkentésében. Az egyik tanulmány az ashwagandha vércukorszint-csökkentő hatását a 2-es típusú cukorbetegségre felírt gyógyszerekéhez hasonlította[6].

3. Növeli az izmokat és az erőt

A kutatók továbbra is vizsgálják az ashwagandha hatékonyságát az erő és az izomméret javításában. Az egyik tanulmány szerint a résztvevők megnövekedett sebességet és erőt tapasztaltak. Egy másik tanulmány az izomerő növekedését, valamint alacsonyabb testzsírszázalékot és csökkent koleszterinszintet figyelt meg az ashwagandha fogyasztása esetén. Néhány résztvevő jobb alvást is tapasztalt, de ez a tanulmány nem hasonlította össze az ashwagandha fogyasztását a placebóval.

Az Ashwagandha kezelések pozitív eredményeket hoztak egy másik, kizárólag férfi résztvevőkkel végzett vizsgálatban. A placebocsoporttal összehasonlítva, az ashwagandhát kapó férfiak jelentős növekedést tapasztaltak az izomerőben (fekvenyomó és lábnyújtó gyakorlatokkal mérve) és az izomméretben a karjukban és a mellkasukban, valamint jelentősen csökkent a testzsírszázalék és az edzés utáni izomkárosodás.

4. Javítja a szexuális funkciót a nőknél

Legalább egy klinikai tanulmány szerint az ashwagandha hatása jótékony lehet a szexuális diszfunkcióval küzdő nőkre. Az ashwagandha beadása a résztvevők önbevallása szerint jelentős javulást eredményezett az izgalom, a síkosítás, az orgazmus és az elégedettség terén. Jelentősen javította a sikeres szexuális találkozások számát és javította a szexuális életükkel és szexualitásukkal kapcsolatos szorongás mérőszámait is.

5. Növeli a termékenységet és a tesztoszteronszintet a férfiaknál

Az Ashwagandha reproduktív előnyöket is biztosíthat a férfiak számára. Az ashwagandha terméketlen férfiaknak történő adagolása a reproduktív hormonszintek kiegyensúlyozásával jelentősen javítja a spermiumok minőségét. Egy vizsgálat után a férfi páciensek 14%-ának partnere teherbe esett.

Külön, egy stresszel kapcsolatos ashwagandha vizsgálatban a kutatók megállapították, hogy a gyógynövény növelte a tesztoszteronszintet a férfi, de nem női résztvevőknél. Egy másik vizsgálat, amely az ashwagandha izomerőre gyakorolt hatását vizsgálta férfiaknál, szintén jelentős tesztoszteronszint-növekedést mért.

6. Élesíti a fókuszt és a memóriát

Az Ashwagandha segíthet javítani a megismerést, a memóriát és a motoros válaszok végrehajtásának képességét az utasítás után. Kisebb vizsgálatok azt találták, hogy placebóval összehasonlítva az ashwagandha hatása jelentősen javította a résztvevők reakcióidejét a kognitív és pszichomotoros tesztek során (amelyek az utasításokra való reagálási és a jelzett cselekvés elvégzésének képességét mérik)[15].

Egy tanulmány még azt is megállapította, hogy az ashwagandha jelentősen javította a résztvevők figyelmét, valamint azonnali és általános memóriáját különböző teszteken.

7. Támogatja a szív egészségét

Legalább két tanulmány kimutatta, hogy az ashwagandha növelheti a VO2 max szintet, ami a maximális oxigénmennyiség, amit fizikai megterhelés közben felveszünk. Ezeket a szinteket a kardiorespiratorikus állóképesség mérésére használják, hogy a szív és a tüdő mennyire jól szállítja az oxigént az izmoknak fizikai aktivitás közben. Így a magasabb VO2 max szintek egészséges szívre utalhatnak, amely jól teljesít az adott körülmények között.

Ezzel együtt ennek az egy tanulmánynak az eredményei nem biztos, hogy általánosan érvényesek, mivel kizárólag egészséges, sportoló felnőttekkel végezték, szemben a résztvevők változatosabb csoportjával.

