Áfonya – 8 egészségügyi tény, amiért érdemes fogyasztani

Az áfonya egy finom, tápláló és hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvendő gyümölcs. Gyakran nevezik úgynevezett szuperélelmiszernek és nem is véletlenül: alacsony kalória és magas tápanyag tartalma valóban fontos szerepet játszhat egészségünk megőrzésében.

Cikkünkben, most az áfonya hatása kerül bemutatásra 8 egészségügyi előnyén keresztül!

1. Magas tápanyagtartalommal rendelkezik

Az egyik leggazdagabb tápanyag tartalmú bogyóként említhető meg. Egy csésze, nagyjából 148 gramm adagnyi áfonya elfogyasztásával olyan tápanyagokat vihetünk be a szervezetünkbe mint a rostok, C-vitamin, K-vitamin, mangán és magas víztartalma miatt még a napi folyadékbevitelt is támogathatja.

Nem utolsó sorban alacsony kalóriataralmának köszönhetően még a fogyókúrázok kedvence is lehet!

2. Gazdag antioxidánsokban

Az áfonya hatása az immunrendszer támogatásánál is megnyilvánul. Gazdag antioxidánsokban, amelyekről úgy gondolják a kutatóvilágban, hogy segítik megvédeni a szervezetet az úgynevezett szabad gyököktől. Ezek a szabadgyökök felelősek többek között a felgyorsul öregedési folyamatokért, a krónikus betegségekért vagy a rákos megbetegedések bizonyos típusaiért.

Jelen tanulmányok alapján az áfonya az egyik legmagasabb antioxidáns mennyiséggel rendelkező tápanyag a gyümölcsök és zöldségek között. Az áfonyában található fő antioxidáns vegyületek a polifenolok antioxidánsok családjába tartoznak, amelyeket flavonoidoknak neveznek. A kutatók úgy gondolják, hogy ezek a flavonoidok felelősek az áfonya egészségünkre gyakorolt jótékony hatásáért.

Tehát ha szeretnéd erősíteni immunrendszered akkor bátran fogyaszd rendszeresen az áfonyát!

3. Segíthet a koleszterinszint szabályozásában

Az oxidatív károsodás nem csupán a DNS-ünkre és a sejtjeinkre korlátozódik, hanem a koleszterinünkre is befolyással van. Az LDL koleszterin, vagy másnéven a rossz koleszterin oxidációja kritikus szerepet játszik a különböző szívbetegségek kialakulásában.

Jó hír azonban, hogy ennek a gyümölcsnek a hatása képes csökkenteni a rossz koleszterinszintet ezáltal pedig hozzájárulhat a szív egészségéhez és védelméhez. Egy 2018-as kutatásban 50 túlsúlyos egyén naponta 50 gramm áfonyát fogyasztott. 8 hét után a kutatásban részvevőknél átlagosan 27%-al csökkent a rossz koleszterinszint.

4. Csökkentheti a vérnyomást

A koleszterinszabályozó tulajdonságának köszönhetően az áfonya hatása még magas vérnyomásban szenvedők esetében is hasznosnak bizonyulhat. Egy tanulmány során a részvevők 50 gramm áfonyát fogyasztottak 3 héten keresztül. A vizsgált időszak végén a részvevőknél átlagosan 4-6% vérnyomáscsökkenést észleltek, ami különösen előnyös lehet a posztmenopauzás nők számára.

5. Javítja a memóriát és az agy működését

Ahogyan már említettük, az oxidatív stressz felgyorsíthatja az öregedés folyamatát illetve csökkentheti az agy működésének hatékonyságát. Egy 2017-es kutatásban 9 enyhén kognitív károsodásban szenvedő idős felnőtt fogyasztott minden nap 2 dl áfonya levet.

Áfonya – 8 egészségügyi tény, amiért érdemes fogyasztani
1. kép – Áfonya – 8 egészségügyi tény, amiért érdemes fogyasztani

12 hét elteltével azt tapasztalták a kutatók, hogy számos mértékben javult a vizsgálatban részvevők agyi működése. Érdekességként az is megemlíthető, hogy egy több mint 16.000 idős ember bevonásával készült vizsgálat pedig azt erősítette meg, hogy az áfonya hatása akár 2.5 évvel képes késleltetni a szellemi öregedését.

6. Megelőzheti a cukorbetegség kialakulását

Az áfonya más gyümölcsökhöz képest mérsékelt gyümölcscukrot tartalmaz. Egy 148 grammnyi csésze áfonya csupán 15 gramm cukortartalommal bír, ami egy kisebb alma vagy narancs cukortartalmának felel meg.

Úgy tűnik azonban, hogy az áfonyában megtalálható bioaktív vegyületek bőven felülmúlják a cukortartalmával kapcsolatos negatív hatásait a vércukorszint szabályozás tekintetében. Korábbi kutatások azt sugallják, hogy az áfonyában megtalálható jótékony vegyületek pozitív hatással vannak az inzulinérzékenységre és a glükóz anyagcserére.

Ebből kifolyólag pedig az áfonya képes lehet csökkenteni a cukorbetegség kialakulásának kockázatát és kifejezetten előnyös lehet rendszeres fogyasztása 2-es típusú cukorbetegségben szenvedőknél, mivel pozitívan befolyásolja az inzulinszabályozást.

7. Leküzdheti a húgyúti fertőzéseket

A húgyúti fertőzések különösen a nők körében gyakoriak, azonban az áfonya hatása ennél a problémánál is segítséget nyújthat. Az áfonya azáltal képes segíteni az ilyen típusú fertőzések leküzdésében, hogy meggátolja bizonyos baktériumoknak letelepedését a hólyag falához. Az áfonya ilyen jellegű hatásával kapcsolatban kevés tanulmány született, de a tapasztalatok alapján valóban hatékonyan kezelheti az említett fertőzéseket.

8. Csökkenti az izomkárosodást

Biztosan észrevetted már, hogy számos hivatásos sportoló rendszeresen megemlíti, hogy étrendjében megtalálható az áfonya is. Nem véletlen fogyasztják, hiszen az áfonya képes lehet csökkenteni a megerőltető edzések után bekövetkező izomfájdalmakat és fáradtságot.

Ebből kifolyólag az áfonya javítja az izomok felépülését és regenerációját az úgynevezett edzések során keletkező mikro sérülésekből, így biztosítva, hogy ismételten visszatérhessünk a fizikai aktivitáshoz.

Összegzés

Az áfonya egy nagyon finom és rendkívül tápláló gyümölcs, ami kimagasló antioxidáns tartalommal rendelkezik. Fogyasztható nyersen, zabkása részeként vagy akár turmixok alapanyagaként, így még az igazán elfoglalt emberek is könnyedén beilleszthetik étrendjükbe. Ha tehát szeretnél egy gyors megoldást találni egészséged javítására vagy megőrzésére, akkor bátran fogyaszd minden nap az áfonyát!

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

A gyömbér káros hatásai – vajon tényleg okozhat problémákat?

sze okt 26 , 2022
Mik lehetnek a gyömbér káros hatásai? Valóban okozhat problémákat? A dél-Kínában őshonos gyömbér meleg éghajlaton fordulhat elő világszerte. A növény fűszeres, aromás gyökerét rengetegen használják a főzésben és a gyógyászatban, viszont napjainkban leginkább fűszerként használják, vagy sushi mellé is előszeretettel […]
A gyömbér káros hatásai – vajon tényleg okozhat problémákat?