8 egyedülálló előny, amit a kávé hatása eredményezhet

A kávé talán a világon az egyik legpopulárisabb ital és közismert róla, hogy a kávé hatása rövidtávon képes fokozni az energiaszintet és az éberséget. Való igaz, hogy rengeteg ember minden reggel előszeretettel fogyasztja a kávét, annak érdekében, hogy jobban induljon a napja.

Azonban a kávé hatása nem csupán az energiaszintben nyilvánul meg, a kutatóvilág már több alkalommal is felhívta a figyelmet további egészségügyi hatásaival kapcsolatban. Cikkünkben, most a kávé 8 egyedülálló előnyét mutatjuk be, ami garantáltan meggyőz arról, hogy milyen rendkívül egészséges szokás is a kávézás megfelelő mértékletesség mellett!

1. Növeli az energiaszintet

A kávé legnyilvánvalóbb és bizonyított hatása, hogy képes megnövelni az energiaszintet rövidtávon. Eme hatását a benne rejlő koffeinnek köszönheti, amely képes stimulálni a központi idegrendszert és csökkenteni a fáradtságot.

Ennek az az oka, hogy a koffein blokkolja az adenozin nevű neurotranszmitter receptorait, és ez növeli az agyban az energiaszintet szabályozó egyéb neurotranszmitterek szintjét, beleértve a dopamint.

Egy golfozókon végzett tanulmány például bebizonyította, hogy a koffein fogyasztása a golfozás előtt és közben jelentősen javította a golfozók teljesítményét, növelte az energia szintjüket és csökkentette fáradtság érzetüket.

2. Csökkentheti a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását

Egyes kutatások azt sugallják, hogy a kávé rendszeres fogyasztás akár a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának esélyeit is csökkentheti hosszú távon. Ez feltehetően annak köszönhető, hogy a kávé képes megőrizni a hasnyálmirigy béta-sejtek működését, amelyek felelősek a vércukorszint szabályozását szolgáló inzulin előállításáért.

Nem utolsó sorban a kávé gazdag antioxidánsokban is, amelyek hatással lehetnek az inzulinérzékenységre, a gyulladásokra és az anyagcserére is – ezen tényezők mindegyike szerepet játszhat a cukorbetegség kialakulásában.

3. Támogathatja az agy egészségét

Bár a korábban végzett vizsgálatok egyelőre vegyes eredményeket hoztak, mégis egyes kutatások arra a következtetésre jutottak, hogy a kávé bizonyos módon segíthet az agy egészségének fenntartásában, többek között csökkentheti az Alzheimer-kór és a Parkinson-kór kialakulásának esélyeit.

8 egyedülálló előny, amit a kávé hatása eredményezhet
1. kép – 8 egyedülálló előny, amit a kávé hatása eredményezhet

Sőt, bizonyos tanulmányok azt is megerősítették, hogy a kávé rendszeres fogyasztása akár a már meglévő Parkinson-kór progresszióját is képes lassítani. Nem utolsó sorban pedig már olyan felfedezések is napvilágot láttak, miszerint a kávé hatása képes lassítani a kognitív hanyatlást is.

4. Javíthatja a testsúlyszabályozást

A kutatóvilág egy része úgy gondolja, hogy a mérsékelt kávéfogyasztás pozitív módon változtathatja meg a szervezet zsírraktározását és támogathatja a bélrendszer egészségét. Ez a két tulajdonság már önmagában is elegendő lehet ahhoz, hogy jobban tudjuk kontrollálni a testsúlyunkat.

Egy vizsgálat során arra lettek figyelmesek a kutatók, hogy a magasabb kávéfogyasztás összefüggésbe hozható a testzsír csökkenésével, különösen a férfiak esetében. Továbbá az is megerősítésre került, hogy a naponta 1-2 csésze kávét elfogyasztók sokkal nagyobb eséllyel teljesítik a napi fizikai aktivitási szintjüket szemben azokkal, akik nem kávéznak.

5. Csökkentheti a depresszió kialakulásának kockázatát

Sokan úgy vélik, hogy a kávé hatása akár a depresszió kialakulásának a kockázatát is csökkentheti. Egy 1200 fős tanulmány során arra az eredményre jutottak a kutatók, hogy a rendszeresen kávézók körében 8%-al kisebb a depressziós emberek száma, szemben azokkal, akik egyáltalán nem fogyasztanak kávét.

6. Védelmet nyújthat a májbetegségek ellen

Nem sokan gondolnák a kávéról, de egyre többen vélik úgy a kutatóvilágban, hogy akár képes lehet támogatni a máj egészségét is. Egy tanulmány például azt találta, hogy a napi két csésze kávé elfogyasztása összefüggésbe hozható a májhegesedés és a májrák alacsonyabb arányával a májbetegségben szenvedőknél.

Másik kutatás során pedig arra a következtetésre jutottak, hogy napi 1 csésze kávé már 15%-al képes lehet csökkenteni a krónikus májbetegség miatti halálozást, míg ez a szám 4 csésze kávé mellett már 71% volt.

7. Támogathatja a szív egészségét

Egy nemrégiben készült kutatás alapján a kávé rendszeres fogyasztása akár 15%-al csökkentheti a különböző szívbetegségek kockázatát. Itt azonban fontos megemlíteni, hogy a koffein befolyásolhatja a vérnyomást, így mindenképpen érdemes ezt is figyelembe venni a megfelelő napi kávémennyiség kialakításához.

8. Hosszú életet biztosíthat

Bizony, bizony a kávé hatása akár még az életünket is meghosszabbíthatja! Ez leginkább annak köszönhető, hogy a cikkben felsorolt számos egészségügyi előnyt képes biztosítani, így már nem is olyan meglepő ez a tulajdonsága.

Összegzés

A kávé egy igen népszerű ital, amit hazánkban is sokan előszeretettel fogyasztanak nap mint nap. A már rendelkezésre álló kutatások többször is bebizonyították, hogy számos egészségügyi előnnyel járhat egy-egy csésze kávé elfogyasztása, azonban mint sok más területen itt is a mértékletességen van a hangsúly, az az azonban biztos, hogy napi 1 csésze kávé nem árthat senkinek.

Vélemény, hozzászólás?

Next Post

A 8 leggyakoribb ételintolerancia

szo szept 3 , 2022
Egyes allergiákkal ellentétben az ételintolerancia nem életveszélyes. Az érintettek számára azonban nagyon problémásak lehetnek. Az ételintoleranciák és -érzékenységek rendkívül gyakoriak, és úgy tűnik, hogy egyre gyakoribbak. Becslések szerint a világ népességének akár 20%-a is szenvedhet ételintoleranciában. Az ételintoleranciákat és -érzékenységeket […]
ételintolerancia