Az Ashwagandha lehetséges kockázatai és mellékhatásai

Az Ashwagandha egy biztonságos és nem mérgező növény, de van néhány tényező, amit figyelembe kell vennünk, mielőtt beillesztenénk az étrendünkbe.

Szed más gyógyszereket? Érdemes tájékoztatni orvosát (orvosait), ha valami újat szeretne hozzáadni az egészségügyi rutinjához, beleértve az ashwagandhát is. Ha már szed más gyógyszereket, az ashwagandha fokozhatja vagy gyengítheti azok hatását.

Vannak más feltételek is, amelyeket figyelembe kell venni? Az Ashwagandha nem biztonságos, ha Ön terhes, szoptat, immunhiányos, hamarosan műtéten esik át, vagy pajzsmirigybetegsége van. Azt is érdemes megjegyezni, hogy egyesek, akik allergiásak a nadragulyára vagy bizonyos fűfélékre allergiásak, nem tolerálják jól az ashwagandhát. Ha ezen helyzetek bármelyike vonatkozik Önre, beszéljen orvosával vagy egy egészségügyi szakemberrel, hogy megállapítsa, biztonságos-e az Ön számára az ashwagandha szedése.

Milyen adagot kell szednem? A szakértők szerint előfordulhat, hogy a szervezet nem szívja fel az összes 300 milligrammos adag ashwagandhát. A nagyobb adagok akár nem kívánt mellékhatásokat is kiválthatnak, például hányást és hasmenést. Ehelyett vegyen be gyakrabban kisebb adagokat, hogy a lehető legnagyobb mértékben ki tudja használni kiegyensúlyozó hatásait.

Honnan származik ez az ashwagandha? Mindig ellenőrizze a gyógynövények forrását, különösen, ha kiegészítő kapszulát vásárol. Kezdje azzal, hogy a természetes élelmiszereket vagy étrend-kiegészítőket árusító boltok munkatársaitól kérdezzen ajánlásokat. Ha azt mondják, hogy bármelyik márka megfelel, végezzen saját kutatást az egyes cégek tanúsítványairól, vizsgálati gyakorlatáról és termékszabványairól. Különösen azt érdemes ellenőrizni, hogy a termékeikben nincsenek-e nehézfémek, köztük arzén, kadmium, ólom és higany. Az ezeknek a fémeknek való kitettség a máj, a vesék, a központi idegrendszer, az immunrendszer és a reproduktív rendszer károsodását eredményezheti.

Hogyan kell bevenni az Ashwagandha-t?

Az ashwagandha gyökerek és bogyók orvosi tulajdonságaik miatt fogyaszthatók, de jellemzően az ashwagandha kapszulákban vagy tabletta, por, tinktúra és tea formájában található.

A dietetikusok azt ajánlják, hogy kezdjük az ashwagandha teával, mivel így finoman bevezethetjük a gyógynövényt az étrendünkbe, és hozzájárulhatunk a hidratáláshoz is – ami kulcsfontosságú tényező az általános egészség szempontjából.

Ha még kreatívabb szeretne lenni, adjon az ashwagandha nyers formáját vagy ashwagandha port közvetlenül az ételéhez. Például keverheti a port dióvajakba, müzlibe, turmixokba vagy éjszakai zabba. Csak ne tegye ki magas hőnek, ami ugyanis kioltaná a gyógynövény terápiás előnyeit, és esetleg még rákkeltővé is tenné. Ehelyett tartsa közepes hőfokon, vagy az ételkészítés vége felé dobja bele az ételbe.

További egészséggel kapcsolatos bejegyzéseket itt talál.

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

Borsmenta tea hatása és egészségügyi előnyei

szo okt 1 , 2022
A borsmenta egy Európában és Ázsiában őshonos mentafű. A borsmenta tea hatása és ízesítőként való használhatósága miatt az emberek évszázadok óta használják. A borsmenta számos modern termék, többek között fogkrémek, cukorkák és teák összetevője. Sokan azért isznak borsmenta teát, mert […]
borsmenta tea hatása